Nyolc éve, egy kézzel írt számlán, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) összesen 2,2 milliárd forintért adta el 150 járműből álló buszparkját, a PK és az LL Bus Kft. által közösen gründolt PK Busrent Kft.-nek, majd a gépjárműveket visszabérelte a cégtől. A 2009. január 30-án megkötött üzlet önmagában is meghökkentő lett volna, de erre még rátettek egy lapáttal azzal, hogy a vásárló cég, tíz éves rendelkezési állási díjat számlázott ki a városnak. Ez az összeg nagyjából megegyezett a buszok vételárával. A cég tehát úgy jutott a járművekhez, hogy a PK Zrt. felé nem volt valós pénzmozgás, azaz a társaság nem jutott bevételhez. Az ügyletet a Nemzeti Adó-és Vámhivatal színlelt szerződésnek minősítette, és az elmaradt adóval együtt több mint 780 millió forintra büntette a PK Zrt-t. Összességében a buszkiszervezéssel nagyot bukott a város által üzemeltetett PK Zrt.
NEM LÉGBŐL KAPOTT
Az ügyben büntetőeljárás indult, a tavaly elhunyt Keczer Lászlót, a PK Zrt. volt vezérigazgatóját elsőfokon hét évre, majd a megismételt bírósági eljárás után jogerősen két évre ítélte a bíróság. Egyedül Keczert gyanúsították meg, a nyomozás látókörébe a város egyetlen vezetője sem került. Sokan furcsállták azonban, hogy egy ekkora üzletet Keczer saját szakállára bonyolított volna le. Mindenesetre Tóth Bertalanra, a város közlekedéséért is felelős akkori alpolgármesterére nem terelődött a gyanú. Addig nem merült fel vele kapcsolatban semmi, amíg 2011-ben Komáromi István, a város vagyonkezelő cégének, a Pécs Holding Zrt. felügyelőbizottsági tagja nem nyilatkozta azt, hogy Tóth már azelőtt tudott a kiszervezésről, hogy az üzletet nyélbe ütötték volna. A PK tulajdonosi jogait a Pécs Holding gyakorolta.
További részletek a Figyelő 2017/13. számában!