A járvány nyomán kialakult átmeneti gazdasági recesszió ellenére a világban a környezetkímélő gépjármű eladások jelentősen nőttek az egy évvel korábbihoz képest, míg 2019-ben 2,26 millió, addig 2020-ban 3,24 millió ilyen autót értékesítettek, éves összehasonlításban ez 43 százalékos növekedést jelent. Európában még ennél is látványosabb volt a növekedés üteme: 2020-ban 1,4 millió eladás történt, ami megdöbbentő 137 százalékos növekedést jelentett a 2019-es évhez képest.
Mindez annak ellenére történt, hogy az összesített járműeladások 20 százalékkal csökkentek Európában 2020-ban 2019-es bázisévhez képest.
A növekedés üteme 2021-ben sem lassított. Január-februárban a környezetkímélő autók világszintű növekedése 120 százalékos volt. Hazánkban április végére átlépte 31 ezret a kiadott zöld rendszámok állománya, megdöbbentő módon csak az elmúlt 1 évben 59 százalékos növekedést (11,5 ezer darab) elérve. Kijelenthetjük, hogy az e-járműpiac optimizmusát az ismételten fellángoló járvány sem tudta megtörni. A világszinten intenzívebbé váló vakcinációs folyamat is fűti az e-meghajtású autók piacát, mely révén a piaci szereplők joggal bízhatnak a járvány végében, így biztosabb jövőkép tárul a keresleti és kínálati oldal szereplői elé.
De milyen további tényezők járulnak hozzá az elektromobilitás megállíthatatlannak tűnő szárnyalásához?
A világ autógyártói folyamatosan jelentik be az e-mobilitás irányába történő stratégiaváltásukat, amelynek keretében számos márka teljesen kivezeti a hagyományos belsőégésű motorral szerelt gépjárművek gyártását 2030-35-ig. A transzformációnak köszönhetően folyamatosan bővül a kínálati oldalon megjelenő modellek (különböző kategóriákban is) száma, az elmúlt időszakban számos olyan vásárlót sikerült megszólítaniuk az autógyártóknak, akik eddig vonakodtak az e-autó vásárlástól.
Az akkumulátortechnológia (például növekvő energiasűrűség) fejlődése, annak előállítási költségcsökkenésének (10 év alatt közel egytizedére redukálódott), illetve méretgazdaságos gyártásnak köszönhetően, ha lassan is, de csökken az e-autó ára, állami támogatással már most is némely országban és kategóriánál megvalósulni látszik az árparitás. A BloombergNEF adatai alapján 2025-2026-ra várható a teljes fordulópont, így akár már 2027-ben (a korábbi prognózisokhoz képest előbb) kedvezőbb áron vásárolhatunk e-autót, mint hagyományost.
Tovább pörgeti a fejlesztéseket a károsanyag-kibocsátási normák szigorítása (például a flottaszintű 95g/km szén-dioxid kibocsátás), a karbonsemlegességi célok (Európában 2050-ig a teljes karbonsemlegesség) teljesítése. Egyszerre stimulálja a keresleti-kínálati oldalt a világ számos országában megtalálható támogatáspolitika (Európában például a „Green New Deal”), amely kiterjed az autógyártói fejlesztéseket dotációjára, illetve e-autó vásárlásokra. is.
Számos országban különböző korlátozásokat, tiltásokat vezettek már be a belsőégésű motorral szerelt gépjárművekre,
belvárosi kibocsátásmentes zónák működnek már Barcelonában, Londonban,
de számos más városban már olyan körzetek is működnek, ahova csak és kizárólagosan 0 emissziós autók hajthatnak be.
A fenntartható fejlődés, illetve klímavédelem következtében megváltozó energiapolitika is nagymértékben hozzájárul az e-mobilitás gyorsuló térnyeréséhez. Folyamatosan növekszik a megújuló energiaforrások részaránya. Az Agora Energiewende tanulmánya szerint 2020-ban 38 százalékra emelkedett a megújuló energiaforrások (víz, szél- és napenergia) aránya a 27 EU-tagország áramtermelésében, mialatt a fosszilis alapú energiaforrások (szén, földgáz) aránya pedig 37 százalékra süllyedt.
