– Az ön karrierjét számosan segítették, köztük dr. Maday Lilla. Ő indította el az énekesi pályán. Miben támogatta?
– Mindenekelőtt megtanított énekelni.
– Azt már általános iskolában megteszik az énektanárok…
– De klasszikus éneklést nem tanítanak. Azt 16-17 esztendős kor előtt nem is szabad elkezdeni, mert bármilyen furcsa, de a lányok is mutálnak. Maday Lillával 16 évesen ismerkedtem meg, és hihetetlenül jó alapokat kaptam tőle. Másrészt pálya- és életvezetési tanácsokat is adott. Akkoriban nálunk még nem volt divat a mentorálás.
– Miféle életvezetési tanácsokat kapott tinédzserként?
– Nem lehet elválasztani az énektanulást attól, hogyan kell felépíteni egy énekesi pályát. Mivel ebben járatlan, tanulatlan és tudatlan voltam, számomra nélkülözhetetlen volt, hogy valaki vezessen.
– Maday Lilláról keveset tudni.
– Mert nem énekesnő. Tanár és jogász, aki otthonról hozta az opera, a színház szeretetét. Felvázolta, ha tanulok, akkor később hová felvételizhetek, milyen lehetőségeim lesznek. Aztán ahhoz képest teljesen más utat jártam be. Mert a szokásos út – konzervatórium, főiskola, zeneakadémia és végül az Operaház – helyett mindössze két esztendő konzi után szegedi tanárom elküldött előénekelni az Operába, ahová 19 évesen, minden idők legfiatalabbjaként szerződtettek. Tehát csupán 2-3 évnyi énektanulást követően.
– Ráadásul az Éj királynőjét énekelte a meghallgatáson, amely később emblematikus szerepe lett.
– Mást nem tudtam.
– Az Operaházban sem engedték el a kezét? Akadtak ott is mentorai?
– Mivel kicsi voltam, ezért óvtak. Ösztöndíjat kaptam, fél évig nyelvet tanultam, majd debütálhattam a Varázsfuvolában.
– Ismét a Varázsfuvola…
– De nem az Éj királynője, hanem Papagena szerepében. Gregor József rengeteget segített, ő egészen kivételes ember volt. Akkoriban jött haza Hamari Júlia, és partnert keresett brüsszeli koncertjéhez. Sok profi kollégám remélte, hogy őt viszi magával, de tőlem kérdezte: meg tudok-e másfél hét alatt tanulni egy szerepet? Igen, válaszoltam. Engem vitt, és mindvégig fogta a kezemet külföldön.
– Mint most a Kis Virtuózok Alapítvány az arra érdemesekét?
– Igen, utánkövetéssel, nyomon követéssel próbáljuk ösztönözni a gyerekeket, anyagiakkal, koncertlehetőségekkel támogatni őket. Rengeteg pénzbe kerül kijutni egy meghallgatásra, vagy minőségi hangszert vásárolni. Bármerre járok az országban, mert rengeteget koncertezem, mindenhol azt tapasztalom, hogy nagyon szeretik a műsort és az egész jelenséget. Bebizonyosodott, milyen károsak a szalmaláng tehetségkutató műsorok, és milyen jó a mi értéket, kultúrát közvetítő produkciónk.
– A zeneoktatási intézmények fektetnek hangsúlyt a tehetség érvényesítésére?
– Persze. Az az egyik legcsodálatosabb a Virtuózokban, hogy fény derült arra, milyen komoly zenei oktatás folyik Magyarországon. Nem a Zeneakadémián neves professzorok, hanem ismeretlen, kevésbé ismert zenepedagógusok tanítják az alapokat nagyon magas szinten, már négy-öt éves növendékeiknek. A műsor hatására a magasabb szintű intézmények is pozitívan állnak az ügyhöz, levetkőzve kezdeti szkepticizmusukat. Azt gondolták, ez is szalmaláng lesz. Lehet látni a gyerekeken, hogy a siker milyen sokat hozzátesz a fejlődésükhöz.
– Ezt a televíziós műsoron kívül is erősítik?
– Ezért hoztuk létre az alapítványt, így lehetőséget biztosítunk a hosszú távú utánkövetésre. Nagyon nehéz elkezdeni egy muzsikusi pályát, s ha elkezdte valaki, közel sem jelenti azt, hogy sínen van. Segíteni kell a buktatók átvészelésében. Ez az elkötelezettségem megmarad, ameddig élek, és ameddig lesz Virtuózok.
– Minden tehetségkutató, így a Virtuózok zsűrije is szép számú fiatalt fedez fel. Mennyi embert képes felvenni a piac?
– Nem az a fontos, hogy mindenkiből világsztár legyen. Egyik gyerek sem mondta, hogy híres akar lenni, a zenét, a hangszerüket akarják minél többekkel megismertetni. A nagyobbak már tisztában vannak a képességeikkel, nem mindnyájan akarnak szólistákká válni. Sőt az is meglehet, hogy egész más pályát választ valaki, csupán ki szeretné próbálni magát. A műsoron keresztül a nézők megbarátkozhatnak a komolyzenével, olyan muzsikákkal találkozhatnak, amelyeket biztosan felismernek: hát én ezt már sokszor hallottam. Rájönnek a nem hangverseny-látogatók, hogy életük része a klasszikus muzsika. Később pedig azért váltanak jegyet a mostani versenyzők koncertjeire, mert kíváncsiak az egyéniségükre, amelyet megismerhettek a Virtuózokban. Ez a műsor képes feléleszteni az igényt a komolyzene iránt, amelynek a tehetségeitől túlcsordul Magyarország. Az alapvető műveltség része egy Bánk bán- vagy Varázsfuvola-előadás megtekintése. Ezért is járják az országot a kis virtuózok zenekaros koncertjeikkel.
– E kultúraterjesztési misszió segítésére hozták létre az M5 csatornát, amelynek ön az egyik arca.
– Boldogan mondtam igent a felkérésre. Be kell valljam, háromszor jobb lett a végeredmény, mint amire számítottam. Annyira sokszínű a kínálat, hogy mindenki megtalálhatja benne az őt érdeklőt. Akik nem tudnak felutazni a fővárosba, hangversenyekre, színházi előadásokra, azok is képet kaphatnak a magyar művészeti életről. Beigazolódott, hogy amennyire szükség volt híradó- vagy sportcsatornára, ugyanúgy szükséges a kulturális csatorna.
NÉVJEGY
- Sportoló szülei példáját követve atlétának készült, egy sportsérülés miatt fordult az éneklés felé
- Gimnazistaként családi rendezvényeken, esküvőkön és egyéb ünnepségeken lépett fel
- A Magyar Állami Operaház mellett tagja volt több német operatársulatnak,
- a milánói Scalának, a bécsi Staatsopernek, a New York-i Metropolitannek
- A Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjének birtokosa, Budapest
- és szülővárosa, Kiskunhalas díszpolgára
Borítókép: Egyik mentoráltjával a virtózok színpadán. Közösen örülnek a sikernek