Az ellenálló fecske

Mátrix
A Jobbik egykori elnökének friss jelmondata van, ami új életet is jelez a számára. A politikus videóblogot indított, amelyben a politikáról, Jézusról és az élet nagy igazságairól értekezik. A Figyelő pedig Perlaky-Papp József PR-stratégával, a METU docensével közösen megnézte és kielemezte az első Vona-vlogot.

VONA ÚJ ÉLETE

Egy fecske is csinál tavaszt – ezzel a felirattal egy pár másodperces videó jelent meg Vona Gábor közösségimédia-felületein, még július végén. Az ötlet hatásos volt: pár napig azt találgatták a követők, vajon mit jelent ez az üzenet az országgyűlési választások után lemondott és visszavonult egykori pártelnök oldalán. A legtöbb tipp és viccelődés arra irányult, hogy talán a sminkötleteket és a táskájuk belső tartalmát bemutató fiatal lányokéihoz hasonló vlogot, vagyis videóblogot indít a politikus. Ez igazolódott be: augusztus 8-án megjelent az első Vona-vlog.

EGYETLEN FECSKE

A magyar politikai életben nem Vona Gábor az első, aki saját csapat által készített videókat tesz közzé. Közismert, hogy Orbán Viktor miniszterelnök lassan egy évtizede saját videókkal már megjelent az online közösségi térben, előbb az OVTV-vel, később a Facebook-oldalán közzétett anyagokkal. Ezektől azonban alapjaiban térnek el a volt pártelnök vlogjai, akinek a stílusa azt sugallja, hogy nem egy nagy, profi stáb áll mögötte, hanem amikor eszébe jut egy jó gondolat, a mellette lévő ember megfogja a telefont vagy a kamerát, és Vona Gábor az optikába mondja azt. De ehhez hasonlót is láthattunk már, elég csak a legutóbbi országgyűlési kampányra gondolni. Dömötör Csaba parlamenti államtitkár az országgyűlési döntéseket, Lázár János egykori miniszter pedig az országos vagy helyi ügyeket kommentálta videóiban. Mindenesetre a szlogenválasztás mindenképpen újdonság, hiszen az „egy fecske nem csinál nyarat” közmondás logikáját kiforgatva Vona a 21 – Egy fecske is csinál tavaszt jelmondatot alkotta meg. Ez elsőre nyakatekertnek tűnhet, de talán arra utal, hogy 2021-ben visszatér az országos politikába, és egyetlen fecskeként mégis képes lesz elhozni a változást, a tavaszt. Bár – ahogy a szólás is tartja – ár ellen nehéz úszni, a népi bölcsesség lényege, hogy több száz éves megfigyeléseken alapszik, s végül mindig igaza lesz.

De egy vlogba még az ellentmondások is beleférnek, hiszen ahogy Perlaky-Papp József PR-stratéga mondja, „a vlog elég szabad műfaj”. A Budapesti Metropolitan Egyetem docense szerint a videóblog műfajába leginkább az autóban, vezetés közben felvett rész illik, a többi rész inkább egy politikai kampányfilmhez hasonlít – az első bejegyzés emiatt kissé hibridre sikerült. A szakértő úgy véli: egyértelmű, hogy a videó célja Vona Gábor közéleti visszatérésének a segítése. Ahogy fogalmazott: „A volt pártelnök újbóli színre lépése stratégiai szükségszerűség. A Jobbik törése, a Mi Hazánk Mozgalom létrejötte és pártjának vezető nélküli, lassú felmorzsolódásának a veszélye felgyorsíthatta a visszatérést. Az összellenzéket jellemző vezetőhiány is előre hozhatta ezt a folyamatot. De nyilvánvalóan az ellenzéki irányítók közül mindenki azt gondolja, hogy éppen ő fogja újraszervezni a sereget.”

