Tavaly szeptemberben vette meg az XXXLutz a KIKA-t, azóta dolgozunk a háttérben azon, hogy a régi gyakorlatról áttérjünk az új struktúrára. Az informatikai háttérrel együtt a beszerzés, a logisztika is új alapokra kerül – árulta el lapunknak Ingo Schalk ügyvezető. Kifejtette, hogy mivel az XXXLutz nagyobb árukészlettel rendelkezik, az új felállásban a teljes szortiment felét adja csak a KIKA, a többi az anyacég révén kerül a polcaikra. A szintén a cégcsoporthoz tartozó Mömaxhoz és Möbelixhez hasonlóan így élvezhetik egy multinacionális vállalat központi beszerzésének előnyeit, egyúttal viszont ragaszkodtak a meglévő hazai slágertermékek megtartásához, amelyek a magyar ízlésvilág változását követték le az elmúlt években. Ez azt jelenti, hogy várhatóan mintegy 10-12 ezer árucikk marad.
S hogy mikortól lesznek látogathatók a megújuló üzletek? A tervezett dátum október 15-e, de úgy akarnak kinyitni ezen a napon, hogy addig se legyen bezárva egyetlen egység sem.
A budaörsi üzlet is 23 ezer négyzetméteres, és még ha az átépítés jár is némi zajjal, az eladótér 70 százaléka mindvégig látogatható
– mutatott rá Ingo Schalk. A beérkező XXXLutz megrendeléseket azonban a nyitásig is kezelni kell, ezért
béreltek egy 17 ezer négyzetméteres raktárat Üllőn, de idővel aztán saját logisztikai központot is építenek.
Emellett azt ígérik, gyorsabb és hatékonyabb lesz az ügyfélszolgálat, de a marketing is megújul. A KIKA mindig is erős volt a plakátokban, de az XXXLutz inkább a reklámújságokban hisz, ezért az online hirdetések mellett ezek a hagyományos eszközök is nagy hangsúlyt kapnak.
A hazai lakberendezési piac kapcsán a cégvezető elmondta:
a legutóbbi becslések szerint 600 millió euró, azaz csaknem 210 milliárd forint a szektor éves forgalma Magyarországon.
De ez a mutató csak a bútorkereskedelemre vonatkozik, miközben a nagyobb piaci szereplők dekorációs kellékeket is kínálnak, ahogy ők is.
Az új tulajdonos mindig, mindenhol első akar lenni, ez alól a magyar piac sem kivétel. Régi álom, hogy piacvezetők legyünk, én 2008 óta vagyok itt, eddig nem sikerült, most viszont reális célnak tartom. Ennek nem ma vagy holnap kell bekövetkeznie, öt-tíz éven belül viszont összejöhet
– bocsátotta előre Ingo Schalk. Párhuzamot vonva elmondta: az IKEA egy életstílus, amihez társul egy vevői kör.
Készletben erősek, majdnem minden, amit ott látsz, az megtalálható a raktárban is. Nálunk pedig nagy az egyedi igényre és ízlésre tervezett bútorok aránya, amihez a partnereink révén megvan a szükséges gyártókapacitás is. Talán első hallásra meglepő, de az IKEA-nak nagyon sok vevőt köszönhetünk, főként Soroksáron, ahol egymással szemben helyezkedik el a két áruház. Az ottani nyitás nálunk is boomot hozott, amit ott nem találnak meg a vásárlók, azt nálunk keresik
– vont mérleget a vállalat első embere.
Az áruházlánc csaknem 27,5 milliárd forintos nettó árbevétele 900 milliós profittal párosult a 2019-es üzleti évben. Ingo Schalk szerint reális, hogy hozzák a tavalyi forgalmi szintet, a nyereségről viszont korai még beszélni. Egyrészt azért, mert ebben a turbulens időszakban sok múlik a következő hónapokon, másrészt a tízmillió eurós nagyságrendű, azaz több milliárd forintos befektetés, ami a márkaváltáshoz kapcsolódik, nem azonnal térül meg. Az ügyvezető azt is bejelentette a Világgazdaságnak, hogy a hat meglévő áruház után a hetedik és a nyolcadik Miskolcon, illetve Szegeden épülhet majd fel, az online csatorna részarányát pedig a mostani 4-ről 10 százalékra tornásznák fel a következő években.
A teljes interjút a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja!
(Borítókép: Eladók a Kika osztrák bútoráruházlánc megújult XIII. kerületi Lehel úti lakberendezési üzletében 2017. szeptember 22-én, az áruháznyitás napján. (MTI Fotó: Máthé Zoltán)