Az év fotókiállítása a Műcsarnokban

Fotóriporterként jelen volt a Ronald Reagan amerikai elnök elleni merénylet elkövetésekor, ám a fotóantropológus és az aktivista fotós címkét három, több évtizedig készülő sorozatáért kapta. A brazil Sebastião Salgado napjaink egyik leghíresebb fotóművésze, fekete-fehér képeit előszeretettel hasonlítják Leonardo da Vinci, Caravaggio, Georges de La Tour és Rembrandt alkotásaihoz.

Salgado elképesztően sokat tett érte, hogy igazán jó képeket csináljon. Hatásosakat, kellően szívhez szólókat, egyben új dimenziót adva a fekete-fehér fotózásnak. Száznál több országban felvételek ezreit készítette. Susan Sontag utolsó könyvében, A szenvedés képeiben az ő alkotásaira hivatkozik, amikor a tökéletes kompozíció-iszonyatos tartalom feloldhatatlan ellentmondására figyelmeztet.

Az 1944-ben, sokgyermekes brazíliai családban született Salgadónak alapvető létélménye a szegénység, az állandó vándorlás és a kivetettség saját bőrén megtapasztalt érzése. Egyetemi éveit São Paulóban töltötte, ahol közgazdászként szerzett mesterdiplomát. Az akkor még fejletlen, a piacgazdaságot csak hírből ismerő Brazília felett katonai diktatúra vette át a hatalmat. Salgadónak el kellett menekülnie az országból, ha nem akarta úgy végezni, mint a fiatal értelmiségiek jelentős része, börtönben vagy koporsóban. Későbbi feleségével, Léliával Párizsba költöztek, és a Nemzetközi Kávészervezetnek kezdett el dolgozni. A fényképezés akkor vált számára fontosabbá, amikor a társaság és a Világbank megbízásából számos utazást tett Afrikába. Visszatérve Ruandából rá kellett döbbennie, hogy az ott készített képei sokkal több örömet okoztak neki, mint a munkáját kitevő gazdasági jelentések. Ugyan a Világbank és az akkori brazil pénzügyminiszter is állást ajánlott neki, ő vett egy nagy levegőt, és közel harmincévesen fejest ugrott a fotózásba.

Kezdetben alkalmazott fotósként a francia Sygma, majd a Gamma ügynökség munkatársa volt. 1979-ben csatlakozott a nemzetközi Magnum Photoshoz. 1994-ben feleségével megalakították Amazonas Images nevű saját ügynökségüket.

Karrierje mélypontját és majdnem végét a délszláv háború, valamint a ruan-dai népirtás szörnyűségei jelentették. Salgado testileg és lelkileg elkezdett leépülni, bőrét fekélyek és gyulladások lepték be, megmagyarázhatatlan vérzések gyötörték.

Egy francia orvos barátját kérte meg, hogy vizsgálja ki. A hosszú vizsgálatot követően ez volt a meglepő diagnózis: ugyan teljesen egészséges, mégis haldoklik. Annyi halált és szenvedést látott, hogy feladta az emberiségbe és az életbe vetett hitét. Akkor döntött úgy: nem fotóz többet.

A sors azonban másként akarta. Idős szülei bejelentették, hogy fiukra hagyják a családi farmot Brazíliában. Mikor megérkezett, Salgado meglepődve látta, hogy a hajdan sűrű esőerdővel borított terület éppoly beteg, mint ő maga – lényegében sivataggá váltak a korábban élettől nyüzsgő dombok. A felesége vetette fel az ötletet: élesszék újra gyerekkorának paradicsomát – ma, két évtizeddel és két és fél millió facsemetével később már egy élő, lüktető esőerdő terül el a domboldalakon. Salgadóék bebizonyították: kellő kitartással lehetséges a halott ökoszisztémák feltámasztása, és az utóbbi éveket azzal töltötték, hogy a világot bejárva erről másokat is meggyőzzenek. Erről készült a művész most, a Műcsarnokban bemutatandó Genesis sorozata.

A brazil fényképész élő legenda. Csaknem minden jelentős fotográfiai díjat elnyert, amellyel a különféle intézmények elismerték és értékelték eddigi tevékenységét. Wim Wenders filmrendező a maga körei-ben szintén élő legendának számít. Évek óta készült filmet forgatni a fotósról, Salgado fiával, a szintén filmes Juliano Ribeiro Salgadóval együtt. A torokszorítóan megható, The Salt of the Earth (A Föld sója) című, nagyrészt photo slideshow-ból álló alkotás 2014-ben elnyerte Cannes-ban a legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést, a következő évben pedig Oscar-díjra jelölték.

A kiállítás megtekinthető: 2017. szeptember 6. és november 12. között a Műcsarnokban.

SALGADO-FOTÓSOROZAT

A Genesis egy nyolcéves expedíció eredménye, melynek során a modern társadalomtól távol a hegyek, tájak, állatok újbóli felfedezése volt a cél. A sorozat bemutatja bolygónk azon részeit, melyeken a vadvilág még érintetlen, és azokat a népeket, amelyek napjainkban is őseik hagyományai szerint élnek. 

 

Borítófotó: Déli elefántfóka-borjak, St. Andrews-öböl, Déli-Georgia-sziget

Ezek is érdekelhetnek

További híreink