Összefogni az összmagyar kultúra minden ágát

A közelmúltban nevezték ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) művészeti, közművelődési és közgyűjteményi ügyekért felelős helyettes államtitkárává a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatóját. Interjúalanyunk minisztériumi dolgozószobájában fogadott, ahol az íróasztal helyét méretes munkapad uralja.

Dr. Fülöp Péter

– Miféle íróasztalon dolgozik? Miért jobb ez a hagyományos bútornál?

– Ez az asztal valamikor satupadként funkcionált. Amikor ráakadtam egy raktárban, a lábai már rettenetes állapotban voltak, de az asztalt még meg lehetett menteni és fel lehetett újítani. A mélyedéseket, ahol egykor a szerszámokat tárolták, üveglappal fedték le, így használhatom íróasztalként. Nem szeretem a konvencionális megoldásokat. Amikor valaki tárgyalni jön és észreveszi ezt a bútort, akkor máris teljesen más hangulatban kezdődik el a beszélgetés.

– Márpedig sok tárgyaláson van túl, hiszen helyettes államtitkári kinevezése előtt már a minisztériumban dolgozott.

– Csaknem a kinevezése óta, azaz körülbelül egy esztendeje dolgozom Fekete Péter államtitkár mellett, így számos eseményen képviseltem már.

– Akkor helyettes államtitkári kinevezése nem érte olyan váratlanul, mint egykor a kaposvári színházvezetői megbízása. Nyilván ismerték egymást Fekete Péterrel a kinevezése előtt is.

– Igen, a színházi világból.

– Ön nem a megszokott úton jutott a színház világába, mondhatni, meglehetős kanyarokkal.

– Tíz aktív évet töltöttem a Pécsi Tudományegyetem közelében, s az utóbbi esztendőket színházi körökben. Tizenöt éve veszek részt az intézményi közéletben. Már diákkoromban hajtott a „mozgalmári” vénám. Az egyetemen magával ragadott a hallgatói önkormányzatiság, ráadásul a legjobb mentorok segítettek a PTE jogi karán.

– Ahol végzett. Diploma után egyetemi karrierbe fogott?

– 2010-ben kezdtem dolgozni a rektori hivatalban, Bódis József rektor mellett, aki jelenleg a tudás- és innováció-
menedzsmentért felelős államtitkár. A működés és a gazdálkodás felügyelete volt a feladatom, s hamar világossá vált, hogy nélkülözhetetlen megerősíteni és új ismeretekkel gyarapítani a meglévő gazdasági tudásomat. Ma már kijelenthetem: életem egyik legjobb döntése volt, hogy elvégeztem az MBA (Master of Business Administration) szakot.

– Egyetemi tanári pályára készült?

– Elvégeztem a doktori képzést, azonban a disszertációm megírására eddig még nem jutott idő. Doktoranduszként, mint óraadó oktattam, amit nagyon szerettem, ellenben vizsgáztatni annál kevésbé. Lehet úgy kérdezni, hogy arra vagyok kíváncsi, mit tud a vizsgázó, és úgy is, mit nem tud. Én az előbbi kategóriába tartoztam, és sajnos olykor-olykor a hallgatók visszaéltek ezzel, amit nehezen vettem tudomásul. Azonban a fókusz az oktatási tevékenységről új területekre esett, mert szerencsémre a jogi kar dékánja rám bízta a kari marketing- és beiskolázási tevékenységet.

– Minden pompásan alakult, jól érezte magát, erre váratlanul otthagyta az egyetemet. Miért?

– Gyermekkori álmom volt éttermet nyitni. A dédszüleim kocsmárosok voltak, onnan eredhetett a vonzalom.

– Rendben, azonban egy gyerekkori vágy miatt feladni a szépen alakuló egyetemi karriert nem tűnik megfontolt döntésnek. Egyből beállt a katedra mögül a pultba?

– Nem, közel tíz évig érlelődött bennem az elhatározás, végül eljött a pillanat, hogy azt éreztem, szükségem van a váltásra. Összeismerkedtem a Pécsi Sörfőzde akkori osztrák tulajdonosával, Wenckheim Istvánnal, leültünk tárgyalni, s ő lehetőséget látott az elképzeléseimben és bennem. Így született meg a bisztró, amely a mai napig remekül működik, de egy ideje már nélkülem.

– Ha már sikeresen megvalósította gyerekkori álmát, természetesen ismét váltott…

– Abban az időben a kaposvári színház nehéz időszakát élte a korábbi gazdasági vezetés döntései miatt. Felhívott egy barátom, aki ismerte Rátóti Zoltán direktort, s megkért, küldjek egy önéletrajzot, mert az igazgató olyan gazdasági vezetőt keres, aki jogász is. A barátságunkra tekintettel este elküldtem az életrajzomat Kaposvárra. Másnap csörgött a telefonom. Éppen szabadságra készültem, de Rátóti Zoltán végül rábeszélt, hogy találkozzunk. Az első alkalommal világossá vált, hogy nem tudok nemet mondani. Olyannyira nem, hogy a szabadságom alatt végig a megoldandó feladaton gondolkodtam. Külön öröm és megtiszteltetés, hogy Rátóti Zoltán személyében nemcsak munkatársat, de atyai jó barátot is kaptam az élettől.

– Ekkoriban a Csiky Gergely Színház a „független” értelmiség támadásának a célkeresztjében volt.

