Napok óta mindenki arról a családvédelmi akciótervről beszél, amelyet a miniszterelnök a hétvégén jelentett be évértékelő beszédében. Ön hogyan értékeli a hétpontos csomagot, amely az autóvásárlásban is segítené a családokat?
Egy nagyon hasznos, értelmes és számos családot segítő intézkedéscsomagról van szó, bár a részletek még nem teljesen tisztázottak, így az autókereskedők számára az lenne a legelőnyösebb, ha ezek a részletek minél hamarabb tisztázódnának.
Addig is, ön szerint milyen formában lenne a leghatékonyabb a támogatási rendszer?
Mindenképpen meg kellene húzni egy felső határt, hiszen nem mindegy, milyen autó megvásárlását támogatja a kormány. Ha az a cél, hogy olyan társadalmi rétegek számára nyújtson segítséget, akik nem a módosabb rétegbe, hanem inkább a középosztályba tartoznak, akkor valahol 10 millió körül kellene húzódnia ennek a határnak. Aki ennél drágább autót szeretne venni három vagy több gyerek mellett, az rendelkezik olyan keresettel, hogy ne kelljen neki támogatás.
A 10 milliós határ abban az esetben is életképes, ha mondjuk 8-9 személyes kisbuszt venne valaki, mert annyi gyermeke van?
Ez egyelőre még nem tisztázott, nem tudni, hogy csak a hétszemélyes autók vásárlására vonatkozik a támogatás, vagy a 8-9 személyesekre is. Egyébként egy célnak megfelelő, alapfelszereltségű 8-9 személyes kisbuszt is ki lehet hozni 10 millió forintból.
Az autópiaci szereplők hogyan reagálhatnak a kormányzat intézkedéseire?
A piac alkalmazkodik az igényekhez, ez Európa több országában is így szokott történni. Az autópiaci szereplők igyekeznek olyan felszereltséget összeállítani, amiből hogyha nagyobb darabszámban készül, akkor be tudja szorítani a törvényhozó által megszabott határ alá.
Drágulhatnak az autók ennek hatására?
Én ezt nem látom valószínűnek. Magyarország egy pici piac, amire hatása van a környező országok árainak, így nem lehetnek nagy eltérések a térség országai között. Alaptalan az a félelem, hogy a 2,5 milliós támogatás hatására az addig 7 millióba kerülő autó ára felmegy 9-re. Inkább az ellenkezőjét tudnám elképzelni, hogy adott autót olcsóbban adnak el a nagyobb darabszám érdekében.
Mennyivel növekedhetnek az eladások az intézkedésnek köszönhetően?
Mivel körülbelül 170 ezer családot érint a támogatás, ebből évente egy 4-5 ezres többleteladást látok elképzelhetőnek, ám nem egyenletes eloszlásban, így várható, hogy az emberek egész egyszerűen megrohamozzák a kereskedéseket. Az első időszakban egy nagyon erős csúcs várható.
Lehetnek visszaélések, amiknek jobb lenne még most elejét venni?
Az első és legfontosabb szempont a támogatás működési részleteinek tisztázása lenne, nagyon kellene egy felső korlát is. A program időtartamának kijelölése is fontos. Lényeges még megvizsgálni, hogy aki ilyen autót szeretne vásárolni, az fent tudja-e tartani, valamint az első műszaki vizsgáig (az autó négy éves koráig) a vásárló nevén legyen az autó. Amennyiben ennél hamarabb megszabadulna a gépjárműtől, akkor legyen kötelezhető a támogatás akár időarányos visszafizetésére.
A használt autók eladásait illetően mire számíthatunk?
Mindenképpen hátrányosan érinti a használtautó-piaci szereplőket, de ezzel együtt sem terjeszteném ki a használt autókra a támogatást. Egyrészt, mert fiatalítja, modernebbé teszi a gépparkot, ami már önmagában is jó dolog. Ha ehhez hozzávesszük, hogy egy olyan család, melyben a gyerekek még kicsik, vesz egy vadonatúj autót, az jó eséllyel kiszolgálja őket a következő 10-12 évben. Személyes tapasztalataim mutatják, hogy azok a családok, akik mondjuk 3 milliót tudnak rászánni egy hétszemélyes használt autóra, sokkal hamarabb lesznek kénytelenek lecserélni a gépjárművet, hiszen nem fog kibírni még 4-5 évet sem nagyobb meghibásodás nélkül. Ezért az új autó vásárlásával valószínűleg sikerül lefedni a gyerekek felnövésének időtartamát, így jól jön a támogatás.
Mindent összevetve a piacon milyen változásokra készülhetünk?
A magyar autópiac produktív szereplői, tehát azok a márkakereskedők, régóta fennálló magyar kereskedők, akik hosszútávon terveznek a magyar piacon a támogatás feltételeinek kihirdetése után tudnak megfelelően felkészülni. A fiatal másodpiaci autók kereskedelmére negatív hatás fog érvényesülni, egy hétszemélyes két éves autó jelentős leírásokkal lesz csak értékesíthető. Elsősorban azokat érintheti negatívan, akik nemrég vettek autót, ám azt hozzá kell tenni, hogy az ilyen autókat jellemzően nem két évre vásárolják. A flottakezelőkre gyakorolhat még kedvezőtlen hatást, mert a maradványértékek, amelyekkel számoltak, bizonyosan nem fognak teljesülni.
Összességében egy pozitív programról van szó, s ha a feltételek világossá válnak az autópiaci szereplők is megfelelően fel tudnak készülni. Nagyon fontosnak tartom a felső korlát bevezetését, a program időtartamának tisztázását és a fogyasztók fenntartóképességének vizsgálatát, valamint a szankciók kidolgozását a visszaélések megelőzésére.