Ma sem tudjuk, mi az a világzene

A Kárpátaljáról származó népzenész a Szalonna és Bandájának a Fölszállott a páva című tévévetélkedőben való szereplése miatt vált országosan ismertté. Két évtizede muzsikál a Magyar Állami Népi Együttesben, amelynek tavaly óta a művészeti vezetője. Beszélgettünk a világzenéről, a család fontosságáról, az ukrajnai magyarság helyzetéről.

– Egy esztendeje művészeti vezetője a Magyar Állami Népi Együttesnek, ahol közel két évtizede muzsikál.

– Végigjártam a ranglétrát. Úgy kezdődött, hogy közgázos hallgatóként bekopogtattam az igazgatóhoz, Serfőző Sándorhoz, mondván: itt szeretnék muzsikálni. Ő fölvilágosított, hogy híres zenészdinasztiák sarjai állnak sorba. Erre én bejelentettem: úgyis egyetemista vagyok, egy évig ingyen dolgozom majd, s ha egy esztendő után úgy tartják, hogy nem felelek meg, akkor szedem a sátorfámat.

– Nem kellett szednie…

– 1999 óta voltam második hegedűs, első hegedűs, prímás. Most, művészeti vezetőként kicsit kevesebb idő jut a hegedülésre.

– Átállt a túloldalra?

– Nem, nem, odatartozom én a tánckarba meg a zenekarba. Néha adódnak olyan szituációk, amikor határozottnak kell lennem. De hát hivatásos együttes vagyunk, az ország hírnevét visszük a nagyvilágba, nem mindegy, milyen hírét.

– Néptánc, népviselet, népzene egy olyan korban, amikor világzene szól a tévékből, rádiókból. Nem múzeumba való a népzene?

– Akkor az ember is múzeumba való. Mi nem ugyanazok a földművelők vagyunk, akik először mulattak erre a muzsikára. Hiába csűrik-csavarják a népzenét világzenévé, amiről ma sem tudjuk, mi is az pontosan. Amikor én bárhol leültem valakinek muzsikálni, akkor ott mindig megmozdult valami a hallgatóban. Maga sem tudta megmagyarázni, hogy mi, de valami őszintét érzett a muzsikában. Rengeteget utazom, tapasztalataim szerint a népzene a reneszánszát éli.

– A Kárpát-medencében vagy az egész világon?

– Világszerte. Kárpátaljai falusi gyerekként álmomban sem gondoltam volna, hogy Uruguayban, egy erdő közepén kétszáz magyar fiatalnak tanítok majd népzenét. Kétévente rendeznek Dél-Amerikában magyar néptánctalálkozót. Tájegységre bontva ismerik a táncokat, a zenéket s varrnak viseleteket. De ugyanez a helyzet Észak-Amerikában és Ausztráliában is.

– Mi ennek az oka?

– Közel húsz éve művészeti iskolákban, egyetemeken tanítják a népzenét, a Zeneakadémián népzene szak működik.

– Úgy egy évtizede mindössze…

– Bartók és Kodály országában kezdtek el a legkésőbb népzenét tanítani egyetemi szinten a környező államok közül. De legalább elkezdődött, és innen van előre. A magas művészet mindig is egy kicsit távolról nézett a népzenészekre. Az elmúlt években megindult a közeledés. Kelemen Barnabás hegedűművésszel szoktunk közösen fellépni. Kötőszövet a gyermeke, aki muzsikál az édesapjával, utána elhúz velem egy rábaközi nótát. A saját gyereke mindenki számára komoly tanulság.

– És ott a Fölszállott a páva…

– És ott a Fölszállott a páva. Nagyon kevés helyen jártam mostanában, ahol ne jött volna oda valaki, megveregetve a vállam, hogy mennyire szereti az egész család a műsort. No és sokfelé utazunk, az óvodai gyerekjátszóktól a szatmárcsekei falunapon át a szamoskéri disznótorig, vagy a Müpától valamelyik nagy New York-i koncertteremig. Jó érzés, amikor bármerre járunk, megölelnek azért, amit csinálunk. Legutóbb a Szalonna és Bandájával Kalocsán táncházaztunk, ahol kiderült: mivel ismertek bennünket, nagyon sokan eljöttek, és attól kezdve járni is fognak, mert ráéreztek a bulira.

– Ez már visszatanítás?

– Igen. Megesik, hogy huszon-, harmincéves srácot, aki Magyarországon tanulta meg valamelyik erdélyi falu táncát, visszahívják Erdélybe tanítani.

– Kárpátalján is hasonló a helyzet?

