KAPUZÁRÁSI PÁNIK
Nyugtalanító helyzetbe kerültek a szerbiai, kragujevaci Fiat Chrysler-gépkocsigyár dolgozói. Nem is tudják, mi aggasztja őket most jobban: az, hogy fizetett szabadságra küldték őket, mert nincs elegendő munka, vagy a Fiat és a Renault egyesítési tervéről szóló legújabb hírek. Így vagy úgy, a munkások és a szakszervezet véleménye szerint egyre több a baljós jel arra vonatkozóan, hogy kivonulhat az olasz–amerikai befektető az országból, s mintegy 2500 ember maradhat munka nélkül. A Fiat még teljesen olasz cégként, 2008-ban érkezett déli szomszédunkba. Egymilliárd dolláros befektetéssel hozott létre autóüzemet a volt Jugoszlávia idején jól ismert, Fiat-licenc alapján készült Zastavák gyártói telephelyén. (A Fiat és az amerikai Chrysler 2014-ben fuzionált, FCA néven – a szerk.)
A beruházást a szerb kormánnyal közösen hajtotta végre az olasz befektető. Az új vállalatban az államnak 33 százalékos része van, döntési jogkörrel azonban az ügyvezetés felépítésénél fogva nemigen rendelkezik. Szerbia alaposan megkönnyítette a Fiat indulását: minden munkahely után támogatást fizetett, adókedvezményeket és egyéb engedményeket hagyott jóvá. Az állam jelenléte mégsem hiábavaló: a munkások rendre a kormányhoz fordulnak, amint valami miatt elégedetlenségre támad okuk. Most is ez történt: az egyesítési tervek és a bejelentett 95 napos szabadság miatt tárgyalni kívánnak Ana Brnabić miniszterelnökkel és a foglalkoztatásügyi tárca illetékeseivel. A megkeresésre nem érkezett azonnal válasz – ez sem furcsa, a kabinet mindig egyeztet a befektető partnerrel, mielőtt bármilyen ígéretet tesz a hozzá forduló foglalkoztatottaknak. Így volt ez tavaly is, amikor odáig fajult a dolog, hogy júniusban általános sztrájkot hirdettek a munkások, s rövid időre le is állt az 500L gépkocsi gyártása. Bérfejlesztést követeltek, valamint az elmaradt bónuszok kifizetését.
A belgrádi kormány közvetítésével végül ki is egyeztek a multinacionális cég vezetésével. Akkor tehát fizetésemelést kértek a 300 euró körüli alapbérért foglalkoztatott munkások, ám most már a munkahelyüket féltik. Zoran Marković szakszervezeti vezető elmondta: az év eleje óta már tartottak egy egy hónapos kényszerszünetet a gyárban, így külön aggodalomra ad okot, hogy ismét egy bő három hónapos leállás következik. Hozzátette: a munkások amiatt is félnek, hogy a Fiat Chrysler még semmilyen termelési tervet nem közölt az idén. Nem tudni, marad-e az 500L gyártása mellett – amelyre a jelek szerint már nincs akkora igény a piacon, mint korábban –, vagy esetleg belekezd valamilyen új modell előállításába.
A szakértők is úgy vélik, hogy nem ok nélkül emésztik magukat a dolgozók. Milan Kovačević befektetési tanácsadó arra mutatott rá, hogy az eredetileg bejelentett üzleti tervek, melyek éves szinten háromszázezer gépkocsi legyártásáról szóltak, meglehetősen merészeknek bizonyultak, s ezekhez képest olykor többszörösen is alulteljesített az üzem. Arra is figyelmeztetett, hogy minden kényszerszabadság a szerbiai adófizetők zsebét is üríti, az állam és az olasz–amerikai cég megállapodása értelmében ugyanis a bérek 65 százalékát fizeti ilyen esetekben a Fiat Chrysler, a többit Belgrádnak kell állnia. Úgy véli, az 500L hamarosan „kileheli a lelkét”. Egyszerűen csökkent a modell iránti kereslet, így nincs nagy jövője a kragujevaci gyárnak, ha sürgősen nem kezd új modellek összeszerelésébe.
A Fiat Chrysler Automobiles Srbija menedzsmentje időközben rövid nyilatkozatot adott ki – nem tudni, hogy önszántából vagy a belgrádi kormány megkeresésének eleget téve –, amelyben leszögezi: Szerbiában továbbra is az eredeti, ötéves üzleti terv megvalósítására törekszik, így nem kell tartani attól, hogy a cégcsoport elhagyja az országot. Azzal érveltek, hogy az egymilliárdos beruházást egyelőre nem is érné meg kútba dobni.
Közben az olasz médiára hivatkozva a belgrádi Večernje novosti napilap arról is beszámolt, hogy bizonyos meg nem erősített tervek mégis léteznek: 2020-tól valószínűleg városi terepjárókat (SUV) gyártanak Kragujevacon. A hírek szerint már az év végén ellenőrzik az új modell készítésére alkalmas gyártósort, s jövőre, ha valóban ilyen határozat születik, teljes kapacitással indulhat az összeszerelés.
A dolgozókat nem vigasztalhatja túlságosan az ötéves termelési terv betartásának a híre sem, ugyanis a ciklus 2022-ben lejár, s az FCA ismét döntés előtt áll majd. Ez az időpont pedig nagyon a nyakukon van már – figyelmeztetnek.
Borítófotó: Az utolsó Yugót búcsúztatják 2008-ban. A keleti kényelem után nem jött a nyugati nyugalom