A magyar Helia-D tapasztalatai szerint főként egyes csomagolóanyagok, például pumpák, tégelyek és a készítményekhez szükséges néhány speciális anyag is több hónapos késésben van. Az idén 40 éves Helia-D árbevétele a folyamatos termékfejlesztéseknek köszönhetően a piaci nehézségek ellenére tavaly elérte a 2 milliárd forintos forgalmat. Idén új márkák és közös vállalkozások indulnak, és egy többszáz milliós beruházás keretében épül az új, korszerű eszközökkel felszerelt gyógynövény feldolgozó üzem és fejlesztő labor Veszprémben.
Nagyot ütött a kozmetikai iparon a koronavírus-járvány, a McKinsey tanácsadó cég összefoglalója szerint 2020-ban globálisan 33 százalékkal esett a dekorkozmetikumok forgalma, míg a szépségápolási kategóriában az összesített kiskereskedelmi forgalom 15 százalékkal csökkent. Azonban 2022-re éves szinten újra növekedést várnak a szakértők.
Jól teljesített a 40 éves magyar márka
A nehézségek ellenére sikeres évet zárt a Helia-D. Budaházy Péter tulajdonos, ügyvezető igazgató elmondta, hogy folyamatosan növekszik az idén 40 éves márka: 2004-ben vették meg a brandet és a recepteket, és került újra magyar tulajdonba a cég. Ekkor 200 millió forint volt a forgalom, 2021-re a Helia-D Kft. árbevétele már meghaladta a 2 milliárd forintot.
A 2004-es indulás óta egy 8 milliárd forint forgalmú cégcsoport is kinőtt a vállalkozásból, ugyanis a növekedés másik fontos eszköze a cégvásárlás, illetve közös vállalkozások alapítása volt. A cégcsoport legnagyobb tagja a veszprémi PL Beauty Cosmetics Kft., ami egy saját fejlesztő és mikrobiológiai laborral felszerelt, évi több mint 15 millió termék gyártására alkalmas korszerű kozmetikai termékgyártó cég. A PL Beauty Cosmetics a cégcsoport termékei mellett sok ismert nemzetközi kozmetikai márka termékét fejleszti és gyártja, és a termelés több mint 90 százaléka exportra, Nyugat-Európába és azon belül elsősorban a brit piacra megy. A csoport leggyorsabban növekedő vállalkozása a Geek&Gorgeous Kft, amelyet hét éve Rácz Judittal, a Krémmánia alapítójával közösen indított a Helia-D. A fiatal, tudatos vásárlókat megcélzó termékeket Rácz Judit fejleszti és a cégcsoport gyártja, és bár a hazai értékesítés is dinamikusan nő, az export még annál is gyorsabban.
Járványhatások
A járványhelyzet a Helia D-t kevéssé sújtotta, a drogériáknak nem kellett bezárniuk a korlátozások alatt, de az idegenforgalmi helyeken a termékeladások szüneteltek és a kozmetikák is sokáig zárva voltak. A pandémia a vásárlói szokásokat azonban átalakította: a nemzetközi trendekkel összhangban a dekorkozmetikumok iránti érdeklődés az állandó maszk használat miatt visszaesett, viszont a fertőtlenítő termékek iránt lényegesen megugrott.
Budaházy Péter szerint a globális ellátási láncok problémái és az alapanyaghiányok a múlt év végén kezdtek begyűrűzni, bizonyos csomagolóanyagok, néhány alapanyagnál az árak vagy lényegesen emelkedtek – például a glicerin és sok növényi olaj esetében – és egyes alapanyagok átmenetileg vagy tartósan elérhetetlenné váltak. A speciális anyagok között van olyan, ami féléves csúszásban van, de a Távol-Keletről érkező csomagolóanyagok és pumpák is több hónapot késnek, ez pedig jelentősen megnehezítheti a gyártást. Azt egyelőre még nehéz pontosan megítélni, hogy az ukrajnai háború milyen hatással lesz az alap- és csomagolóanyagokra.
Termékfejlesztés a fő fókusz
A magyar szépségápolási piacra is a nyugat-európaihoz hasonló trendek érvényesülnek. Nő a természetes növényi alapú vegán és natúr termékek iránti kereslet, és a hatóanyag tartalom alapján történő tudatos termékválasztás. Egyre több vásárló keresi a lemosókat és a szérumokat, és alakít ki többlépcsős bőrápolási rutint.
A másik erős trend a piacon, hogy a független nemzetközi minősítések egyre jobban számítanak a vevőknek. A Helia-D mindig is a növényi hatóanyagokra koncentrált, de az utóbbi években egyre fontosabbá vált, hogy a termékek „Vegan” minősítést kapjanak, ezért a Helia-D az angol Vegan Society-vel minősítetti már az ilyen termékeit, a veszprémi PL Beauty üzeme pedig a natúr termékek gyártására jogosító Ecocert minősítést szerzett 2021-ben.
Új márkák jönnek, épül az új fejlesztő labor és üzem
A 2022-es évnek a Helia-D több beruházással vág neki: januárban elindult a Supernova Depil Wax szőrtelenítő termékek gyártása. A második negyedévben indul a Nora Beauty dekorkozmetikai márka, amely Ördög Nóra televíziós műsorvezető és a Helia-D közös vállalkozása. Tavaly megújult a gyógynövény alapú hajhullás elleni Regenero termékcsalád, és a Helia-D megvette a gyógynövény alapanyagot gyártó céget is. Az idén a gyógynövény feldolgozáshoz, a szőrtelenítő és a dekor termékek gyártásához épül a cégcsoport új, korszerű gyártógépekkel felszerelt üzeme Veszprémben. A több száz millió forintos beruházás része egy újabb fejlesztő labor létrehozása is.