Vágányzár: több napra lebénulhat a hazai árufuvarozás

Hírek B. H. L.
A magyarországi vasútvállalatok fenyegető káruk kompenzálását szeretnék a küszöbönálló, óriási forgalomkorlátozással járó vasútipálya-munkák miatt. A vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom közel egésze –közölte a VIlággazdaság.

Hatalmas kieséssel fenyegetik a magyar gazdaságot azok az augusztusra tervezett vasúti pályafelújítások, fejlesztések, amelyek miatt az érintett hazai fuvarozók megkongatták a vészharangot. Szerintük jobban is elő lehetne készíteni a munkák miatt szükségessé váló vágányzárakat.

Nagyon speciális vágányzárhelyzetre kell felkészülni

A Világgazdasághoz eljutott panasz szerint (várhatóan) a jövő hónapban esedékes, csak vágányzárak mellett végezhető munkák miatt nehezen kezelhető helyzetbe kerülnek a vasútvállalatok. Aggodalmukat erősít, hogy az RCT – BILK terminált már az eddigi munkák során is kizárták 12 napnyi időre a forgalomból. A kivitelezők ennyi idő alatt akár teljesen fel is újíthatták volna például a Soroksári úti vasúti felüljárót. A helyzet hátteréről, súlyosságáról, kilátásairól és a panaszok megalapozottságáról a Világgazdaság a hazai vasúti szakma egészére rálátó Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatóját kérdezte. „Így igaz, egyszerre három nagy vasútipálya-munkáról van szó” – erősítette meg Hódosi Lajos.

Ezek

  • a Gubacsi híd megerősítése,
  • a Feso projekt, azaz a Ferencvárosi pályaudvar és a Soroksári út közötti szakasz felújítása a Soroksári út fölötti híd felújításával,
  • és a 150-es vasútvonal rekonstrukciója.

A lényeg Hódosi Lajos szerint az, hogy minél jobb legyen e munkák koordinálása. Megfelelő összhang esetén ugyanis csökkennek a vasútvállalatok kockázatai, mert így ők és ügyfeleik is jobban fel tudnak készülni a vágányzáras időszakokra. A tét nagy, hiszen az ezeken az útvonalakon elérhető terminálokon bonyolódik a magyarországi intermodális forgalom mintegy 90 százaléka. A minél tökéletesebb koordináció azért is fontos, mert a vágányzár miatt a vasútvállalatoknak még ekkor is

  • többletkiadása keletkezik,
  • bevételtől esnek el,
  • esetenként tolatómozdonyokat kell igénybe venniük.

Ideje az új hídra is gondolni

Igaz, hogy ilyenkor kapnak kompenzációt, de Hódosi Lajos úgy látja, hogy nem eleget. „Aligha szabad a Gubacsi híd 30-40 éve elmaradt rekonstrukcióját a mostani vasúti árufuvarozókkal, a terminálokkal, végső soron pedig az őket megbízó vállalatokkal megfizettetni” – mutatott rá. Ráadásul a Gubacsi híd mostani felújítása csak egy megerősítést jelent, de 2-3 év múlva ott új hídra lesz szükség. Minél előbb el kell kezdeni a tervezését és az építését.

A Hungrail illetékese is úgy tudja, hogy a vasútvállalatok nem elégedettek a köztük és a kivitelezők közötti egyeztetés eddigi eredményeivel. Szeretnék, ha szempontjaikat – amelyek a munkák jobb összehangolására összpontosítanak – nagyobb mértékben vennék figyelembe. Enélkül – de erre már az egyik piaci szereplő hívta fel lapunk figyelmét – a magyar nemzetgazdaság számára döntő jelentőségű gyárak, főként az autó- és az akkumulátorgyárak folyamatos termelése kerülne veszélybe. Hogy miért, ahhoz érdemes megismeri a részleteket.

Nyugdíj előtt áll a Gubacsi híd

Az egyre rosszabb állapotú Gubacsi híd üzemengedélye lejárt. Ezen az átjárón érhető el vasúttal a Csepel szigeten működő több konténerterminál (MCC, Metrans, Masped, Budapesti Szabadkikötő). Már most is csak óránként 5 kilométeres sebességgel szabad a hídon haladni. Az ehhez szükséges tolatómozdonyok beállítása több tízmillió forintos többletköltséget okoz a vasútvállalatoknak.

A Feso projekt miatt további terminálok feje fáj

A ferencvárosi pályaudvar és a soroksári vasútvonal fejlesztése részeként felújítandó, szintén elöregedett Soroksári úti vasúti hídon közelíthető meg az összes budapesti terminál, beleértve Magyarország egyik legnagyobb konténerterminálját, a Rail Cargo Terminal – BILK-et. Ezen keresztül érhető el a Gubacsi híd is. A beruházás a Budapest–Belgrád vasútvonal építésének egyik eleme.

A Gubacsi hidat négyszer 3 napra tervezik teljesen lezárni – mert így oldható meg, hogy egyelőre ne zárják ki végleg a forgalomból –, a Soroksári útit pedig 4 napra, augusztus 16–19. között.

Ez utóbbihoz a Világgazdaság információi szerint az ebben közvetlenül érintett csepeli terminálok és a Rail Cargo Terminal – BILK sem járult hozzá. E híd lezárásával ugyanis az összes budapesti terminált kizárnák a forgalomból. Ám nem lehetne lezárni később, a tanítási idő alatt sem, mert a közútkezelő aligha engedné a nagyon forgalmas Soroksári út kétszer 1 sávra szűkítését.

Előbb a 150-es vonal, csak utána a hidak

A vasútvállalatok szerint az lenne ideális, ha egybeesne a két rendkívül fontos vasúti összeköttetés felújítása. A mindkét hidat érintő vágányzárak megfelelő ütemezésével biztosítható lenne a forgalom. Ha erre a 150-es vonal elemeinek elkészülte után kerülne sor, akkor legalább Délről érkezhetnének a vonatok. A felújítással azért is meg lehetne várni a 150-es vonal elkészültét, mert a társaságok szakértői véleményre hivatkozva úgy vélik, hogy a Soroksári úti vasúti felüljáró még nincs kritikus állapotban.

A teljes cikk itt olvasható.

Fotó: Kallus György

Ezek is érdekelhetnek

További híreink