– Igen, a balliberális értelmiség nem kímélte Rátóti Zoltánt. Azonban hangsúlyozni szeretném, hogy érdemei és eredményei elvitathatatlanok. Egy sor olyan intézkedést vezetett be és számtalan olyan döntést hozott, amelyet a kollégáimmal kiteljesíthettünk, és amelynek az eredményeit beérlelhettük az elmúlt években.

– A színház vezetését hat évad után, 2016-tól ön vette át.

– Amikor érkezett az ötödik gyermeke, akkor Zoltán kérte a felmentését. Én vállaltam, hogy az évad végéig, ideiglenesen vezetem a társulatot. Végül aztán Kaposvár Megyei Jogú Város Közgyűlése öt évre bízott meg a teátrum igazgatásával.

– Menedzser-igazgatóként, mint a színházon kívül szocializálódott embernek, ez nem lehetett kis feladat.

– Szita Károly polgármester Zoltán távozását követően menedzser-igazgatót keresett, művészeti igazgató párral. A művészeti vonalat Olt Tamás viszi, ő alakítja ki a műsortervet, a szereposztásokat. Olyan remekül érzi a város közönségének az ízlését, hogy az előző évadban növeltük a nézőszámot, pedig művelődési házban játszunk, ameddig felújítják a színházépületet.

– A fővároson kívül működő színházak már nem a liberális ízlés szószólói, azonban Budapesten rosszabb a helyzet, több mint nyolcvan százalékuk a „független” értelmiséghez szól…

– Ennél én optimistább vagyok…

– A zömük kis teátrum, mégis ők a hangosak, csak az ő hangjukat hallani.

– A csendes többség mindig halkabb. Kitapintható a kollégák egy részéről bizonyos megfelelés az elvárások iránt. Kaposváron igyekszünk oldalra lépni és nem más iránynak megfelelni. Könnyedén söpri le a balliberális értelmiség a jobboldalinak titulált társulatok produkcióit, mondván: azok színvonaltalanok. Ehhez képest nem látogatják az előadásainkat fővárosi kritikusok. Egyszer autóval hoztuk őket Kaposvárra, de mindössze egyetlen cikk született az utazásból. Én a néző ítéletét tartom fontos mérőszámnak, hogy megveszik a jegyeket, a bérleteket. Az évad elején, augusztusban, szeptemberben úgy vásárolják meg a bérleteket, hogy nem tudják, milyenek lesznek az előadások. Olyan nagy a bizalom, hogy tulajdonképpen előre megfinanszírozzák a színházakat, melyek jelentős része világszínvonalban is élen jár.

– Ha már szóba került a támogatás, evezzünk át a magasabb szintű kultúrpolitika vizeire. Elfogultság nélkül leszögezhetjük: talán nincs még egy olyan ország a világon, ahol ilyen méretű állami dotációban részesülne a kulturális szféra, mint hazánkban.

– Világszerte nem élveznek az előadó-művészeti szervezetek akkora biztonságot, mint nálunk. De igaz ez a kultúra egyéb területeire is. Gondoljunk bele, hány és hány helyszínen zajlik ezzel kapcsolatos beruházás, mennyi intézmény újul meg határon innen és túl. A kulturális célú kiadások évről évre növekednek. 2010-ben 172 milliárd forintot fordított a kormányzás a kultúra fejlesztésére, ápolására és beruházásokra, 2020-ban pedig már 578 milliárddal támogatja mindezt. Jövőre az ilyen jellegű finanszírozások GDP-arányosan meghaladják majd az 1,5 százalékot, ami az egész Európai Unión belül egyedülálló.

– A magukat függetlennek tartó alkotók azt hangoztatják: nem szabad állami támogatást kérni, mert akkor elveszítik az önállóságukat.

– A magántőkéből működtetett intézmények finanszírozói is megfogalmazzák az elvárásaikat. Ha a magyar állam az adófizetők pénzéből támogat bármit, bárkit, akkor mondjuk az a minimum, hogy törvényesen költik el az összeget. Csak jelezném, hogy a független színházak szintén kapnak állami szubvenciót a működésükre.

– Azt is rendre hallani: miért kell a határon túl élő magyarokat támogatni, amikor itthon is el lehetne költeni azt a pénzt?

– A kormányzat 2010 óta Kárpát-medencei magyarságban gondolkodik. Az elszakított területeken élők is a magyar kultúrát képviselik. A kultúra identitást képez és megtart; ha a határon túli magyarjaink ezt elveszítik, akkor integrálódnak. Igaz ez a szórványterületekre is, ahol szintén felbecsülhetetlenül értékes munka zajlik.

– Vannak a teljes magyar kultúrát átfogó víziói az államtitkárságnak?

– Fekete államtitkár úrnak nagyon sok elképzelése és ötlete van, amelyeket időről időre egyeztetünk, átbeszélünk és mérlegelünk. Az én feladatom előkészíteni, majd végrehajtani mindazt, amiről döntés születik. Rám bízta a teljes szakmai portfólió koordinálását, irányítását a közművelődéstől a közgyűjteményeken át egészen az előadó- és alkotóművészetekig. Azt kértem a kollégáimtól, hogy ne központi hatóság képét mutassuk, hanem szolgáltató-, segítő tevékenységet lássanak az intézményvezetők. Igyekszem mindenhová ellátogatni, mindenki véleményét meghallgatni. Az államtitkárság szabta irányok mentén, közös gondolkozással tudunk eredményeket felmutatni. Ennek összefogása, összehangolása az én feladatom.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink