Detoxikált politikusok

Mátrix
Honnan tudja egy politikus, hogy leváltották vagy megszűnt a mandátuma? Beül az autó hátsó ülésére, és a jármű nem indul el. Az amerikai politikai vicc nagyon jól mutatja, hogy a politika nemcsak szenvedély, de sokaknak bizony jó megélhetés is, amihez könnyű hozzászokni.

Magyarországon még hiányoznak a politikusi detoxikálás intézményei és elfogadott formái, amelyek a nyugati társadalmakban már régóta működnek. Vona Gábor bukott pártelnök példája is mutatja, hogy „akit a mozdony füstje egyszer megcsapott, az már „nem szívesen megy vissza autófényezőnek. A politika főként az aktív korban vonzó, és aki volt már fenn, az mindig is vissza akar kerülni a csúcsra.

Egy hivatalából vagy mandátumából távozó államférfi tudása, kapcsolati hálója és kompetenciája nem szűnik meg azonnal, azt még jó ideig lehet kamatoztatni. Sokan kamatoztatják is. Az alábbiakban néhány politikusi exitstratégiát nézünk végig.

ÁTIGAZOLÁSOK

A legjobb gyakorlat az USA-ban és Németországban alakult ki, ahol az átigazolásokat társadalmi konszenzus övezi. A vezető német politikusok gyakran váltanak multicégek felügyelőbizottságai­ba, ahol a korábbi fizetésük többszörösét kapják. Van, akit a hivatali idejében meghozott döntéséért „jutalmaznak, mint Gerhard Schrödert, aki kancellársága után a Gazprom és több nyugati energetikai multi közös vállalatának, az Északi Áramlatnak lett a felügyelőbizottsági elnöke.

Amíg jók voltak a német–orosz kapcsolatok, mindenki örült, hogy van egy német az orosz bizalmi körön belül, aki segít elsimítani a vitás ügyeket. Schröder megítélése 2014 után megromlott. A korrupció kérdését ugyan akkor sem vetették fel, ám amolyan páriának és árulónak tartották. Amint Donald Trump amerikai elnök elkezdett Vlagyimir Putyin orosz államfőhöz közeledni, és Berlint az a veszély fenyegette, hogy két szék között a pad alá esik, rögtön újra felfedezték „a mi emberünk-et Moszkvában.

A német miniszterek és államtitkárok gyakran igazolnak át állami vállalatokhoz is. Ezt megkönnyíti, hogy az ottani gyakorlat szerint a szövetségi állam és a tartományok egyaránt résztulajdonosok a nagyobb cégekben, így már korábban is belekóstolhattak az iparágba, vagy akár megismerték a konkrét társaságot.

A második-harmadik vonal számára még mindig ott vannak a pártalapítványok, amelyek háromszáz külföldi irodát tartanak fenn. Csak Budapesten három ilyen van, a CDU, a CSU és az SPD is képviselteti magát nálunk. Egy ilyen rezidensi pozíció főként akkor fontos, ha a testvérpárt kormányon van, vagy a kormányok között éppen rossz a viszony, és a pártalapítványok a radar alatt többet tudnak elérni, mint a diplomaták vagy a külügyminiszterek.

A nyugati politikai rendszerekben egy képviselő, polgármester, államtitkár vagy kancellár aktív korában is viszonylag jól keres, és gyakran alig tudja elkölteni a pénzét. A legtöbbnek jár hivatali autó és lakás vagy lakbértámogatás, kapnak költségtérítést ruhára, utazási kiadásaikra, gyermekeik iskoláztatására és rengeteg egyébre. Egy vezető politikus gyakran a szabadságát sem tudja kivenni, így azt is kifizetik neki. Mandátumuk megszűnése után sokan három-hat-tizenkét havi járandóságuknak megfelelő lelépési pénzt kapnak arra az időre, amíg nem találnak új munkát. Sok államférfi azonban csak átmegy a hivatali forgóajtón, és egyik hivatala után rögtön egy újat kezd, például egy másik tárca élére kerül.

Aktív koruk után sem kell sajnálni őket, hiszen például minden, az Európai Parlamentben töltött év után havi kétszáz euró nyugdíj jár, de egy hosszabb államtitkári vagy miniszteri szolgálat után sincsenek időskori kenyérgondok.

