A legnagyobb streamingszolgáltatóval kapcsolatos narratíva mindig is drámai, végletes volt. Az egyik szerint a Netflix a kezdetektől a piac előtt járt, és az online szórakoztatóipar legyőzhetetlen titánjává vált az évek folyamán.
A másik szélsőséges álláspont pedig az, hogy kártyavár az egész, a cég üzleti modellje fenntarthatatlan, és összeomlása egész Hollywoodot magával fogja rántani.
Az elmúlt hónapokban a befektetők ez utóbbi szcenárióra szavaztak. Az árfolyam megfeleződött, a kapitalizáció 150 milliárd dollárral zuhant. A tavaly októberi csúcson a Netflix papírjai az egy részvényre jutó árbevétel több mint tízszeresén forogtak, magasan a versenytársak átlaga felett. Mára ez öt-hatszoros különbségre csökkent. A streamingiparba beszálló hollywoodi versenytársaknak – ilyen például a Disney vagy a Warner – elvben örülniük kellene a konkurencia vesszőfutásának. Valójában azonban inkább idegesek, hiszen maguk is a Netflix üzleti modelljét követik, amely nem egy bejáratott út, a tesztelés még zajlik.
A streaming elődje, a kábeltévé drága, rugalmatlan és kényelmetlen volt a felhasználók számára, ugyanakkor bőséges nyereséget hozott a filmstúdióknak.
A Netflix gyökeresen szakított ezzel, és hihetetlen növekedési pályát futott be. Az elmúlt időszakban viszont sorra jöttek a hírek arról, hogy az előfizetők száma nem felel meg a befektetői várakozásoknak. A modell pedig pont erre épül, hiszen száz új sorozatot sokkal inkább megéri kétszázmillió fogyasztónak eladni, mint mondjuk százmilliónak. Vagyis ahogy erősödik az előfizetői bázis, úgy stabilizálódik a költségszint. Ráadásul ahogy nő a vállalat piaci súlya, úgy emelheti az árait is.
A gyakorlatban azonban ez sokkal bonyolultabb.
Minél olcsóbban kezdték el etetni a tévénézőket, annál éhesebbek lettek.
Számos példa van arra, hogy egy-egy népszerű sorozatot egy ingyenes kipróbálás alkalmával tekintenek meg, majd egyszerűen leiratkoznak. Ebből pedig nem lesz bevétel.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
(Borítókép: Sandra Bullock a Netflix egyik bemutatóján. Minél olcsóbban etetik a nézőket, annál éhesebbek lesznek. (Alberto E. Rodriguez/Getty Images)