Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pályázatain Magyarország sikerrel szerepelt. A célunk a vasút fejlesztésével világos: minél több utasnak kényelmes, az autózással versenyképes szolgáltatást nyújtani és minél több árut a környezetbarát vasúti szállítás felé terelni – tájékoztatott Lyonból, az Európai Bizottság és a tagállamok közlekedési vezetői találkozójáról Vitézy Dávid. A fővárosi Déli Körvasút fejlesztését az Európai Bizottság kiválónak ítélte, ugyanakkor a bíróság által korábban idén megsemmisített környezetvédelmi engedély újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották.
A kormány eredetileg is azt tervezte, hogy a Déli Körvasút fejlesztésének kivitelezésére a CEF idei forrásain kívül a 2023-as forrásokból is igényel. Most annyi változik, hogy az idei 89,7 milliárd forintos és a jövő évi 137,7 milliárd forintos összeget idén ősszel egyben kell igényelni a 2023-as CEF-pályázatból
– írta az államtitkár. Szerinte ez a megoldás még előnyösebb is, egyrészt nem kell mesterségesen két pályázatra szétválasztani szervesen összetartozó beruházási elemeket, másrészt az idei pályázaton nyertes projektekre még 2026-os, a jövő éviekre pedig 2027-es határidő érvényes, így nagyobb biztonsággal fejezhető be a projekt határidőre.
A Nyugati pályaudvar – amelynek tavasszal lezárult a nemzetközi építészeti tervpályázata – hasonlóan egyértelmű pozitív értékelést kapott az Európai Bizottságtól. A Nyugati megújításával szoros kapcsolatban lévő Duna alatti vasúti alagút környezetvédelmi hatástanulmányára már korábban elnyertek közvetlen uniós forrást más tagállamokkal versenyezve.
A Nyugati pályaudvar nemzetközi tervpályázaton győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ ezúttal is úgynevezett versenyző, tehát nem automatikusan Magyarországnak járó, hanem az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el
– írta Vitézy.
Az államtitkár arra is kitért, hogy a CEF polgári-katonai kettős célú és alternatív üzemanyagokat érintő közlekedési projektjavaslatairól a tervezettnél korábban, már áprilisban megszülettek a támogatási döntések. Felidézte, hogy Magyarország akkor a lengyelekkel holtversenyben a legtöbb nyertes pályázattal büszkélkedhetett, így öt hazai fejlesztési terv valósulhat meg összesen több mint 11 milliárd forint értékben.
Ezek közül négy az elektromos autózás további térnyerését segíti elő egyebek mellett a fővárosi repülőtér belső töltő-infrastruktúrájának kiépítésével. Sokszorosára bővül, a jelenlegi mintegy harminchoz képest több mint kétszáz egységből áll majd az elektromos autók hazai ultragyors töltőhálózata. A kettős célú mobilitási projektben öt dunántúli vasútvonalon tizenegy állomás infrastruktúra-fejlesztésének előkészítése történik meg a katonai egységek és eszközök hatékonyabb, gyorsabb mozgathatósága érdekében.
(Borítókép: Vitézy Dávid)