A Duna Aréna és az objektívek

Kiosztották a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) és a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt. által kiírt Duna Aréna-fotópályázat díjait. A kiírás célja az volt, hogy az építészet iránt érdeklődő fotósok újszerű, kreatív látásmóddal mutassák be Budapest legújabb meghatározó épületét.

„Ezen a pályázaton nagyon tisztességes fotósok nagyon tisztességes munkáikkal közölni akarták a nemzetnek azt az örömét, hogy ilyen teljesítményre képes. Közölni akarták azt, hogy született az építészet, a sportépítészet területén egy mű, amelyre Magyarország eddig nem tudott vállalkozni” – emelte ki Fekete György, az MMA elnöke, aki hozzáfűzte: a fotópályázatnak külön érdekessége volt, hogy az épületnek olyan részleteit észrevették, amelyeket egyébként az ember nem lát.

Nyolcvanhat fényképész közel háromszázötven művel jelentkezett, ezek közül választottak győzteseket. A pályázat magas színvonalát jelzi, hogy két első, három második és három harmadik helyezettet választott ki a neves szakemberekből álló zsűri. Az egyik győztes, Palkó György egy sejtelmes, fekete-fehér fotográfiával nyert, amely a hullámzó motívum és a derengő fény játékát tükrözi bravúrosan. „Kisvárdáról utaztam fel csak a fotópályázat miatt aznap Budapestre. Volt néhány kép a fejemben, amit el akartam készíteni. Abban biztos voltam, hogy a hullámok és a lemez fénytörései miatt ezt a képet el kell készíteni” – magyarázta a fotós.

A másik első díjat Radisics Milán kapta színpompás, ragyogó épületportréjáért. „Kitaláltam ezt a koncepciót, megvártam azt a tízperces időszakot, amikor már lemegy a nap, de még nincs túl sötét, megvártam, amíg az épület lila-kék váltófényei bekapcsolnak, s abban a pillanatban készítettem jó pár felvételt. Ezek közül kiválasztottam ötöt, és óriási öröm, hogy nemcsak első díjat nyertem, hanem a másik négy képem is a kiállított húsz munka közé került. Eleinte csak pályázni szerettem volna, de közben megszerettem az épületet, mert a közelében lenni nagyon jó élmény. Utána volt még egy furcsa dolog: másnap, amikor a felvételeket dolgoztam föl, még jobban beszippantott az objektum, mert a kép kinagyítását látva részleteket fedeztem fel, és a saját fotóim felfedezése közben kezdtem együtt hullámzani az épülettel.”

Fekete György elárulta: sok vita volt a legjobb művek kapcsán, de nem csak ezért lett két megosztott első helyezett. „Az egyik egy fekete-fehér kép, amelyen ennek a hullámzásnak egy oldalnézete látszik. Valószínű, hogy ezt így a látogató nem is látja. A másik pedig egy színes totálkép, amely az egész épületet mutatja, és a kettő így együtt azért lett megosztott első díjas, mert önmagában egyik sem adja ki a teljességet, de kézen fogva lesz belőlük kerek egész.”

A képek az Akvárium Klubban rendezett kiállításon láthatók.

 

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink