Elektromobilitási forradalom Lengyelországban

Mátrix
A lengyel kormány 36 ezer złotyt (2,6 millió forintot) szándékozik adni az elektromos autót vásárlóknak. Az Alacsony Kibocsátású Közlekedési Alap forrásaiból nyújtott támogatás részletes feltételeiről szóló nyilvános rendelettervezet már túl van a tárcaközi egyeztetésen.

BŐKEZŰ LESZ AZ ÁLLAM

A terv szerint a pénz nem a vevőhöz kerülne, hanem a kereskedőhöz, aki a támogatásnak megfelelő összeggel csökkentené a villanyautó piaci árát. Az értékesítési szerződésben pedig a vásárlónak vállalnia kell, hogy a kocsit legalább két évig használja, csak azután adhatja tovább. Érdemes megnézni, hogy a szubvenció révén miként alakul egy-egy modell ára: a Volkswagen I.D.-é 72 ezer złotyról (5,27 millió forintról) 36 ezerre (2,63 millióra), a Nissan LEAF-é 139 ezerről (10,20 millióról) 103 ezerre (7,54 millióra) csökken, az ennél is drágább Tesla Model 3-ért 136 ezret (9,96 milliót) kellene fizetni.

Nagyobb támogatás jár a közösségi szállításban szolgáltató e-autókra. Itt a felső határ nagyságtól függően 150 ezer złoty (majdnem 11 millió forint) lehet, de a tömegközlekedésben használt járműveknél általában az ár ötven százalékát az állam fedezi majd. Elektromos buszok esetében az összeg 1,045 millió złoty (mintegy 76,55 millió forint), az új trolikra pedig legfeljebb 720 ezret (52,74 milliót) adnak.

A károsanyag-emisszió mérséklését célzó programnak része a sűrített földgázzal (CNG) és a folyékony gázzal (LNG) üzemeltetett buszok beszerzésének az ösztönzése, a legnagyobb támogatás azonban a hidrogénüzemű buszokra jár: kétmillió złoty (146,5 millió forint). Jelentős összeget szánnak a CNG- és LNG-töltő állomások kiépítésére, a legalább három évig működő hidrogénkutakra pedig egyenként 3 millió złotys (majdnem 220 millió forintos) egyszeri hozzájárulást folyósítanak. Az elektromos töltőállomások építését teljesítménytől függően egyenként 25,5 ezer złotytól 150 ezerig támogatják.

Mateusz Morawiecki miniszterelnök még fejlesztésitárca-vezető kormányfő-helyettesként, három éve jelentette be az elektromobilitási fejlesztési tervet, azzal az ambiciózus elképzeléssel, hogy 2025-ig egymillió e-autó fog közlekedni a lengyel utakon. 2015-ben mindössze 337 ilyen járművet regisztráltak. Egyelőre messze van a cél, hiszen tavaly Lengyelország-szerte 1324 elektromos autót értékesítettek, 704 plug-in típusú hibridet és 620 teljesen elektromos üzeműt.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) az adatai szerint 2018-ban az EU-ban csaknem háromszázezer új villanyhajtású kocsit adtak el, 38 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ebből Németországban közel 68 ezret, Nagy-Britanniában mintegy 60 ezret, Franciaországban 45 ezret, Hollandiában csaknem 30 ezret, Svédországban pedig 28 ezret.

A lengyelek most is inkább a hibridautó mellett döntenek, mert egyelőre kevés az elektromos töltőállomás. Jelenleg mintegy háromszáz üzemel országszerte, ezért is várnak nagy lendületet az új támogatási rendszertől. Mindeddig a borsos árak is visszafogták a vásárlói kedvet. Az Elektromobilitási barométer 2018 című társadalmi felmérés szerint a lengyelek hajlandók többet fizetni egy elektromos gépkocsiért, mint egy hagyományosért, de legalább harmadával kevesebbet, mint amennyiért márkakereskedők kínálják. Ezt az igényt szinte teljesen kielégíti majd a tervezett rendelet. Jelenleg a villanyautó-vásárlók kiváltságai közé tartozik a jövedéki adó alóli mentesség, a buszsáv használata és az ingyenes parkolás. Utóbbi kettő csak a tisztán elektromos járművekre vonatkozik.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink