Szépen, lassan éledezik a Hungaroring, jönnek a tesztvezetések és a zártkörű rendezvények, de nézőteres eseményekről még jó darabig nem beszélhetünk – adott a Figyelő érdeklődésére helyzetképet Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. Mint mondta, rendkívül nehéz előre tervezni, a külföldi foglalásokat sorra le kellett mondani, egyúttal a befizetéseket visszautalni, teljes mértékben ki vannak szolgáltatva a járványhelyzetnek. Békeidőben reális cél évente 180-200 napra is hasznosítani a mogyoródi versenypályát, az idei szezon azonban Gyulay Zsolt értékelése szerint 90 százalékban biztosan elúszott.
Mivel a turizmust és a sportpiacot a lehető legérzékenyebben érinti a kialakult helyzet, nem csoda, hogy az idei terveket üzletileg is teljes mértékben felülírja a pandémia.
Viszonyításképp a 2019-es eredményekről az elnök-vezérigazgató azt mondta: minden szempontból az elmúlt évtized legjobb esztendejét zárták. Azaz a rövidesen nyilvánossá váló beszámoló minden bizonnyal jócskán felülmúlja a 2018-ban elért 5,5 milliárd forintos árbevételt, illetve 114 milliós profitot.
Ha lesz is Forma-1, nézők nélkül rendezik meg a Magyar Nagydíjat. Hogy ez mennyire húsbavágó veszteség, azt a sportvezető azzal érzékeltette, hogy a Hungaroringen az éves bevételek mintegy 80 százalékát hozza a száguldó cirkusz, a fennmaradó 20 százalékot pedig minden más. Ez nem véletlen, hiszen a hazai eseményre tavaly is 230 ezren látogattak ki, aminél csak hat versenyhétvégére voltak többen kíváncsiak. A múlt év egyébként 2018-hoz hasonlóan ismét négymillió fő feletti nézőszámot hozott a Forma-1-nek, a 21 helyszínen a hivatalos statisztika szerint egészen pontosan 4 164 948-an tették tiszteletüket.
A magyarországi futamra érkező vendégek összetételére nincs pontos felmérés, de a tapasztalatok szerint nem alaptalan a becslés, miszerint a szurkolók akár 70-80 százaléka is külföldi.
A legtöbben Hollandiából, Németországból, Nagy-Britanniából és Ausztriából jöttek az elmúlt években. Egy Forma-1-es hétvége alatt több ezren is dolgoznak a zökkenőmentes lebonyolításon, de Gyulay Zsolt tájékoztatása szerint a Hungaroring Sport Zrt. állandó alkalmazotti állományába csak 24-en tartoznak, akiknek a munkájára ezután is számítanak.
Bár könnyen lehet, hogy legalább az őszig várni kell arra, hogy a mogyoródi aszfaltcsíkon nézők jelenlétében bőgjenek fel a motorok, ami a hosszú távú terveket illeti, Gyulay Zsolt bizakodó. Arra alapozva reméli a tervezett beruházások felgyorsulását, hogy az autó-motor sport fejlesztése Palkovics László innovációs és technológiai miniszter személyében kapott kormánybiztost.
További részletek a Figyelő 2020/22. számában
(Borítókép: Felsorakoznak a versenyzők a Forma-1-es Magyar Nagydíj időmérő edzése
előtt a mogyoródi Hungaroringen 2018. július 28-án – Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt)