A ritkán játszott „Fából faragott” a Müpában

A fából faragott királyfi című balettjével vendégszerepel a Müpában a Pécsi Balett február 23-án, pénteken. A rendező-koreográfussal, a társulat igazgatójával, Vincze Balázzsal beszélgettünk többek között arról, miért kerül színre ritkán a magyar táncművek eme klasszikusa.

Tavaly május 12-én volt száz esztendeje annak, hogy első ízben bemutatták A fából faragott királyfit. A polihisztor gróf Bánffy Miklós intendáns által irányított Operaházban tartott ősbemutató magának a grófnak volt köszönhető, aki megalkotta a balett díszlet- és jelmezterveit. A társulatot megosztotta a három évvel azelőtt komponált Bartók-mű: a zenekar fellázadt a muzsika ellen, míg a szövegkönyvet jegyző rendező, Balázs Béla, az olasz vendégkarmester, Egisto Tango és a táncosok lelkesedtek. Lelkesedésük, no meg az intendánsi akarat diadalmaskodott. Szerencsére. Ugyanis a premier hatalmas sikert hozott.

Mégis, A csodálatos mandarinnal ellentétben A fából faragott királyfi kevésbé vonzza a koreográfusokat.

„Sokan úgy látják, a darab befejezetlen; ezzel együtt olyan erős a képi és a zenei világa, hogy a koreográfusok kevésbé tudják kibontakoztatni magukat az előadásban, a muzsika nagyon erősen vezeti az alkotót” – magyarázta Vincze Balázs, hozzáfűzve: önmagát régi vágásúnak tartja, ezért nem is akart igazán belenyúlni a műbe.

Helyette ma értelmezhető mozgással meséli el Balázs Béla történetét.

„Szeretek olyan előadást létrehozni, amelyet az évtizedek óta színházba járó, már kulturális tudással rendelkező és az egyszerű látogató egyaránt megérthet, amely mindkettőjüket megérinti” – fogalmazott a Harangozó-, Imre Zoltán- és Seregi-díjas koreográfus, aki elárulta: a királylány és a királyfi karakterét könnyedén rá lehetett illeszteni a mai fiatalokra, akik a multikulti, az internet, az okostelefonok világában élnek.

„Manapság szinte nincs kapcsolat a szerelmesek között, úgy ülnek egymás mellett, hogy hozzá sem érnek a másikhoz, csak Messengeren üzennek” – fejtette ki a balettigazgató.

Az eredeti történetben a királyfi által összeeszkábált bábut életre kelti a tündér, s ebbe lesz szerelmes a királylány a valódi ember helyett – persze csak ideig-óráig.

A Müpában péntek este látható bemutató különlegessége, hogy a királylányt a pécsi premier óta táncoló Vincze Brigitta helyett a Magyar Táncművészeti Egyetemen frissen végzett, tizenkilenc esztendős Karin Iwata lép fel. A háromgyermekes Vincze Brigitta édesanyai kötelességeinek tesz eleget.

A királyfi szerepében Szabó Márton, tündérként Nagy Írisz Harangozó-díjas táncművész lép színpadra, a fabábut pedig Tuboly Szilárd kelti életre. A hangfelvételen közreműködő Pannon Filharmonikusokat Hamar Zsolt vezényli. A díszletet és a jelmezt Molnár Zsuzsa tervezte.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink