A Világgazdaság még április végén írta meg, hogy kihirdették a győztest, és kiderült, ki építheti meg az új Duna-hidat Mohácsnál.
Nagy horderejű beruházásról van szó. Egyrészt ez lehet a 21. Duna-híd Magyarországon, másrészt ez lesz minden idők legnagyobb összegű hídépítése. Most már szabad kijelentőmódban beszélni róla, ugyanis a projekt megvalósulása mérföldkőhöz ért.
Új Duna-híd Magyarországon: eldőlt, megépül
A legfrissebb európai közbeszerzési lapszámban ugyanis megjelent a Mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat tájékoztatódokumentuma az eljárás eredményéről. Ebből pedig kiderült, hogy június 21-én megkötötték a szerződést.
Ez alapján tehát úgy néz ki, hogy immáron rendelkezésre áll a szükséges forrás a kivitelezéshez. Ez annyiban nem meglepetés, hogy a 20. Duna-híd, a Paksot Kalocsával összekötő Tomori Pál híd június eleji avatásán Orbán Viktor megüzente a hídépítőknek: lehet tovább délre menni a Dunán, felkészül Mohács, a következő híd ott fog megépülni.
A szerződés aláírása abszolút ezt erősíti. A nyertest még április 23-án választották ki, a szerződés odaítélése pedig keretmegállapodáson belül történik. A vevő az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A nyílt, uniós közbeszerzési eljárásban három ajánlat érkezett be,
- a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-től,
- a Strabag Építő Kft.-től
- és a Swietelsky Magyarország Kft.-től, az utóbbi konzorciumban.
A legolcsóbb ajánlat nyert, a Duna Aszfalté. A tiszakécskei építőipari óriás tartalékkeret nélkül nettó 294,96 milliárd forintért (az odaítélt összes szerződés értéke) vállalja az új mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó feladatok kivitelezését, miközben a Strabag nettó 309,96 milliárd forintos (ez 15 milliárd forinttal több), a Swietelsky pedig nettó 316,028 milliárd forintos (ez több mint 21 milliárd forinttal több) árat adott, ugyancsak tartalékkeret nélkül.
A nettó 294,96 milliárdos összeg egyébként kedvezőbb a várakozásokhoz képest. Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly decemberben még úgy becsülte, hogy 300-320 milliárd forintból épül majd meg az új Duna-híd. Pontosabban ennél sokkal többről van szó.
Mi épül Mohácson: nem csak új híd
Ahogyan azt már említettük, nem csupán egy új Duna-híd megépítéséről van szó, hanem a hozzá kapcsolódó úthálózatról is. Vagyis amikor a beruházás költségét vizsgáljuk, ezt vastagon figyelembe kell venni. A közbeszerzésben pontosan fogalmaznak: az ÉKM a mohácsi Duna-híd és a csatlakozó, az 51 sz. másodrendű főút és az M6 autópálya közötti úthálózat kivitelezési feladatainak megvalósítását rendelte meg, amit három különálló, de párhuzamosan futó szakaszra bontottak.
- Elsőként összesen 28,8 kilométernyi út fog elkészülni 2-szer 1, illetve 2-szer 2 sávon. Ennek része egy körforgalmú csomópont, három közúti híd, valamint kerékpárút levezetése az új Duna-hídról.
- Másodszorra jön a nagy durranás, az országos közút részeként a Duna folyamot keresztező új híd összesen 756 méter felszerkezeti hosszal. Ennek három eleme lesz, két ártéri híd és egy mederhíd. A hidak szerkezeti rendszerét kéttámaszú alsópályás acél ívhidak, zártszekrény-keresztmetszetű merevítőtartók és ívek adják ortotróp, vagyis egyenes állású acél pályalemezzel és kétoldali hálós elrendezésű felfüggesztéssel. A teljes szerkezeti magasság (tehát a híd pályaszintje és a szerkezet alsó éle közé eső magassági méret) 2,75 méter, és ami még fontos, hogy az új mohácsi Duna-hidat is 2-szer 2 sávos, osztott pályás keresztmetszettel építik meg, ráadásul kerékpárút-átvezetéssel.
- Harmadjára pedig az előbb említett ártéri hídhoz csatlakozva egybefüggően 8,5 kilométer hosszban 2-szer 2 sávos osztott pályás országos közút (főút) épül az M6-os autópályáig. Ezen belül lesz együttesen öt darab új turbókörforgalom, egy iparvágányok és közút feletti műtárgy, egy iparvágány feletti háromnyílású műtárgy, egy iparterületi út feletti kéttámaszú műtárgy és egy 3,9 méter széles kerékpáros aluljáró-keretelem. Továbbá másik három kéttámaszú műtárgy és egy kéttámaszú kerékpáros műtárgy is.
És még ez sem minden, ugyanis a megvalósítás során beavatkozás történik a körforgalmakhoz csatlakozó országos és önkormányzati utakon. Kerékpárutak építésére, közművek kiváltására és építésére, illetve párhuzamos mezőgazdasági út építésére is sor kerül. Az ÉKM ki is emelte, hogy az építési beruházás oszthatatlan szolgáltatásnak minősül.
Miért van szükség új Duna-hídra Mohácsnál?
A mohácsi, tehát Mohács két (Mohács és Újmohács), a Duna által elvágott részét összekötő híd megépítése több évtizede napirenden van. A megvalósulásának az adta meg a végső lökést, amikor Orbán Viktor miniszterelnök 2023 februárjában az évértékelőjén a támogatásáról biztosította a beruházást az ukrán háború és az elszabaduló infláció tépázta nehéz gazdasági helyzet ellenére. „Marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit mindjárt befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük” – fogalmazott akkor.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Speciálterv