A tavalyi évet feleakkora forgalommal zárta az Oszkár, mint az előzőt, emiatt nagy volt a bevételcsökkenése.
Eltérő dinamikát mutatnak a pandémia különböző hullámai után kirajzolódó utasforgalmi mutatók, és egyre inkább úgy tűnik, hogy nem csak a 2019-es aranykoritól,
de még az lehet, hogy a járvány első hulláma utáni nyári időszakitól is elmarad az idei forgalom
– tájékoztatta a VG-t az Oszkár telekocsirendszer társalapító-tulajdonosa, Prácser Attila. Az Oszkar.com telekocsi Kft. ügyvezetője arról számolt be, hogy bár tavaly tavasszal, a karantén alatt a korábbi volumen 5 százalékára esett a forgalom, a nyitás után gyorsan visszakapaszkodott 60-70 százalékra. A második, majd a harmadik hullám idején ugyan már nem nullázódott le a telekocsizás piaca, de most még a tavalyi szintet sem éri el, és a 2019-es forgalom 50-55 százalékánál tart. Az idei nyártól még nem várták, hogy eléri a két évvel ezelőttit az utasszám és a bevétel, de a tavalyitól is elmaradó eredmények azt jelzik, hogy tartósan óvatossá váltak az utazók, illetve hogy a nemzetközi utasforgalom sem lendült be még igazán, és jó ideje hiányoznak az ingázók és a hazajáró diákok a piacról. Látszik az is, hogy a vártnál tovább tartó home office és a digitális oktatás visszatérése miatt sokan tartósan máshol rendezkedtek be, mint ahol eddig éltek, és lemondtak az utazásról, vagy ritkábban indulnak útra. Ez a sofőrként hirdető üzleti utazók körét is érintette, vagyis nemcsak a kereslet, hanem a kínálat is csökkent.
Az ősszel már jelenléti oktatásra készülnek a felsőoktatási intézményekben, ami azzal a reménnyel is kecsegtet, hogy a telekocsizók száma ismét növekedni fog,
de az elmúlt több mint egy év, illetve a három járványhullám tapasztalatai után már jóslatokba sem nagyon mer senki bocsátkozni
– mondta Prácser Attila. Tavaly a gyors visszapattanáshoz erőt és reményt adott a hurráoptimizmus, az, hogy a karantén után azt gondolták az emberek, lényegében véget ért a világjárvány időszaka, viszont az újabb, még hosszabb korlátozások után ez a hit érthetően megrendült. A védőoltások miatt azonban van esély arra, hogy a szolidabb ívű, esetleg tartós és folyamatos növekedés hatására 2022-ben a 2019-es szinttől csak legfeljebb 10-20 százalékkal elmaradó eredményeket hozzon a piac.
A tavalyi évet feleakkora forgalommal zárta a cég, mint az előzőt, emiatt nagy volt a bevételcsökkenése, de végül nem lett veszteséges, mert a kiadásait jelentős mértékben visszafogta, hogy nem volt miért és nem volt kinek hirdetni a telekocsizást. A 2020-as mérlegen még sokat javított az erős évindítás, az idei, nagyrészt korlátozásokkal telt első fél év viszont még időarányosan is aligha mérhető az előzőhöz, bár a folyamatos, időarányosan 20-30 százalékon muzsikáló telekocsi-forgalom még a 2020-as évi közelébe nőhet, de csak akkor, ha az idén már nem lesznek újabb szigorú járványügyi korlátozások. A tavalyi 135 millió forintos bevétel 40 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, az adózás előtti eredmény pedig kis híján a felére apadt.
(Borítókép: Vadim Georgiev, PuzzlePix/Shutterstock)