A tranzitforgalom eltűnt, ahogy a tömeges home office miatt a munkába járók is hiányoznak az utakról. Eközben tavaly április óta a másfélszeresére drágult a benzin. A töltőállomások szempontjából milyen szakaszokra különíthető el a járvány?
Az első hullám volt a mélypont, teljesen váratlanul és felkészületlenül ért minket az új helyzet. Elég csak a Waze navigációs alkalmazás valós idejű statisztikáit nézni: a fővárosban egy átlagos hétköznapon csúcsidőben 18 ezernél is többen használják az applikációt, de ez a szám 2020 márciusában 6500-ra csökkent. És bár nyáron újra felment 15 ezerre, a múltheti adatok alapján most majdhogynem ugyanott tartunk, mint tavaly ilyenkor, azzal a különbséggel, hogy már sokkal felkészültebbek vagyunk. Igyekeztünk a vásárlók számára teljesen biztonságos környezetet kialakítani, valamint termékkínálatunkat is a járványhelyzet követelményeihez igazítani. A töltőállomások forgalma lekövette ezt a hullámzást, de ahogy a Mol 2020-as eredményein is látszik,
a fogyasztói szolgáltatások üzletága sikeresen ellenállt a válság kihívásainak. A szegmens minden idők legmagasabb, 510 millió dolláros (156 milliárd forintos) EBITDA-ját produkálta 2020-ban, ami 8 százalékkal magasabb a 2019-es eredménynél.
A vállalatcsoport eredménye viszont a járványhelyzet és a gazdasági válság miatt 2019-hez képest még így is 16 százalékkal csökkent. Váratlanul ért minket a helyzet, de gyorsan reagálva optimalizáltuk mind a kiskereskedelmi, mind a finomítói, mind pedig a logisztikai tevékenységünket, biztosítva az ország energiaellátását. Az áprilisi mélypontot követően az üzemanyag-kereslet is fokozatosan helyreállt az év végére.
Az üzemanyag ára, hasonlóan a legtöbb fogyasztási cikkéhez, számos piaci körülménytől függ. Így például a kőolaj világpiaci árától, amely 2020 tavaszán 20 dolláros szintre süllyedt, magával rántva mind a benzin, mind pedig a gázolaj árát.
Ezt követte egy „plató”, amikor az olaj ára 43-45 dolláron stabilizálódott, ősszel csökkentek kicsit az árak, tél óta pedig kilőttek, a kőolaj hordójáért jelenleg 70 dollár körüli árat kérnek. A devizaárfolyam változásáról még nem is beszéltünk, tavaly 290,58 és 337,46 forint között mozgott az amerikai dollár. Jó hír viszont, hogy a negyedévenként meghatározott jövedéki adót a Brent olaj hordónkénti árához igazítják, így az üzemanyagok adótartalma áprilisban várhatóan csökkenni fog, ötven dollár fölötti olajár esetén ugyanis a benzin adómértéke 5, a gázolajé 10 forinttal mérséklődik.
A fosszilis energiahordozók piacán hogyan alakulnak az erőviszonyok a benzin és a gázolaj között, illetve milyenek a prémium-üzemanyagok kilátásai?
Az átoltottság növekedésével nemcsak a gazdaság újraindulását, hanem az utazási kedv növekedését is várjuk. Az oltási bizonyítvánnyal nyárra beindulhat mind a belföldi, mind az Európai Unión belüli autós turizmus.
A személyautó-forgalom régen várt megugrásából mind a benzin, mind a dízel profitálhat majd, de a benzin valószínűleg jobban.
Minden második személyautó továbbra is benzines az EU-ban, egészen pontosan 53 százalék, míg a dízelek aránya 42 százalék. A Molnál a prémiumüzemanyag-eladásban kiemelkedő időszakot zártunk, jelenleg Magyarországon a lakossági értékesítésben minden negyedik eladott liter prémium. A keresletet két fő tényező mozgathatja a közeljövőben:
- egyrészt a háztartások rendelkezésére álló jövedelem,
- másrészt a különböző technikai előírások.
A járványügyi rendelkezések miatt azoknak a megtakarítása nőtt, akiknek volt megélhetésen túli jövedelmük is, ami alapvetően kényszermegtakarítás, amint erre lehetőségük lesz, el fogják költeni. Másrészt a magasabb biotartalom-előírásoknak megfelelő üzemanyagok nem kompatibilisek minden régebbi benzines modellel, ezért azok, akik nem tudják az autójukat lecserélni, a motor védelme érdekében prémium-üzemanyagot fognak tankolni.
Eközben hol tart az elektromos töltőhálózat kiépítése?
A hálózat 2012 óta folyamatosan bővül, jelenleg 75 elektromos töltőt üzemeltetünk országszerte. Emellett a konzorciumi partnereinkkel hat országon (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Magyarország és Románia) átívelő, régiós hálózatot hozunk létre az Európai Unió által támogatott NEXT-E keretében. A hamarosan lezáruló projektben működőket is beszámítva
a Molnak és leányvállalatainak a töltőállomásain már több mint 160 elektromos töltő üzemel a régióban.
Terveink szerint az év végére a régióban a töltőállomásaink 10 százalékán, több mint 200 helyen lesz elektromos töltőnk. A folyamat felgyorsulását a fogyasztói igények is támogatják:
évről évre emelkedik az elektromos autók száma, így a töltők kihasználtsága is.
A 2020 nyarán bevezetett Mol Plugee alkalmazás 5000 felhasználója átlagosan 45 percig használja a töltőket, és 15 kilowattóra villamos energiát tölt.
A teljes cikket a VG.hu-n olvashatja
Borítókép: Móricz-Sabján Simon