A projektet Ljubljana városa még 2002-ben indította el, de a főváros, a szlovén állam és a befektetők nem tudtak végleg megegyezni. A beruházók jöttek-mentek, az építkezést nem lehetett elkezdeni. Az eredetileg Ljubljanai utasközpontnak elnevezett tervet csak négy év eltelte után engedélyezték az illetékes hatóságok, s 2007-ben mutatták be mint a magyar TriGranit és a Szlovén Vasutak közös, 222 millió euróra becsült projektjét. Akkor azt közölték, hogy a TriGranit építi a komplexumot, a vasút- és buszállomás tulajdonjogát pedig a későbbiekben átruházná az állami vasúti társaságra. Ljubljana városi tanácsa 2009 folyamán megváltoztatta, némileg kiszélesítette az építési tervet, és meghatározta azt is, hogy a kivitelezésnek egy fázisban kell történnie. A Tri-Granit 2010-ben bemutatta az Emoni-ka-komplexum ötlettervét, de a városi tanács 2011-ben újra módosította a koncepciót. Közben a magyar cég – tekintettel a válság után megváltozott gazdasági körülményekre – a szlovén kormány tízszázalékos támogatását kérte az immár mintegy 250 millió euróra értékelt beruházáshoz. Ezt 2013-ban Alenka Bratušek akkori miniszterelnök meg is ígérte Áder János magyar köztársasági elnök ljubljanai látogatásakor. Bejelentette, hogy kormányhatározat született a kérdésben, elhárult tehát az utolsó akadály is, ami a nagyvállalatnak óriási siker, részben pedig jó lehetőség a két ország kis- és középvállalkozásainak is, hogy részt vegyenek a projektben. A következő évben mégis folytatódott a huzavona, a TriGranitnak pedig elfogyott a türelme, és szerződésbontást kezdeményezett a Szlovén Vasutakkal. A tulajdonában lévő építkezési terület később átkerült a 2015-ben létrejött Gránit Pólus-csoport három ingatlanfejlesztő cégéhez. 2017-ben új befektetőként megjelent a Prime Kapital román pénzügyi alap, egy idő után pedig beszállt a projektbe a dél-afrikai MAS Real Estate ingatlantársaság is, de tavaly tavasszal bejelentették: határozatlan időre kilépnek a beruházásból. Most szlovén lapinformációk szerint az OTP arra készül, hogy megvásárolja az Emonika-projekt három fejlesztőcégét a jelenlegi tulajdonos Gránit Pólustól.
Mindeddig úgy tűnt, a Szlovén Vasutak megépíti a vasút- és a buszállomást, míg a szálloda, a lakások és az irodahelyiségek, továbbá a bevásárlóközpont nem épül meg, de az OTP belépésével újjáéledhet a régi Emonika-projekt. Pozitívan nyilatkozott erről Ljubljana polgármestere, Zoran Janković is, aki újságírói kérdésre cáfolta, hogy még újév előtt találkozott volna az OTP vezetőivel, de kifejezte elégedettségét, hogy a projekthez egy ilyen komoly partner kapcsolódik, ez ugyanis garanciája lehet annak, hogy megvalósul a terv.
Borítófotó: Ljubljana madártávlatból, középen az Emonika látványtervével. A 196 ezer négyzetméternyi területen épülne fel a két toronyház is