JÉZUS ÉS A KERESZT

Az első videóbejegyzésben talán még Vona Gábornál is többet szerepel Orbán Viktor miniszterelnök, akinek korábbi nyilatkozataiból, beszédeiből számos részletet vágott be az egykori pártelnök a vlogjába. A PR-stratéga szerint ez a politika speciális logikája: először azt határozd meg, kivel állsz szemben, utána beszélj arról, mit szeretnél! Vona pedig ezt is teszi, „filozofál, hitet tesz nagy témák mellett, a demokrácia ethoszáról gondolkodik”. A másik meglepő dolog, amikor Vona arról elmélkedik, hogy Jézus mit gondolna a mai vezető politikusokról. A szakértő úgy véli, ez már nem annyira szerencsés fordulat, hiszen „bizonyos érzékenységekre figyelnünk kell, ha kommunikációs tartalmat készítünk: vallásalapítókkal, vallási vezetőkkel, tömeggyilkosokkal, fogyatékkal élőkkel nem példálózunk”. Külön érdekesség, hogy a kampányban a müezzinnel kapcsolatban és az iszlám hit vonatkozásában is megismert Vona Gábor épp a kereszténydemokráciát félti, s mivel saját nyilatkozata szerint az EU-ban vagy az Európai Bíróságban már nem bízhat, nem maradt más hátra: Jézushoz fordul. Ezt pedig képileg is próbálja megerősíteni az autóban lógó feszülettel, ám szemfüles nézők kiszúrták, hogy az első pár képen a járműben még nem látszik a feszület, pár másodperccel később pedig már igen. De ez lehet, hogy csak optikai csalódás.

BRANDÉPÍTÉS

A Figyelő korábban írt arról, hogy Vona Gábor a Jobbiktól független, egyéni brand építésébe kezdett már a kampányban azáltal, hogy saját logót használt a képeihez. Bár ez a logó azóta eltűnt, s a 21-es szám jelent meg a politikus friss képein. Perlaky-Papp József szerint Vona Gábor egyetlen értéket tud áthozni magával a választás előtti időből, méghozzá az ismertségét. A vloggal kiépülő brandről pedig azt mondta: „A mezőnyben futók mindig a legelöl lévőhöz mérik magukat, ha győzni szeretnének. Ha itthon valaki miniszterelnök szeretne lenni, annak Orbán Viktort kell legyőznie. Vona Gábor sok témához tehetséggel nyúl, mégis jelenlegi helyzetében tragikus sorsú karakternek látszik. Olyannak, mint az a versenyző, aki sorra javítja a saját részidejét, szépen fejlődik, ám van a számában egy klasszis rivális, akivel szemben mindig csak a rajthoz állásig marad esélye. A végén mindenki a klasszissal akar fotót készíteni, előtte állnak sorba az autogramkérők. Az ügyes második, aki még az ezüstért is megküzd, nem igazán tud örülni ennek a pozíciónak.” 

Perlaky-Papp hozzátette: visszatérő élménye a Jobbik és Vona Gábor kommunikációs és stratégiai mozgásáról, hogy ezt már mintha hallotta volna valakitől. „Orbán Viktor és a Fidesz ezeket a módszereket mind bevetette már az elmúlt 28 évben. Ebben persze benne van az a stratégiai tudás, hogy ha az elsőt, a legjobbat másolod, neked is jut valami a sikerből. Na de ez egy olyan piac, ahol az ezüstérem nem feltétlenül jelent sikert, a győzelemhez épp az elsőt kellene legyőzni. De hát a legjobbat a saját módszerei-vel legyűrni, úgy tűnik, most nem lehetséges. Innovációra lenne szüksége Vona Gábornak, az innovációt pedig épp a kormánypárt és a miniszterelnök hozza a hazai és a nemzetközi politikába, méghozzá aktívan és hatásosan. A kormánypárt bejátssza a teljes pályát. Olyan élmény lehet ez – ha már nyár van –, mintha a strandoló a part árnyékos részéről át akarna költözni a napos oldalra, de amikor nekiindul, azt látja, hogy oda már más kiterítette a törülközőjét, amellyel a teljes napos területet elfoglalta.”

Ezek is érdekelhetnek

További híreink