Egy német politikus tehát a hivatali ideje alatt nem is lehet korrupt, mert akkor elesik attól a lehetőségtől, hogy aktív karrierje után egy ilyen jól fizető privát vagy félállami állásba igazolhasson át. Mint azt Schröder volt kancellár esetében láthattuk, a közvélemény ezt nem tekinti korrupciónak. Ehhez persze az is kell, hogy a nyugati média zöme állami kézben van, vagy olyan ipari-pénzügyi konglomerátumok tulajdonában, amelyekhez a volt politikusok váltanak. Máshol a legnagyobb hirdetők fizetési listájára kerülnek fel, és azokról sem szoktak rosszat írni.

AZ AMERIKAI GYAKORLAT

Az Egyesült Államokban is bevett gyakorlata van az aktív politika utáni életnek. Az elnöki ciklust két terminusban korlátozzák, így a volt elnökök gyakran sokáig maradnak közszereplők. A hálás nemzet megajándékozza őket egy könyvtárral, amely összegyűjti hivatali idejük fontosabb dokumentumait. Ronald Reagan kaliforniai elnöki könyvtárában még az akkori kormánygép is megtekinthető.

A bibliotékához alapítvány is jár, amely az egykori elnöki program célkitűzéseit viszi tovább. Az ilyen magasztos célokat persze a cégek már nyugodtan és bőkezűen támogathatják, itt sem vetődik fel a korrupció vádja. Pontosabban Bill Clinton alapítványáig nem vetődött fel, hiszen amikor kiderült, hogy Hillary Clinton előbb a szenátori, majd az elnöki székért száll versenybe, egyre többen lettek kíváncsiak a volt első számú vezető gondolataira.

Bill Clinton egy beszédéért akár hat számjegyű tiszteletdíjat is kapott, ami csak akkor változott meg, amikor kiderült, hogy nem a neje lesz a Fehér Ház következő lakója.

A volt elnökök egy másik közkeletű feladata az USA képviselete olyan hivatalos eseményeken, amelyeket a hivatalban lévő vezető jelenléte felborítana. Nemzetközi díjátadók, nyugalmazott kormányfők és uralkodók temetése, nagy konferenciák az ottléte miatt onnantól már nem arról a témáról vagy személyről szólnának, hanem a legerősebb hatalom irányítójáról.

Egy volt elnök vele szemben kellően fontos, ám kevéssé védett és befolyásos ahhoz, hogy jelenlétével túlragyogja az esemény eredeti célját. Jimmy Carter exelnök nagyon jól mozgott a nemzetközi diplomáciai parketten, számos jószolgálati feladatot is elvállalt. 2002-ben Kubában folytatott tárgyalásai felgyorsították a szigetország és az USA közötti kapcsolat normalizálását.

BRÜSSZELI STRATÉGIÁK

A nyugat-európai politikusok számára ott van Brüsszel, ahol főként az Európai Bizottság (EB) és Parlament kínál több volt miniszterelnöknek és miniszternek kibontakozási lehetőséget. José Manuel Barroso Portugália, Jean-Claude Juncker Luxemburg kormányának az éléről ült át a bizottság elnöki székébe. Donald Tusk, az Európai Tanács állandó elnöke előtte lengyel miniszterelnök volt.

A brüsszeli exitstratégiáknál pont Barroso volt EB-elnök mutatja az utat, aki a hivatalos türelmi idő lejárta után azonnal a Goldman Sachs nemzetközi bankhoz igazolt. Más korábbi biztosok nemzetközi cégek felügyelőbizottságába ülnek be, vagy lobbisták lesznek. A tudományos érdeklődésű politikusokat felszívják az agytrösztök, tanácsadó és kampánycégek, míg az idősebbeket gyakran kérik fel tagnak a „bölcsek tanácsába, vagy egy soros uniós elnökség tanácsadó testületébe.

A magyar politikában harminc évvel a rendszerváltozás után még mindig nem alakult ki bevett és nagyobb politikusi létszámot elhelyező exitstratégia. Az eddigi miniszterelnökök közül a legtöbben országgyűlési képviselők maradtak, és vissza akartak térni az ország élére (Orbán Viktor: 2006, Bajnai Gordon: 2014, Gyurcsány Ferenc: 20??). Horn Gyula és Németh Miklós kiterjedt nemzetközi kapcsolataira támaszkodva számos előadást tartott külföldön, főként az 1988–90-es átmenetről és az 1989-es magyar határnyitásról. Medgyessy Péter sokáig utazó nagykövetként kamatoztatta főként frankofón kapcsolatait.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink