Visszafogott karácsony

Hírek Hőnyi Gyula
Az októberi kiskereskedelmi volumen jelzésértékű, azt mutatja, hogy a piaci szereplők örülhetnek, ha decemberben ugyanakkora mennyiséget képesek értékesíteni mint tavaly, de ez biztosan nem sikerülhet mindenkinek.

A kiskereskedelmi forgalom ciklikusságából adódóan az év végi kiskereskedelmi hajrában a november jellemzően „lusta” hónapnak számított. A növekedést az október és december hozta. Ez a ciklikusság az utóbbi öt évben simulni látszott, mert a boltosok nagyon erősen ráfeküdtek a novemberi akciókra (lásd Black Friday), ezzel az ősz utolsó hónapjában mért növekedés rendre felzárkózott az október és december mellé. Ám a vásárlói aktivitást erősítő akciók, promóciók hasznát az utóbbi években az online kereskedelem fölözte le. Így a hagyományos boltok észrevehetően, de óvatosan kihátráltak az „akció-versenyből” és átengedték a terepet a webáruházaknak, a hagyományos üzletek az októbert és a decembert tolták meg. A pandémia és annak elmúlása egészen új vásárlói attitűdöt hozott – kiderült, hogy a vevők szeretik a hagyományos, nézelődős, tapogatós vásárlást. Az árak növekedése, az online boltok versenyelőnyének csökkenése pedig kifogta a szelet az online flotta vitorlájából, így idén vége szakadhat a novemberi vágtató növekedésnek és visszatérhet a kiskereskedelem a korábbi kerékvágásba. A november lusta marad októberhez és a decemberhez képest.

Mit mutatnak a számok?

Október a KSH adatai szerint hozott némi növekedést a piacnak, de ahogy a korábbi hónapokban úgy most is az üzemanyag értékesítés erősödése támasztotta a statisztikai adatsort. Ha az nem lenne, a vékonyka plusz is eltűnt volna a piacról. Folyóáron (az infláció miatt) bődületes forgalomnövekedés mutatkozott. Csak egy példa. A havi kiskereskedelmi forgalom 2019-ben lépte át először a bűvös ezer milliárd forint, de csak és kizárólag a 2019-es december tudott felmutatni ilyen áttörést, az összes hónap bőven ez alatt maradt. Ezt követően 2020 decembere rátett még egy lapáttal és az 1100 milliárdot is átlépte, majd 2021-ben 6 olyan hónap is volt, amely ezer milliárd feletti forgalmat hozott. Ebben az évben (a KSH jelenleg októbernél tart, tehát még két hónap hiányzik) nyolc olyan hónapnál tartunk (vélhetően 10 lesz a vége) amelyben ezer milliárd feletti a kiskereskedelmi forgalom – méghozzá üzemanyag eladások nélkül számolva. Ám sajnos a mennyiség alapú számok szinte az összes nagy árufőcsoportban gyengülést, stagnálást, vagy csak minimális növekedést mutattak. Októberben például egyedül üzemanyagból sikerült csak 19 százalékkal többet eladni, mint tavaly ugyanekkor, minden másból kevesebb fogyott.

Lusta november

Az októberi gyengébb adatok mellé szépen csepegnek a novemberi promt adatok is, amelyből egyelőre arra következtetni, hogy folyóáron jó volt a forgalom, de mennyiségben kevesebbet sikerült eladni. Az ajándék piac vélhetően gyengébben teljesített a várakozáskhoz képest. Ami simíthatja a novemberi lustaságot az az, hogy a vásárlók korábban futottak neki az ajándékvásárlásnak. A Bónusz Brigád és a GKID közös kutatásában azt vizsgálta, hogyan vásárolunak idén a fogyasztók. Úgy tűnik, sokan az idővel kelnek versenyre: a kutatásban részt vevő 1339 internethasználó több mint negyede (27 százalék) úgy érzi, hogy a folyamatos áremelkedések miatt korábban kell elkezdenie a beszerzéseket, így talán jobb áron juthat a vágyott ajándékokhoz. Szintén az alaposabb átgondolást jelzi, hogy idén a válaszadók közel harmada mondta azt, hogy a korábbinál sokkal körültekintőbb a lehetőségek felmérésekor, és akár ár-összehasonlító oldalakat is használ, hogy a legjobb áron tudja beszerezni az ajándékokat. A gazdasági körülmények hatással vannak a karácsonyi vásárlási szokásokra – mindössze a válaszadók tizede nem tervez változtatni az ünnephez kapcsolódó beszerzési szokásain a körülmények ellenére sem. Nagyban csökkenti viszont a vásárlási kedvet, hogy az új akciózási szabályok miatt nem igen volt óriás leárazás.

Élénk december?

Minden jel arra utal, hogy a fogyasztók decemberben szeretnék elsütmi a puskaporukat, ugyanis maradt még az év eleji állami juttatásokból a háztartásoknál. Vagyis a december élénkebb lehet, mint az október, vagy a november. A hagyományos kiskereskedelmi árufőcsoportok, mint például az élelmiszer vélhetően hasonló volument produkál (hatalmas folyóáras növekedés mellett) mint tavaly. Ugyanakkor a piaci környezet nem igen támogatja az ajándékpiac növekedését. A Media Markt korábbi kutatása szerint az idei év várhatóan szegényesebb lesz ajándékozás szempontjából. A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, ebből a nők közel 60 százalékot, a férfiak 48 százalékot tesznek ki. De sokan vannak olyanok is (33 százalék), akik szerint ugyanannyi ajándék vásárlása, az árak emelkedése miatt többe fog kerülni, mint tavaly ilyenkor. A felmérés szerint a lakosság 67 százaléka 30 ezer forintnál is kevesebbet költ ajándékokra, ebből a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni. Akik nem ajándékoznak, ott az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56 százalék), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40 százalék). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni.

A kettős hatás miatt az elemzők nagyjából a tavalyival megegyező volument prognosztizálnak a kiskereskedelemben, vagyis aki mennyiségben hozza a 2021-es decembert az boldog lehet. Ugyanakkor az is jól látszik, hogy a piaci szereplők közül sok lesz a vesztes és el sem éri a tavalyi számait. A jelenlegi piaci környezet a nagyobb kereskedelmi láncoknak kedvez, amelyek képesek tartósan kedvezményes ajánlatokkal működni. Az ő vevő elszívó erejük most hatványozottabban jelentkezik, ugyanis az októberi és a novemberi adatok is bizonyítják, hogy a vásárlók szó szerint vadásszák a kedvezményes kínálatokat. Ennek megfelelően a kiskereskedelem teljes éves volumen növekedése nagyjából hasonlóan alakul majd a 2021-es-hez, azzal a különbséggel, hogy a növekedés hajtómotorja ebben az évben kizárólag az üzemanyag eladások növekedése lesz.

Fotók:

Borító-Puzzlepix

Nagykép-Shutterstock

További híreink