Válogatós Y-osok

Hírek
A napokban jelent meg egy internetes portálon, hogy az Y-generáció újfajta szokásai iparágakat forgatnak fel, adott esetben termékeket tüntethetnek el. Számos oka van annak, hogy az ezredfordulós generáció preferenciái miért különböznek a többi korosztályétól, például az, hogy ők emlékeznek rá, milyen recesszióban felnőni. 

A Business Insider összegyűjtötte, hogy mely termékek vannak veszélyben, leginkább azért, mert a fiatalok körében kevésbé népszerűek. Persze a felsorolást nem kell készpénznek venni, az Y generáció tagjai között is biztosan vannak olyanok, akiknek hagyománytiszteletből az alábbi felsorolás szerinti fogyasztói magatartással teljesen szembe helyezkedőek a szokásai. Az említett összeállításból mi is inkább csak szemezgettünk, néhány kritikai észrevétellel.

Sör

A Goldman Sachs arra hivatkozva minősítette le a Boston Beer Company és a Constellation Brands részvényeit még júliusban, mert az adatok azt mutatják, hogy a fiatalabb fogyasztók a bort és az égetett szeszeket preferálják a sör helyett, ráadásul kevesebb alkoholt is fogyasztanak, mint az idősebb generációk. A sör 2006 és 2016 között 10 százalékpontnyi piaci részesedést vesztett a borral és a likőrökkel szemben. A felmérés készítői nem a magyar sörfőzési és házisörboomra alapítva állapították meg tényeiket, az már biztos. A legfrissebb felmérések szerint a magyar sörpiac bővül, és még ha nem is a legfiatalabbak kedvence, az egyetemista és fiatal közösségek körében a sörözés inkább erősödő kultusz, mint leszállóágban lévő ciki dolog.

Motorbicikli

Sokkal kisebb arányban vásárolnak az Y generáció tagjai motorokat, mint az előző generációk – erre hivatkozva minősítette le nyáron az AB elemzője a Harley-Davidson részvényeit. A motorgyártó, ami egyébként az amerikai piac felét adja az értékesítsek volumene alapján, tavaly 1,6 százalékos csökkenésről számolt be az eladások terén, ami nem is túl nagy csökkenés. De a kismotorok iránti tinikori lángolás a mai fiatalokban valóban sokkal kisebb lehet, mint generációkkal ezelőtt.

Szalvéták

A fiatalabb generáció a papírtörlőket részesíti előnyben a szalvétákkal szemben a Mintel 2016-os felmérése szerint. A megkérdezettek 56 százaléka vásárolt csak szalvétát a megelőző fél évben, míg 86 százalékuk vett papírtörlőt. A Washington Post szerint ennek oka abban keresendő, hogy az Y-generáció szívesebben eszik az otthonán kívül, a papírtörlő pedig többfunkciós. Más szempontból pedig takarékossági okokból a kevesebb papíráru használatát a környezetvédelmi szempontok is alátámasztják – és ez a generáció már akár óvodában is kapott ilyen típusú „oktatást”.

Gabonapelyhek

Szintén egy tavalyi felmérésből derül ki, hogy az ezredfordulós generáció közel 40 százaléka szerint a gabonapehely nem megfelelő reggeli, mert össze kell takarítani utána. Inkább az olyan reggeliket részesítik előnyben, ami után minimálisan kell takarítani, vagy menet közben el lehet fogyasztani, például gyorséttermi szendvicseket. A gabonapelyhek értékesítése 5 százalékkal csökkent 2009 és 2014 között, mindezt úgy, hogy még soha nem volt ilyen magas a reggeliző amerikaiak aránya, mint most.

Szappanok

Szappanok helyett tusfürdőket és habfürdőket vesz az Y-generáció. Az amerikai fogyasztók közel fele szerint a szappanokon kórokozók maradnak a használat után, a 18-24 év közötti korosztályban pedig még nagyobb azok aránya, akik így gondolkoznak (60%). A szappanértékesítések ennek megfelelően csökkennek a Mintel adatai szerint. A magyar háziszappan és kézműves szappan piac ezzel a globális trenddel némiképp vetekszik, itthon – bár nem felmérésekkel alátámasztva – a „minden ami természetes” kategória a menő a fiataloknál is. Márpedig a szappan természetesebbnek hat, mint egy tusfürdő, még ha utóbbi kényelmesebb is.

Gyémánt

Az ezredfordulós generáció kevésbé akar házasodni és aki megteszi, azok általában nem a hagyományos gyűrűk közül választanak. A gyémánt értékesítése világszerte csökken – derül ki a Gyémántgyártók Szövetségének statisztikáiból.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink