A minőség kiút minden nehéz helyzetből

A közelmúltban tisztújítás zajlott a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) élén. A leköszönő elnök, Fekete György utódját hetvenszázalékos többséggel választották meg. Az új elnök Vashegyi György Liszt Ferenc-díjas karmester, csembalóművész, a régi zene kiemelkedő tolmácsolója, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus alapítója.  

–​ Hogyan élte meg azt a nyári napot, amikor valaki odalépett önhöz és megkérdezte: Gyuri, nem akarsz az MMA elnöke lenni?

– A nyári nap stimmel, de a kérdés telefonon hangzott el. Konkrétan emlékszem a pillanatra: nagyjából június 17-én egyszer csak csörgött a készülékem. Egy akadémikustársam hívott, aki szeret engem és szereti, ahogy zenélek. Felvetette, hogy szeretne engem jelölni. Majdnem belehajtottam az árokba. Tudniillik minden akadémikusnak joga volt más akadémikust jelölni elnöki, alelnöki vagy elnökségi tagi pozícióra. Nyilatkozni kellett, hogy elvállaljuk-e a jelölést, mire én kértem a barátomtól néhány nap gondolkodási időt. Végül igent mondtam, mert arra gondoltam, egy ilyen megtisztelő feladat elől egyszerűen nem illik megfutamodni, főleg, ha az ember érez magában kedvet és erőt, hogy tegyen valamit az ügyekért. És én nagyon szeretek tenni az ügyekért. A saját szakmámban is igyekeztem tenni és fogok is. Karmester voltam, vagyok és leszek, tehát nem váltam politikussá attól, hogy ilyen nagy megtiszteltetés ért. Nincs politikusi múltam, ebben különbözünk a jelenlegi elnök úrral, aki kulturális államtitkár volt az Antall-kormány idején.

– De pont az ön elődje hivatkozott mindig arra, hogy ez nem politikai sarzsi.

– Csak arra szerettem volna utalni, hogy neki volt múltbeli politikusi tevékenysége, nekem nem. Egyébként ez a kormány nagy hiányt orvosolt. Egy ilyen országban, amelyik ennyire erős és gazdag szellemi értékekben, tudományban, művészetben és kultúrában, szükség van egy művészeti akadémiára. Nagyon jól tette ez a kabinet, hogy ezt a hiányt elkezdte felszámolni: hat év óta zajlik a köztestület felépítése.

– Mit szólt ahhoz, hogy a nagy esélyesnek tartott Jankovics Marcell az utolsó pillanatban visszalépett?

– Abszolút nem tudtam követni a fejleményeket, szerintem senki más sem az utolsó héten és az utolsó 24 órában. Tehát nem tudok erről többet. A szereplőkkel nem volt alkalmam erről beszélni. Ha egyszer megtisztelnek a bizalmukkal, talán megtudom. Mindenesetre annak nagyon örülök, hogy Jankovics Marcellt megválasztották alelnöknek, kevés olyan ember található ebben az országban, akinek az összes művészeti ágra olyan rálátása van, mint neki. Biztosan rengeteget tanulok majd tőle. Jó lesz vele együtt dolgozni.

– Visszatérve az ön megválasztásához, a háttérben minden bizonnyal zajlottak bizonyos folyamatok, aminek a vége az lett, hogy 70 százalékos többséggel választották meg.

– Három évvel ezelőtt, amikor Fekete György elnök úr megbízatását három évvel meghosszabbította a közgyűlés, ő volt az egyetlen jelölt. Ez a mostani volt az első nagy tisztújítás az MMA életében, és senki sem számított arra, hogy az első fordulóban eredmény születik. Hihetetlen megtiszteltetés, óriási bizalom, s nagyon köszönöm ezt a bizalmat, azon leszek, hogy ne okozzak csalódást. 2013-tól vagyok levelező tag, ez év májusa óta rendes tag, három éve vagyok a határon túli és a nemzetközi bizottságban.

– Az ön életművének nagyon fontos eleme egy kórus és egy zenekar létrehozása s több mint két évtizedes működtetése. Minden nyilatkozatában hangsúlyozza, hogy büszke arra, milyen kevés költségvetési forrásból sikerült működtetni ezt a két együttest. Talán most fordíthat az attitűdjén, hiszen jelenleg rettentő sok költségvetési forrásból tud gazdálkodni.

– Ha lesz költségvetési forrás, annak nagyon örülök, de az attitűdöm egyáltalán nem változik: minden forintot a leghatékonyabban kell felhasználni, úgy, hogy azzal problémát oldjunk meg. Mint a közgyűlésen is elmondtam a tagságnak, arra valóban büszke vagyok, miszerint az elmúlt harminc év magyar komolyzenei életében messze a legkevesebb közpénz felhasználásával az én együtteseim érték el a legkomolyabb hazai és nemzetközi sikereket. 2000 és 2010 között, tíz év alatt a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar még százmillió forint külső támogatást sem kapott. Ez egy szimfonikus zenekar háromhetes büdzséje. Minden összeget el lehet költeni jól vagy rosszul, Magyarországon mind a kettőre volt már számos példa. A minőség kiút minden nehéz helyzetből. Azt tanultam meg, hogy minden egyes forintot jól kell felhasználni. Irtózom attól, ha akár egy forint is rossz hatékonyság miatt vész el az adófizetők pénzéből.

