Esztergomban tavaly összesen közel 108 ezer (egészen pontosan 107974 db) autót gyártottak, és 120 164 db autót értékesítettek, amelyből 112 989 db az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes értékesítés 88 százalékát – 99 116 db – a világ 123 országába exportálták. Mint ismert, a Magyar Suzuki Zrt. 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását is. Ezzel a gyártás több mint 65 százaléka hibrid gépjármű volt 2021-ben.
A társaság 2021-as belföldi értékesítéséből származó nettó árbevétele 264,9 millió euró (amely 6 százalékkal növekedett a 2020-as évhez képest, 2020: 242,8 millió euró), az összértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1754 millió euró volt.
A profit több mint kétszerese volt a pandémia jellemezte 2020-as értéknek. Ahogy eddig sem, 2021-ben sem fizetett a Magyar Suzuki osztalékot. A nyereséget a vállalat mindig visszaforgatja, és beruházásokra fordítja. 2021-ben az esztergomi vállalat 92,9 millió eurós beruházást hajtott végre.
Természetesen a koronavírust követően az egyre növekvő globális félvezetőhiány jelentősen befolyásolta a teljes autóipart, köztük a Magyar Suzukit is. Elektronikai alkatrész beszállítóival közösen azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen. A termelés, a globális chiphiányra visszavezethetően az előző évhez képest hozzávetőlegesen 4 százalékkal csökkent. A Magyar Suzuki a rendkívüli vírushelyzetben a gyártás visszaesése miatt a fókuszt a gyártástechnológiai fejlesztésekre helyezte.
Elsők maradtak itthon, nőtt a piaci részük
A Magyar Suzukinak 2021-ben is sikerült megtartani hatodik éve tartó piacvezető szerepét: 17 650 db magyarországi regisztrált újautóval és 14,48 százalékos piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt (2020-ban 14 783 és 11,55%). A magyarok legkedveltebb újautó modellje ismét a Vitara lett, 8 350 darabot regisztráltak belőle 2021-ben január 1-je és december 31-e között, míg a második legnépszerűbb az S-CROSS lett, amelyből 6261 darabot értékesítettek. Az elmúlt évben a Magyarországon összesen forgalomba helyezett személyautó – 121 920 db – 14,48 százaléka Suzuki volt.
A Magyar Suzuki 2020. januárjától már úgynevezett lágy (mild) hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az uniós piacokon, így Magyarországon is. Tavaly is folytatódtak a modellfejlesztések a vállalatnál. 2021 októberében mutatták be az új S-CROSS-t. Továbbá még tavaly novemberben kezdték el gyártani a legújabb fejlesztésű, immár komolyabb, ún. erős hibrid rendszerrel ellátott Vitarát. Idén az év második felétől az S-CROSS is megkapja ugyanezt a meghajtást. Ezzel a Magyar Suzuki – saját gyártású és import modelljeinek köszönhetően – a hibrid alternatívák immár teljes palettáját kínálja a vásárlóknak.
Szép teljesítmény két keréken és vízen is
A Suzuki vállalat nemcsak az autóipari szegmensben, hanem a motor és hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A Suzuki hajómotor üzletág 2017 óta a közép-kelet-európai régió központja és piacvezető Magyarországon. A divízió 800 hajómotort értékesített idehaza és 2112 hajómotort exportált 2021-ben. A környezettudatos szemlélet a teljes Suzuki Csoportot érinti: a marine üzletág 376 termék csomagolását tette környezettudatosabbá, ezzel 2020 októbere és 2021 novembere között 4039 kg-mal csökkentette a termékei forgalmazásához kapcsolódó műanyag-felhasználást.
A Magyar Suzuki motorkerékpár-üzletága immár hetedik éve a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor Európában a Suzuki csoporton belül. A vállalat 454 darab motorkerékpárt helyezett forgalomba tavaly Magyarországon. A V-Strom 650 kalandmotor nemcsak saját kategóriájában, hanem a modellek abszolút versenyében is megőrizte tavalyi dobogós helyét: 148 forgalomba helyezéssel a második legnépszerűbb motorkerékpár volt 2021-ben Magyarországon.
Jelentős bér-rendezés is történt
A Magyar Suzuki számára az egyik legnagyobb értéket a munkatársai jelentik, ezért a nehézségek ellenére a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal emelte a béreket idén márciusban év elejétől visszamenőlegesen. 2015 és 2022 között a fizikai dolgozók alapbére átlagosan 86,1 százalékkal, az irodai állomány alapbére átlagosan 61,7 százalékkal emelkedett. A vállalat új, teljesítményalapú pótlékrendszert is bevezetett.
Bő három év, és jönnek a teljesen elektromos Suzukik is
A Suzuki-Csoport a 2025-ös pénzügyi évig 1000 milliárd jent – 8 milliárd eurót – fordít kutatás-fejlesztésre, beleértve a hibrid, illetve az elektromos járművek fejlesztését is. A Suzuki tervei között szerepel, hogy 2025-re bevezeti az e-autókat a kínálatába, majd 2030-tól világszerte jelentősen növeli termékpalettájában az elektromos meghajtású modellek arányát. A Suzuki célja, hogy saját mérnöki állományának igénybevételével modernizálják a gyártástechnológiai eljárásokat és további lépéseket tegyenek a karbonsemlegesség irányába.
Természetesen a gyártás terén is „zöldülnek”, hiszen a Magyar Suzuki is elindult a karbonsemlegesség felé. Tavaly elkészült a vállalat energiatérképe: minden üzemegység megvizsgálta, hogy energiahatékonyság szempontjából miként optimalizálhatják munkafolyamataikat közép és hosszú távon. Mindemellett napelempark kialakítása is cél az esztergomi üzem területén 2022-ben, itt az épületek tetejére, illetve parkolók egyes részeire kerülnének napelemek, amelyek nem csak sok energiát termelnek, de egyúttal a nyári napokon árnyékolni is tudnak, csökkentve a hűtési költségeket – árulta el a Figyelo.hu kérdésére Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese.