Turizmus: jön a generációváltás

Hírek Érsek M. Zoltán
Miközben a vendéglátásban megszokott, hogy apáról fiúra száll a szakmai tudás és vele az üzlet, a szállodaiparban nálunk ez még ritkaságszámba megy, mert a rendszerváltás előtt legfeljebb a panziók lehettek magántulajdonban. Ezért is különleges Klemm Balázs története, aki a Hotel&More független szállodaüzemeltető tulajdonosaként, tudatosan törekszik arra, hogy fia Krisztián, minden tekintetben méltó utódja legyen a jövőben.

Klemm Balázs az ezredfordulón fordult a turizmus felé, amikor 2001-ben egy beutazással foglalkozó utazási irodát indított el. Emellett vállalt egyre meghatározóbb szerepet a szállodaiparban, ahol több új projektnél felelt az értékesítés felfuttatásáért. Az igazi áttörést 2008 hozta el a karrierjében, amikor az elsők között alapított másodmagával egy olyan, független szállodaüzemeltető céget, amely nyugati mintára, a más befektetők tulajdonában álló hotelek nyereséges üzemeltetését vállalta fel.

Ez a hazánkban korábban szinte ismeretlen megoldás akkoriban azért volt rendkívül kockázatos, mert a 2008-as globális recesszió egyik legnagyobb vesztese a covid időszakához hasonlóan, akkor is a turizmus volt, ugyanis a jelentős gazdasági visszaesés idején az embereknek egyre kevesebb pénzük jutott az utazásra. A kihívást fokozta, hogy idehaza éppen előtte épültek fel az első Széchenyi terv vissza nem térítendő támogatásaiból olyan, minden reális költségszámítást nélkülöző, gyakran megkérdőjelezhető kivitelezésű szállodák, amelyek nyereséges működtetése még a normális gazdasági körülmények között sem lett volna egyszerű.

De ha még ez sem lett volna elég, a vissza nem térítendő támogatáshoz jutó, ugyanakkor a szállodai üzletágban javarészt járatlan tulajdonosok többsége devizahitel felvételével biztosította a pályázati forrás mellé elvárt önrészt. Ami akkor vált elviselhetetlen tehertétellé, amikor a 2008 utáni válságban többszörösére nőtt a devizahitel törlesztőrészlete, ami a recesszió éveiben, sokak számára kigazdálkodhatatlanná vált. Nem véletlen, hogy abban az időben több új szálloda is csődbe jutott, vagy végveszélybe került. Jó jellemzi a helyzetet, hogy abban az időben, a hitelező bankok által visszavett hotelek kapcsán, félig viccesen, az egyik külföldi tulajdonú kereskedelmi bankot tartották a legnagyobb magyarországi hotelvállalatnak.

Klemm Balázs frissen kezdő, független szálloda üzemeltetőként így, a legnehezebb gazdasági környezetben tanulta meg azt, hogy miként lehet a legkülönfélébb koncepció mentén létrehozott, legkülönfélébb – a kettőtől a négycsillagig terjedő – kategóriájú, veszteséges szállodákat úgy üzemeltetni, hogy a napi költségek kitermelése mellett a bankhitelek törlesztésére és a tulajdonosok pénzügyi elvárásainak teljesítésére is jusson.

„Annyiban talán jobb is, hogy a legnehezebb időszakban kezdtem a független szállodaüzemeltetésbe, hogy abban a kényszerhelyzetben minden forint helyét mindig meg kellett nézni. Ezáltal olyan kreatív megoldásokat kellett kitalálni és emellé olyan túlélési ösztön alakult ki, ami a későbbi nehéz helyzetekben és különösen most, a Covid időszakában is sokat segített a fennmaradáshoz”- magyarázza Klemm Balázs.

Aki Hotel&More néven .. alapította meg saját, családi szállodaüzemeltető cégét. Amelynek kapcsán természetesen azt szerette volna, hogy az általa megteremtett érték egyszer majd öröklődjön a családban. De mivel úgy érezte, hogy egy esetleges apai nyomás az ellenkező hatást válthatna ki, a most 26 éves fia, Krisztián felé sosem állította elvárásként azt, hogy a szállodaipar mellett kötelezze el magát.

„Sok példát láttam már arra, milyen az, amikor egy fiatal úgy veszi át a családi cég irányítását, hogy ahhoz nincs kedve, ami aztán az eredményekben is megmutatkozik. Számomra ezért mindig az a legfontosabb, hogy a gyermekeim olyan munkát végezzenek, ami örömet is okoz a számukra. Más kérdés, hogy miközben mindig fontosnak tartottam, hogy a gyerekek már fiatalon megtudják mit jelent a munka, Krisztián már a nyári szünetben is a családi cégünk által üzemeltetett házakban ismerhette meg a szakma örömeit és nehézségeit” – magyarázza Klemm Balázs.

Ez a stratégia pedig azért is eredményesnek bizonyult, mert miközben fia megismerte a munka világát, közben a szállodaiparhoz is egyre közelebb került.

„Már 14 éves koromtól rendszeresen dolgoztam valamelyik szállodában és mindig abban a házban kaptam munkát, ahol a leginkább hasznára lehettem a csapatnak. Segítettem a konyhán, voltam reggeliztető az étteremben és ha kellett még a szobaasszonyoknak is segítségére voltam. Emellett pedig, ha arra volt szükség, természetesen a hotelkarrier klasszikus lépcsőfokának számító recepciós munkát is elvállaltam” – magyarázza Klemm Krisztián.

