Aki már vásárolt külföldi, jellemzően hongkongi vagy kínai internetes kiskereskedőtől, például az AliExpress vagy a Wish gyűjtőoldalon, annak nem újdonság, hogy az igazolt ötcsillagos boltértékelésért cserébe 2-5-10 dolláros kedvezmények vagy jópofa kis ajándékok, hasznos kuponok „járnak”. Azaz lényegében jutalmakat ajánlanak fel a „feltörekvő” áruházak.
Jól felfogott üzleti érdekük ez, hiszen a jobb értékelés kimutathatóan nagyobb forgalmat jelent számukra,
az algoritmus gyakrabban ajánlja termékeiket, és sok vevő – Ázsiából történő rendelés esetén különösen érthetően – csak az előnyösen értékelt boltok kínálatát böngészi. Ugyanakkor az sem ritka, hogy a kedvezőtlen felhasználói véleményért még nagyobb ajándékot adnak – utólag. Mégpedig azért, hogy változtassunk online értékelésünkön, vagy egyenesen töröljük azt.
Ez a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat (egyszerűbben: ügyeskedés, trükközés) azután többször, több körben kicsapta a biztosítékot az amúgy is jellemzően jogkövető angolszász világban. (Olyan kütyümárkák tűntek el régebben az Amazon kínálatából, mint a Vava, a TaoTronics, az Mpow, a RavPower, az Aukey vagy a Choetech.) Egy olyan óriási, sok (egészen pontosan másfél millió) kiskereskedővel dolgozó webes piactérnek, mint például az Amazon, értelemszerűen az az érdeke, hogy őszinte legyen, hogy a partnereknél előforduló problémákra, a termékekkel kapcsolatos minőségi kifogásokra minél inkább felkészüljenek a vásárlók.
Egy minapi hír szerint a világ legnagyobb online áruháza,
az emlegetett Amazon nem kevesebb mint hatszáz kínai márkát tiltott le, melyek esetében 3000 kereskedő élt vissza a fent emlegetett gyakorlattal
– derül ki a neves The Verge beszámolójából. A portálnak az Amazon.com maga erősítette meg a South China Morning Post értesüléseit. Az ügy előzménye: a nyáron a Wall Street Journal botránycikkben leplezte le, miféle visszaélésekkel befolyásolják a gyártók az adott produktumok alatt megjelenő értékelések csillagszámát és hangvételét azért, hogy jobbnak tűnjenek a portékák.
Azért is igen kellemetlen ez az eset, mert az Amazon a világ legértékesebb online márkája, a rajta keresztül kötött üzletek bizalmi többletet hordoznak, a hozzá beregisztráló viszonteladó partnerek számára egyfajta „pecsétet” nyújt a jutalékért cserébe a cég. Viszont a trükközés leginkább a gyűjtőoldal hírnevét tépázza meg. Akár csak amikor egy a Google Play áruházból letöltött applikáció vírussal fertőzi meg a telefonunkat. Hiszen felhasználóként joggal várjuk, hogy ezek a nagy márkák védjenek meg minket a visszaélésekkel szemben, szűrjék ki a csalókat, a trükközőket, a kóklereket, a silány termékekkel a piacot elárasztó gagyiboltokat.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
(Borítókép: Black Salmon, PuzzlePix/Shutterstock)