A magas minőségük miatt már most megvan az igény a helyben termelt árukra, és a vásárlói bizalom is erősebb irányukban, a kereslet azonban még mindig nagyban függ az ártól és az elkötelezettségtől.
Tudatosabban és szívesebben vásárolnak a hazai háztartások megbízható forrásból származó helyi terméket a tömeggyártott kommersz helyett a vírusjárvány óta, ha egyszerű azok beszerzése
– derül ki az Innotime Hungary Kft. legújabb, a helyi termékek fogyasztásáról szóló felméréséből. Az 55 és 60 év közötti, elsősorban vidéki városban vagy községben élő nők részesítik leginkább tudatosan előnyben a helyi termékeket, de már a 30-as korosztály esetében is jelentősen felértékelődnek ezek az áruk. A mindennapokban elsősorban az élelmiszerek esetében figyelnek arra, hogy kistermelőtől szerezzék be az alapanyagokat.
A helyi termékeket előnyben részesítő vásárlók körében a méz a legnépszerűbb kistermelői áru, amit a válaszadók csaknem háromnegyede szerez be közvetlenül az előállítótól.
Népszerű helyi termékek még a zöldségfélék, a gyümölcsök, a növények. Sokan bíznak még termelőtől vásárolt tejtermékekben, savanyúságokban, valamint a tésztában és „házi” tojásban is.
Online vásárlás helyett termelői piacok
Az 1400 megkérdezett 40 százaléka vásárol helyi vagy kézműves terméket rendszeresen. A kistermelői áruk beszerzésekor a vásárlók inkább a személyes kontaktust részesítik előnyben, és heti vagy havi rendszerességgel keresik fel a piacokat, termelői vásárokat, valamint a termelő saját boltját.
Elköteleződés és ár dominál vásárláskor
A tudatos vásárlásban leginkább a végzettséghez tartozó átlagos bérek játszanak közre. A felsőfokú végzettségű vagy piacképes szakmával bíró kitöltők magasabb arányban igyekeznek kézműves és helyi termékeket vásárolni, mint a többi válaszadó.
Aki meg tudja fizetni, szívesen választ helyben előállított élelmiszert vagy kézműves terméket.
A felmérésre is 70 százalékos többségben azok szántak időt, akik elvi döntést hoztak a kistermelői áru mellett, és rendszeres, mindennapi fogyasztói ezeknek. Ők azok, akik úgy gondolják, hogy a minőség előbbre való a mennyiségnél.
A kitöltők több mint negyede azonban gazdasági, racionális megfontolásból vásárol helyi termékeket:
egyrészt saját térségük gazdasági erősödésének érdekében, másrészt azt tapasztalták, hogy bizonyos alaptermékek esetében gyakran olcsóbban, vagy a nagybani ártól nem sokkal drágábban egy magasabb minőség megvásárlására van lehetőség, ha termelőtől vásárol a fogyasztó.
Ha nem az ár, akkor mi befolyásolja a döntést?
A legfontosabb tényező választáskor a termékek adalékanyag-mentessége, a természetes alapanyagokból való összetétele. A termék címkéjén ezt és az alapanyagok származási helyét ellenőrzik; és bár örömmel veszik, ha az áru valamilyen minőségi védjeggyel is bír, ezeket kevéssé ismerik. A lehetőségek közül csak a Hungarikum, a Hazai termék és a Környezetbarát termék védjegyről van tudomásuk. A nem reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek utazásaik során is előszeretettel választják a helyi termékeket, hogy jobban megismerkedjenek a térség kultúrájával, hagyományaival.
Jövőkép
Azok a potenciális vásárlók, akik szívesen állnának át helyben termelt áruk vásárlására, ha azok kényelmesen elérhetők lennének, elsősorban a zöldségfélék, a tejtermékek, a hentesáru, a kézműipari termékek, valamint a feldolgozott zöldségekre és gyümölcsök színes választékát igényelnék.
Reménykeltő, miszerint 76 százaléka az országos felmérésben részt vett 1400 önkéntes válaszadónak hisz abban, hogy néhány év múlva a helyben előállított élelmiszerek a fogyasztásunk meghatározó elemévé válnak majd.
(Borítókép: 2020.08.14. Szeged. Rengeteg füge terem az idén, jó rá az idő. Kínálat és árak a Mars téri piacon. Képünkön: Frányó Zoltán őstermelő Deszkről. (Karnok Csaba, Délmagyarország)