A Financial Times (FT) értesülései szerint napokon belül bejelentés születhet arról, hogy a svéd autógyár a részvénypiacról vonna be tőkét. Az FT-nek nyilatkozó források szerint a nyilvános részvénykibocsátás 25 milliárd dollárra értékeli a céget, ebből 10 milliárd lehet a Volvo 50 százalékos tulajdonrésze a Polestarban, amely egyébként maga is tőzsdére készülődik egy speciális akvizíciós társaságon (SPAC) keresztül – 20 milliárd dolláros vállalati értékkel.
A külön tőzsdére menetellel a Volvo értéke mindössze 15 milliárd dollár lenne.
Ez a töredéke a hasonó prémium gyártókénak, például a BMW-nek vagy a Daimlernek. A Volvo 2019-ben, az utolsó “békeévben” a pandémia előtt 700 ezer autót adott el. A tranzakció ugyanakkor busás hasznot hozhat a kínai tulajdonos Geelynek, amely 2010-ben mindössze 1,8 milliárd dollárért vette meg a bajban lévő patinás skandináv gyárat a Fordtól.
A Geely már korábban 2018-ban is tervezte, hogy nyilvános részvényértékesítéseken keresztül realizálja nyereségét, akkor viszont lefújták a tranzakciót, mert féltek attól, hogy az USA és Kína, valamint az EU közötti kereskedelmi háború lenyomná a cég értékét. Akkoriban a Geely 30 milliárd dollrra értékelte a márkát. Hakan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója szűkszavúan csak ennyit mondott akkor: “a jelenlegi kondíciók nem optimálisak arra, hogy biztos árfolyamnyereséget érjenek el a befektetők”.
Most viszont úgy látszik elérkezett erre az idő.
A vállalat igen jól teljesített az elmúlt hónapokban, júliusban történetének legjobb első félévéről számolt be – annak ellenére, hogy az autóipart globálisan sújtotta a csiphiány és a gyártók sorra jelentették be a kényszerű termeléskorlátozásokat.
A Polestar, amelyet négy évvel ezelőtt választottak le a Volvóról a közelmúltban jelentette be, hogy a Gores Guggenheim, egy a milliárdos befektető, Alec Gores és a Guggenheim Capital által alapított SPAC-on keresztül válik nyilvános társasággá. A Polestar hírnevét erősíti, hogy Leonardo di Caprio is jelentős tulajdonnal rendelkezik benne – a mérték nem ismert. A Teslával versenyző cég nemrég közölte, hogy 30 országra bővíti jeleneg 14 országos eladási hálózatát és erősen fókuszál az Ázsiai-Csendes-óceáni térségre. A vállalat az idén 29 ezer autó eladását tervezi, ezt 2025-re 290 ezerre növelnék.
(Borítókép: A Volvo Polestar és óriásplakátja látható az üzleti negyedben, Sanghajban, Kínában, 2021. augusztus 22-én. (Xing Yun, Getty Images)