Akinek ezek után magától értetődő volt, hogy amikor a pályaválasztás időszaka eljött, a Metropolitan Egyetem vendéglátás szakára iratkozik be, ahol meg is szerezte a diplomát.

„Természetesen örülök, hogy Krisztián is a szállodaipart választotta, de a legfontosabbnak továbbra is azt tartom, hogy olyan munkája legyen, amiben örömét leli. Szerencsére azt tapasztalom, hogy élvezi ezt a fantasztikus világot, én pedig természetesen minden tapasztalatot és tudást átadok neki azért, hogy kellő tudással felvértezve, magabiztosan boldoguljon a szakmában. Ezért is tartottam kulcskérdésnek, hogy már az alapoktól ismerje meg a hotelek világát, miközben kifejezetten becsülöm azért, mert sehol sem az apja nevével akart érvényesülni. Sőt olyanról is tudok, amikor a kollégáim két hétig – amíg egy barátja véletlenül el nem árulta -, nem is tudták, hogy ő az én fiam. Nem akarta, hogy ezért kivételezzenek vele. Biztos, hogy ez, a munka iránti alázat is szerepet játszott abban, hogy amikor 2020-ban – mivel a pandémia ellenére egy percig sem zártuk be a szállodáinkat -, friss diplomásként egy évre a balatonfüredi Akadémia Hotelbe küldtem, hogy tapasztalatot szerezve segítse a csapat munkáját, a vártnál is eredményesebben teljesítette a küldetést. Mert amikor a szálloda igazgatója úgy döntött, hogy elmegy, Krisztián már a vezetői feladatok ellátására is képessé vált: olyan csapatmunkát alakított ki, amivel a nyáron rekord árbevételt sikerült elérniük” – elemez Klemm Balázs.

Visszatekintve, Krisztián azt mondja, mivel nem volt felelőssége, dolgozni viszont szeretett, eleinte szórakozásként élte meg a nyári szállodai munkákat. Az igazi változás akkor következett be, amikor idővel ráérzett a szakma szépségére és elkezdte foglalkoztatni az, hogy feljebb lépjen a ranglétrán.

„Fokozatosan éreztem rá arra, mennyire összetett és ezért mennyire szép ez a szakma és milyen jóleső érzés a vendégek elégedettségét látni. Utólag pedig különösen szerencsésnek tartom, hogy a szakma nagy öregjeihez hasonlóan én is alulról ismerhettem meg a szállodai szakmát. Ez egyrész kellő biztonságot ad, amikor szakmai döntéseket kell meghoznom, mert tudom, hogy amit munkatársaimtól elvárok, azt magam is képes lennék elvégezni. Másrész pedig számomra ma sem okoz gondot, hogy ha kell, a jelenlegi, munkaerőhiányos helyzetben, igazgatóként beálljak és ha arra szükség van, a kétkezi munkát is felvállalva segítsem a csapat eredményességét”- magyarázza Klemm Krisztián.

Akinek édesapja azt is mindig fontosnak tartotta, hogy fia önállósodását, szakmai fejlődését azzal is segítse, hogy közvetlenül sohase dolgozzanak egy helyen.

„A balatonfüredi sikeres megmérettetés után éreztem azt, hogy Krisztián már nagyobb feladatokra is készen áll. Ezért döntöttem úgy, hogy amikor tavaly ősszel, a Hotel&More üzemeltetésébe került a Hotel Budapest – az egykori Körszálló -, őt bíztam meg az igazgatói feladatok ellátásával. Ez ugyanis messze összetettebb feladat, mint egy hagyományos szálloda irányítása, mert a covid alatt bezárt legendás szállodát a Hotel&More által kidolgozott egyedi, hibrid koncepcióval nyitottuk újra. Aminek az a lényege, hogy a fővárosba érkező turisták mellett – akik most a vendégkör 70 százalékát adják -, a Budapesten hosszútávú tartózkodásra berendezkedő főiskolások, egyetemisták és céges szakemberek megnyerésére alapozzuk a ház sikeres üzemeltetését. Természetesen ezzel a különleges kihívással nem hagytuk magára Krisztiánt, hiszen jómagam és a munkatársaim napi kapcsolatban állunk vele és ha kell személyesen is segíteni tudunk ha kell. De az már most látszik, hogy ennél jobb gyakorlati tapasztalatot nem is kaphatna a vendégszerzés, a vendéglátás és a napi gazdálkodás tudományából. Az így szerzett sikerélmény pedig a hosszútávú fejlődését is egyértelműen elősegíti” – értékel Klemm Balázs.

Aki úgy érzi, Krisztián szakmai tudása akkor válik teljessé, ha fia, a történelmi időkben megszokott mestervizsgákhoz hasonlóan, még szakmai szempontból is világot lát, hogy egy nemzetközi szállodaláncnál is megméretve magát, a legnagyobb rendszerek üzemelését megtapasztalva, a legmodernebb nemzetközi piaci trendeket megismerve mondhassa el magáról, hogy a szállodaipar legjobbjai közé tartozik.