Kora délután a londoni tőzsde fő mutatója, az FTSE-100 index 1,08 százalékos, a frankfurti DAX-index 1,94 százalékos, a párizsi CAC-40 1,59 százalékos, a milánói FTSE MIB 1,96 százalékos, a madridi IBEX 35 pedig 1,91 százalékos mínuszban állt. A páneurópai mutatók közül a Stoxx Europe 600 1,42 százalékkal, az FTSE Eurofirst 300 index pedig 1,41 százalékkal, míg az euróövezeti EuroStoxx50 mutató 0,56 százalékkal esett.
Trump elnök csütörtök este jelentette be, hogy június 10-től 5 százalékos vámot vetnek ki minden mexikói importtermékre, és minden hónapban további öt százalékponttal emelik a vámtarifát, amíg annak mértéke el nem éri a 25 százalékot, hacsak Mexikó meg nem állítja az Egyesült Államok felé özönlő közép-amerikai bevándorlókat. Ezzel kérdésessé vált a három észak-amerikai ország új szabadkereskedelmi egyezményének sorsa.
Kanadában éppen szerdán indították el hivatalosan, Mexikóban pedig csütörtökön jelentették be, hogy elindítják az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt (NAFTA) felváltó, tavaly november 30-án parafált új szerződés parlamenti jóváhagyásának folyamatát. Mike Pence amerikai alelnök csütörtökön a kanadai miniszterelnökkel tartott tárgyalása után azt bizonygatta, hogy megpróbálja nyáron keresztülvinni az új megállapodást a kongresszuson.
Fotó: Win McNamee, Getty Images
Az amerikai elnök meglepte a piacokat azzal, hogy új frontot nyitott a globális kereskedelmi vitákban, miközben még Kínával sem jutott dűlőre. Az európai tőzsdéken minden szektor veszteségben áll, mivel a befektetők a részvénypiacokról a biztonságot jelentő államkötvényekbe terelik át tőkéjüket. A jelentős mexikói kitettségekkel is rendelkező autógyártók a nap vesztesei, alindexük több mint 3,3 százalékos mínuszban állt kora délután.
A három nagy német autógyártó közül a Volkswagen árfolyama több mint 4 százalékkal, a Daimleré több mint 3 százalékkal, a BMW-é pedig több mint 2,3 százalékkal csökkent a frankfurti tőzsdén. A Fiat Chrysler olasz-amerikai autógyártó részvényei 5,36 százalékos mínuszban forogtak Milánóban, a New York-i elektronikus jegyzésben pedig 5,22 százalékos veszteségben várták a nyitást.
A nagy ázsiai autógyártókat és beszállítóikat is megrengette a hír. Japánban a Toyota árfolyama 2,85 százalékkal, a Hondáé 4,26 százalékkal, a Nissané 5,39 százalékkal, a Mazdáé pedig több mint 7 százalékkal csökkent.
Ulrich Leuchtmann, a Commerzbank elemzője rámutatott: az amerikai kereskedelempolitika egy minőségileg más fordulatot vett. "A vámokat nem gazdasági célok elérését szolgáló eszközként használni valami olyan dolog, amely új minőséget hoz az eljárásokba" – írta, utalva arra, hogy a migráció eddig nem gazdasági, hanem politikai téma volt.
Az autók és autóalkatrészek teszik ki Mexikó Egyesült Államokba irányuló exportjának legjelentősebb tételét, tavalyi érékük 93,3 milliárd dollár volt.
Borítófotó: Drew Angerer, Getty Images