Még júliusban elindítja első járatát a tavaly bejegyzett AirConnect légitársaság, amelynek gépei Romániában és négy másik országban repülnek majd. Egyelőre csak charterjáratai lesznek, amelyek nyaralókat visznek Görögországba, Törökországba, Egyiptomba és Bulgáriába, miután már megkötötték a szerződéseket három román és egy nemzetközi utazási irodával. Ősztől, illetve jövőre menetrend szerint szeretnének gépeket indítani Bukarest és Marosvásárhely, Nagyvárad, Nagybánya, Nagyszeben, Temesvár, valamint Krajova (Craiova) között.
Az AirConnect 68 férőhelyes, francia-olasz gyártmányú, Pratt & Whitney 127N kanadai motorral hajtott ATR 72-600 típusú gépekből álló flottát fog üzemeltetni, az első repülő a múlt héten landolt Bukarest Băneasán. Augusztusban egy újabb érkezik, jövőre pedig még két ATR-72-essel bővül a járműpark.
Az egymillió eurós alaptőkével létrehozott AirConnect román üzletemberek tulajdonában van. Egyikük Dorin Ivașcu, aki a Konstanca megyei Tuzla repülőtert a Regional Air Support cégén keresztül egy másik üzlettárssal birtokolja. A rendszerváltás előtt a kommunista állam ifjúsági utazási irodájánál volt idegenvezető, majd a Tarom líbiai, szingapúri és angliai irodáját vezette, az 1989-es rendszerváltás után pedig megalapította a LAR légitársaságot, amely a kivégzett Nicolae Ceaușescu diktátor légi flottáját vette át üzemeltetésre. Ez a cég hét évvel később becsődölt, de Ivașcu időközben létrehozta azt a vállalatot, amelyhez a tuzlai repülőtér is tartozik.
Az AirConnect vezérigazgatója, Tudor Constantinescu ismert repülési szakember, 2019-ig a Blue Air román fapados légitársaság pilótája és kereskedelmi igazgatója volt, tavalyig pedig a charterjáratokat üzemeltető Animawings román vállalat egyik vezetője. Ő az idén januárban így nyilatkozott az új vállalkozásról a Ziarul Finaciar gazdasági újságnak: „úgy vélem, hogy a projekt életképessége épp a romániai helyzetből fakad. Nehezen hihető, de napjainkban szárazföldi közlekedési eszközökkel 12 óránál többet tart az út Nagyváradtól Konstancáig, s ez csak egyetlen példa”.
A most kiküldött hírlevelében Constantinescu azt írja: „talán nem véletlenül, de az AirConnect az európai és a romániai repülési piac kritikus időszakában jelent meg. Profi csapat vagyunk jelentős tapasztalattal a légiközlekedésben, és biztos vagyok benne, hogy fontos szereplői leszünk a piacnak”.
Romániában jelenleg három, hazai kézben levő légitársaság működik: a több mint egy évtizede folyamatosan veszteséges, állami tulajdonban levő Tarom, a már említett Blue Air és az Animawings. Nemrég a nagyváradi- és a Bihar megyei önkormányzat is alapított közösen egy légitársaságot Air Oradea néven, hárommillió eurós alaptőkével. A tervek szerint ez kizárólag a nagyváradi reptérről Bukarest, valamint négy, egyelőre meg nem nevezett külföldi célpont felé indítana járatokat.
Borítókép: Alex Nicodim /AFP