A töltőinfrastruktúra töretlen fejlődése szintén hozzájárul a kompromisszummentes e-autózás eléréshez. Már a tavalyi év során átléptük az egymillió töltőpontot a világban, csak Európában közel 300 ezer töltőponton vételezhetünk már elektronokat, de brüsszeli törekvések szerint néhány éven belül elérhetjük az egymillió számot csak Európában is. Az átalakuló fogyasztói magatartáshoz pedig – az új generáció megjelenésével párhuzamosan – olyan meghatározó területek is hozzájárulnak, mint a környezettudatosság, a fenntartható fejlődés, és az ökológiai lábnyom csökkentése iránti elköteleződés.
Az új generációnak ez a folyamat már egyértelmű lesz, és elektromos autókat vásárolnak majd.
Magyarországon – közel egy év várakozást követően – ismét megjelent az e-gépjárművek beszerzését célzó állami támogatási program. Az alsó sáv 11 millió forintos felső határát 12 millióra emelték, míg a 12 és 15 millió forintos magasabb sáv állami támogatási összegét a korábbi félmillióról annak háromszorosára, 1,5 millióra növelték. Új elemként jelent meg, hogy a hét- vagy többszemélyes e-modelleknél is két sávot határoztak meg. Tizennégy millió forintig 2,5 millió, míg 17 millió forintos bruttó összegig 1,5 millió állami támogatás jár. Az idei keretösszeg összesen 3 milliárd forint, amely három eltérő szakaszban pályázható meg.
Kiváló koncepcionális megoldás a kiíró részéről, hogy a személyszállítás (például taxi) során használt e-modellek beszerzését külön pályázatban kezelték: itt akár 6,75 millió forint állami támogatásban is részesülhetnek a pályázók. Ez egyrészt átláthatóbb forráselosztást jelent, illetve azon felhasználói kört támogatják, amely szinte csak a városi környezetben használja a gépjárműveket. Örvendetes, hogy egymillió forinttal megemelték a nagyobb (2,5 millió forint) támogatást biztosító sáv felső határát, így még több e-modell és felszereltségi szint válik elérhetővé, miközben olyan további modellek jelenhetnek meg a kínálati oldalon, amelyek már nem csak városi felhasználásra alkalmasak.
Óriási löketet adhat a még nagyobb hatótávú és nagyobb méretű e-modellek terjedésének, hogy a 15 milliós felsőhatárral létrehozott sávnál az állami támogatás mértékét 1,5 millió forintra emelték. Ebben az árkategóriában már olyan modellek is elérhetők, mint az e-autózás úttörőjeként számon tartott Tesla Model 3-as típusa, amely hatótáv, biztonság és kényelem szempontjából szinte kompromisszummentes e-autózást biztosít.
Hamarosan külön vállalati beszerzést lehetővé tevő láb is nyílhat, hiszen a céges vásárlások részaránya jelentős.
Továbbá a vállalatok által flottában kezelt e-gépjárművek néhány év múlva már a lakossági használatot erősítik, így válik elérhetőbbé pénzügyi értelemben is az e-autózás. A kiíró emellett kiválóan felismerte, hogy a hét- vagy többszemélyes elektromos kocsik jelenlegi árszínvonala magasabb, mint a 4-5 személyes e-autóké, így már néhány e-kisbusz is belefér a támogatásba. A nagycsaládosok autóvásárlási programjával kombinálva akár 5 milliót forint állami támogatás is jár egy hétszemélyes gépkocsi vásárlásakor.
Az egyik legfontosabb új feltétel, hogy a vásárlási szándék nem elegendő a pályázat benyújtásához, az adott e-modellt meg is kell rendelni a kereskedőnél. Azzal, hogy csak érvényes megrendeléssel adható be a pályázat, kiküszöbölhető, hogy sokan beadják, ám közben meggondolják magukat, így elveszik a lehetőséget más pályázótól. De mi a helyzet akkor, ha időközben mégsem kapjuk meg a pályázati összeget, például forráskimerülés miatt? Ez nem fordulhat elő, mivel az előző támogatási programnál is megemelték a keretet. A kereskedők szintén rugalmasak voltak a tavalyi pályázat során, költségmentesen (az előleg elvesztése nélkül) el lehetett állni a megrendeléstől.
Könnyítő feltétel jelent meg az e-tesztautókra vonatkozóan is. A teljesen új kocsik mellett a korábbi hat hónapos maximális életkort az új pályázat megduplázta, így legfeljebb 12 hónapos e-autóra is igényelhető a támogatás. A könnyítésnek köszönhetően még több kedvezőbb árú elektromos gépjármű jelenhet meg a kínálati oldalon.
Közeleg a kompromisszumnetes e-autózás, már most érdemes elektromosra váltani!
(Borítókép: Herr Loeffler, PuzzlePix/Shutterstock)