– Évtizedekig szégyenkezve válaszoltam, ha megkérdezték: van-e táncházmozgalom Kárpátalján? Mivel mi is eljöttünk a családommal, meg még sokan. Igaz, sosem hagytuk ott a szűkebb hazát, de rendszeres táncház alig akadt. Végül összegyűjtöttem vagy kétszáz embert, s nekifogtunk. Azóta, ötödik éve már hat-hét új zenekar alakult, amelyek Rahótól Ungvárig nyolc-kilenc táncházat tartanak.

– Nem borzolja ez az ukránok kedélyét?

– Nem. Ukrán, ruszin, román, magyar egyaránt belekapaszkodik a kultúrába, ha azt érzi, hogy valami értelmeset adhat tovább a gyermekének. A gyereken keresztül a nulláról fel lehet építeni mindent.

– Mondja ezt, miközben a globális és píszívilágban a gyerek majd eldönti a saját nemét, a család pedig egyáltalán nem számít értéknek.

– Az zsákutca. Nem akarok senkit kioktatni, mindenki mutassa meg a saját családjában, mi az érték. A szülőnek felelőssége van abban, hogy a gyereke végigcsinálja, amibe belekezdett, például a zenetanulást, hogy ne adja fel idő előtt. Felül kell emelkedni a dolgokon, másképp nem jutunk tovább, ha mindenkinek csak meghallgatjuk a véleményét, soha nem lépünk előbbre. Kell egy vezető. Mindenhol. A zenekarnak is kell egy vezető, a családnak családfő.

– Kultúrával, művészettel lehet hatni az ukrán politikusok szívére?

– Az elmúlt években számtalanszor muzsikáltam a kijevi zeneakadémián vagy Lembergben. Ők hozták a saját ukrán bandájukat, én hoztam a kárpátaljai ruszinokat, románokat, magyarokat. A kultuszminiszterük döbbenten szembesült azzal, milyen gazdag népi kultúrával rendelkezik a saját hazája. Ilyenekkel lehet ráeszméltetni őket, hogy a magyarok nem háborúzni akarnak, hanem megélni a saját földjükön.

– Sajnos egyre kevesebben.

– Papírforma szerint 150 ezren, de idényben senki sincs otthon, mindenki dolgozik Magyarországon vagy Oroszországban, Csehországban, a legtöbben építkezéseken. Konganak a falvak, a férfiak mind külföldön vannak, mert otthon nincs munka.

– Mennyien válnak végleg elvándorlókká?

– Mindenki tart egy szálat, próbálnak maradni. Kellene működő egészségügy, járható utak, hogy a határon ne kelljen hosszú órákat várakozni.

– Magyar állampolgársággal, uniós állampolgárként nem gyorsabb az átkelés?

– Nem. Öt-hat óra.

– Egyáltalán szabad bevallani a magyar állampolgárságot?

– Hivatalosan valaki vagy ukrán vagy magyar állampolgár. Ezért senki sem vallja be a magyart. Nincs alapszerződés a két ország között. Így nem is veszik el az állampolgárságot, mint Szlovákiában.

– Amely uniós tagország…

– Hát igen, vannak szemráncolós történetek. Szüleim a mai napig hazajárnak, tanítanak otthon, Péterfalván meg a beregszászi főiskolán. Nagyszüleim kisnemesek, kulákok voltak Visken, ezért kirándultatták őket a Gulagra. Édesapám már tanult, Kijevben zeneakadémiát végzett, karnagyként dolgozott az ottani operában. Onnan tért haza Kárpátaljára, mert úgy gondolta, a magyarságot kell nevelni, és édesanyámmal mint szolfézstanárral belevágtak. Apu zeneiskola-igazgató volt, táncegyüttest működtettek, népzenét kutattak. Ebbe nőttem bele. Mégis, amikor a pályaválasztáshoz értem, édesapám azt mondta: legyen egy rendes szakmád is. Ezért végeztem el a közgazdasági egyetemet, de mikor utána befejeztem a Zeneakadémiát, láttam a szemükön, hogy boldogok, amiért visszatértem a muzsikáláshoz. névjegy 38 éves, a kárpátaljai Visken született Tizennégy évesen került Magyarországra, a Debreceni Református Kollégium diákjaként folytatta népzenegyűjtő munkáját A közgazdasági egyetem után a Nyíregyházi Főiskola ének-zene-népzene szakán szerzett tanári diplomát, 2007-ben A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2012-ben vehette át a diplomáját népi vonóstanári szakon Prima Primissima közönségdíjas, a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt kitüntetettje, Liszt Ferenc-díjas

Borítófotó: Fűrjes Viktória

Ezek is érdekelhetnek

További híreink