– Mindemellett technokratává is kell válnia. Itt nagyon komoly építkezések, beruházások folynak. Új székház épül, új ingatlant kaptak, amelynek az átépítése most kezdődik…

– Infrastruktúrára szükség van, egy köztestület nem tud nélküle működni. Ugyanakkor nagyon fontosnak tartom, hogy mindent, amit az MMA a kezelésébe von, maximálisan közpénzkímélő módon, értelmesen működtesse. Az akadémia a mindenkori kormányzat stratégiai partnere, a művészet és a művészek sorsának a gondozásán túl nagyon fontos aktív tanácsadói szerepet kell betöltenie a kultúra, az oktatás, a nemzetpolitika és a kulturális országimázs területén.

– A jelenlegi elnök említette, hogy a kormányzattal kötött megállapodás szerint tíz év kell az intézmény felállítására; ebből még négy hátravan.

– Lehet, hogy az a tíz év végül húsz lesz. Nem szeretnék vitatkozni a jelenlegi elnök úrral, de úgy gondolom, amikor az ember valami újba vág bele – ezt mondhatom a saját 26-27 éves kórus- és zenekar-alapítói tapasztalatomból –, sokszor nem is tudja, mi vár rá. Lebeg egy cél előtte, amelyet szeretne tűzön-vízen keresztül elérni, s majd meglátja, pontosan milyen út vezet oda. Biztos, hogy minden anyagi forrást meg kell becsülnünk, a közpénz iránti maximális tisztelettel, s természetesen a teljes átláthatóság biztosításával. A közgyűlésen jó néhány pontban foglaltam össze az elképzeléseimet. Az első: a művészeti nevelés terén segítenünk kell, tanácsokat szükséges adni a kormányzatnak. Fantasztikus művészeink vannak, tehát ebből a szellemi, művészeti erőből táplálkozhatunk. A második pont a közművelődés. Ott is irányt kell mutatni és – amennyire lehet – szerepet vállalni. A következő a támogatási rendszer. Ezt egy példával érzékeltetném. Nem általános ösztöndíjakat kell osztogatnunk, mert néha persze az is nagy segítség lehet, de olyan máshol is kapható. A minőség a kulcsszó, például meg kell keresnünk a művészeti egyetemeken a legjobb hallgatókat – nem csupán egyet vagy kettőt, hanem a teljes minőségi elitet –, s őket célzottan és közvetlenül szükséges támogatnunk. Azután a művészeti ismeretterjesztést erősíteni kell a közmédiában. Ennek az a lényege, hogy a közönség valóban megértse a művészeti ágak belső törvényszerűségeit, mert amit értünk, azt sokkal jobban tudjuk szeretni. Valamint támogatni kell az idős művészeket, nagyon sok alkotónak nem biztosított a megélhetése – e területen máris van érdemi előrelépés. Azonkívül a kulturális örökséget archiválni szükséges, egyáltalán feltárni. Hihetetlen adóssá-gaink vannak a múlt feltárása, a világhírű művek felkutatása, digitalizálása terén.

– Az MMA-t folyamatosan támadják egyoldalú, jobboldali elkötelezettséggel, főként a liberális művészeti műhelyek, művészek és a liberális sajtó.

– A művészek és a politika viszonya nagyon érdekes kérdés. Magánemberként én például elmegyek szavazni négyévente, amióta parlamenti demokrácia van Magyarországon. Sőt életem meghatározó pozitív élménye volt, amikor 89-ben összedőlt az a rendszer, amelyben felnőttem, de nekem a politikával más kapcsolatom nem volt. Vannak művészek, akik politikai manifesztációkat adnak ki a műveikkel. Egyáltalán nem ítélem el őket, a világért sem szeretnék erről véleményt formálni, de máshogy gondolom. A napi pártpolitikát nagyon szeretném távol tartani az akadémiától. Aki tag, attól jogosan várja el az intézmény, hogy ne használja fel státuszát politikai manifesztációkra se pró, se kontra. Mint ahogy ez a Magyar Tudományos Akadémia esetében is természetes. 190 éves történetük alatt valószínűleg nekik sem sikerült ez mindig tökéletesen, elég eseménydús két évszázad van mögöttük. Az MMA-nak tartózkodnia kell a napi pártpolitikától, a mindenkori kormánnyal pedig a most fennálló stratégiai, partneri együttműködés fenntartása a kívánatos.

Névjegy

47 éves, a budapesti Piarista Gimnáziumban érettségizett

Tizenhat évesen vezényelt először közönség előtt

1993-ban szerzett karmesteri diplomát a Zeneakadémián

Három évvel előtte alapította a Purcell Kórust és az Orfeo Zenekart

Felesége énekes, aki jelenleg három gyermekük főállású anyukája

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink