A zöldenergetikai átállás támogatására a közelmúltban létrejött Energia21-kezdeményezés vezetője, Palkovics László korábbi innovációs és technológiai miniszter nyilatkozott a Világgazdaságnak. A társulás egy témakört már megtárgyalt, azzal kapcsolatban a javaslatait is megfogalmazta, a témáról konferenciát és roadshow-t szervezett, és már készül a következő kritikus területek megvitatására.
Hogyan indult az Energia21 kezdeményezés?
Az Energia21 olyan szakértőkből állt össze, akik tevékenyek a saját szakterületükön. Ez a félig baráti, félig szakmai társulás támogatni kívánja azokat a folyamatokat, amelyek az iparban, a közigazgatásban és a politikában az energiaátállással kapcsolatosak. A most zajló energetikai forradalom nem egyszerűen azt jelenti, hogy az egyik energiaforrásról áttérünk egy másikra. Ez már technológiai forradalom is. Mivel ez elég bonyolult, azt gondoltam, hogy próbáljuk ki a társulásunkat alkotó 21 emberrel – akik nagyjából lefedik a gazdaság, a tudomány és a szakmai közélet területeit –, hogy hogyan tudjuk a közösséget támogatni. A saját eszközeinkkel és a tudásunkkal igyekszünk akár a kormány, akár a tudomány képviselői, akár a vállalatok számára rámutatni a megfontolandó technológia kérdésre. Ha nem jutunk eredményre, megpróbáljuk a gondolatunkat másképp megfogalmazni, miután közülünk senki nem politikus, nem közszereplő, hanem például gazdasági vezető vagy professzor, így mindegyikünk véleménye egészen komolyan nyomhat a latban
Bővülhet is csapat?
Nincs létszámlimit, bárki csatlakozhat, aki úgy gondolja, van mondanivalója, a társaságunk pedig alkalmas arra, hogy meghallgassa, elgondolkozzon rajta, mindenképpen várjuk. Nem akartunk szervezetet létrehozni, mert az ügyeket nyitottan, szabadon szeretnénk megbeszélni, nincsenek tabutémák sem. Ezért is nevezzük magunkat kezdeményezésnek. Lehet hozzánk csatlakozni a havonta tartandó találkozóinkon, továbbá elindítottunk a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökséggel egy országos roadshow-t is, hogy ezeket a fejlett, 21. századi technológiákat vigyük közelebb az emberekhez. Minden roadshow-hoz tartozik majd egy szakmai konferencia. Az első rendezvény Győrben zajlott, nagy sikerrel.
Az elmúlt 30 évben több sikert is elért a magyar gazdaság, a legkiemelkedőbbet talán az autóiparban.
Számos külföldi autógyártó érkezett Magyarországra, ahol most az itteni meglévő magyar tudást, tapasztalatot használja.
Azonban az autóipar átalakulás alatt van, ahogyan a hozzá kapcsolódó energetika is, példaként említve, hogy a lakossági napelemek által termelt árammal tölthetők az elektromos járművek is. Szintén időszerű probléma a villamosenergia-hálózat használata: hogyan mérjük a használatot, hogyan fizessünk érte, hol támaszkodhatunk az okos mérésre? Ezzel kapcsolatban megjelent már számos, nem minden politikai szándéktól mentes vélemény, például a Magyar Tudományos Akadémiáé. Ennek a tanulmánynak az előzményéről semmit nem tudunk, állítólag maguk az akadémikusok sem látták. Ha valóban az az akadémia álláspontja, ami ebben áll, akkor én, mint akadémikus, egy kicsit szégyellem magam.
Mit tett eddig az Energia21?
Meghatároztunk néhány kiemelt területet. E témák egyébként nagyjából sejthetők abból, hogy mivel foglalkoznak a társulás tagjai. Az első téma az energiatárolás volt. Azért az, mert nem lehet kérdés, hogy az akkumulátorok gyártásának, használatának és újrahasznosításának ugyanolyan biztonságosnak kell lennie, mint bármely más technológiának. Az erre vonatkozó szabályokat ki kell dolgozni, illetve olyanokat kell alkalmazni, amilyeneket az általunk példaképnek tekintett országokban, például Németországban. Egy másik javaslatunk szerint létre kell hozni a (például a győri, miskolci, pécsi, szegedi, veszprémi és debreceni egyetemek bevonásával) egy állami szervezetektől független környezeti monitoring hálózatot. Azt is felvetettük, hogy az akkumulátorgyárak nagy vízigénye miatt e gyárak szennyvizének tisztításával ezeket a vizeket újra lehessen használni. Erre van magyar technológia is. E körforgással megkímélhetők a felszín alatti vízkészletek használata. További javaslataink megtalálhatók a honlapunkon.
A következő feldolgozandó téma talán az elektromobilitás vagy a vasúti közlekedés lesz.
Ezek köré csoportosul a következő konferencia és a következő roadshow témája is.
A teljes interjú itt olvasható vg.hu
Címlapfotó: MTI