Heteken belül döntést kell hoznia a német kormánynak az autóvásárlást ösztönző kedvezmények ügyében az autóipari vállalkozások érdekképviselete (Verband der Automobilindustrie – VDA) szerint.
A piacot „kettős visszafogottság” jellemzi, mert az új autó vásárlását mérlegelő fogyasztókat nemcsak a koronavírus-járvány és lehetséges gazdasági következményei bizonytalanítják el, hanem az autóvásárlást ösztönző kedvezményekről szóló vita is.
Amint elindul egy ilyen vita, az ügyfelek elhalasztják a vásárlást és várnak, hogy kiderüljön, lesz-e valamilyen új kedvezmény.
Ezért nem az őszre tervezett konjunktúraprogram elindítása előtt, hanem már májusban, legkésőbb június elején meg kell hozni a „politikai döntést” az autóvásárlás támogatásának ügyében, hogy világos viszonyok legyenek a piacon – fejtette ki egy vasárnapi lapinterjúban a VDA elnöke.
Hildegard Müller a Welt am Sonntag című lapban kiemelte, hogy néhány hónap alatt bőven megtérülne minden egyes euró kedvezmény, mert az ágazat felfuttathatná a termelést, így emelkedne a foglalkoztatottság és növekedne az adó- és járulékbevétel. Az állami támogatásokkal „ismét a munkát kell finanszírozni, a kényszerű tétlenség helyett” – mondta az érdekképviseleti vezető.
Azzal kapcsolatban, hogy kedden tartják a VDA és a szövetségi kormány vezetőinek következő egyeztetését, elmondta, hogy széles körű, az elektromos mellett a hagyományos meghajtású autók vásárlását is ösztönző kedvezményrendszer bevezetésére tesznek majd javaslatot.
Egy sor további intézkedést, köztük a társadalombiztosítási járulékok fizetésére bevezetett moratórium meghosszabbítását is kérik.
Az ágazat cserébe munkahelyeket és állami bevételeket kínál – mondta Hildegard Müller, rámutatva, hogy a VDA tagvállalatai csak tavaly 93 milliárd euró adót fizettek be, az autóiparhoz kapcsolódó területeken tevékenykedő cégek pedig 100 milliárd euró bevételhez jutottak.
Aláhúzta, hogy az autóiparnak nem csupán a koronavírus-járvány hatásaival kell megküzdenie, hanem lépést kell tartani a meghajtási technológiák fejlődésével és a digitalizációval. Az előbbi területre 50 milliárd, az utóbbira 25 milliárd eurót költenek a következő években a német autóipari cégek, és ezek a vállalkozások adják a németországi kutatás-fejlesztési kiadások legnagyobb részét, 38 százalékát – fejtette ki Hildegrad Müller.
A VDA legutóbbi, 2019-es kimutatása szerint az ágazat 830 ezer embert foglalkoztat Németországban.
A VDA tagvállalatai tavaly 435 milliárd euró bevételhez jutottak és 18,6 milliárd euró értékben hajtottak végre beruházásokat, hazai telephelyeiken 4,6 millió kocsit gyártottak.
Kiemelt kép: MTI/Krizsán Csaba