Tovább lehet szükség az orosz olajra: csúsznak a Mol beruházásai

Hírek vg.hu
A tervezettnél később, 2026 végére lehet képes a Mol 100 százalékban kiváltani az orosz energiahordozót finomítóiban. A hazai nagyvállalat tárgyal a Janaffal egy hosszú távú olajszállítási szerződésről, de az orosz olaj még sokáig része lehet a beszerzésnek.

Az egyes beruházások csúszása miatt a tervezetthez képest egy évvel később, 2026 végére lesznek képes 100 százalékban nem orosz olaj feldolgozására a Mol finomítói – erről beszélt Sverla Viktor, a magyar olajtársaság stratégiáért és fenntarthatóságért felelős vezetője a Reutersnek.

A Mol dunai és a pozsonyi finomítói jelenleg nagyrészt a Barátság-kőolajvezeték déli ágán érkező, orosz uráli típusú nyersolajat dolgoznak fel – derült ki a Világgazdaság cikkéből. A társasság az orosz-ukrán háború kitörése óta több projektet is elindított az orosz olajról való leválásra, ám ezek a vártnál lassabban haladnak. A szlovákiai és a magyarországi finomítói jelenleg 30-40 százalékban képesek nem orosz alapanyagot finomítani.

Olyan beruházások vannak folyamatban, amelyekkel ezt az arányt 2026 végére 100 százalékra növelhetjük

– nyilatkozta Sverla a hírügynökségnek.

Késésben a Mol beruházásai

Hernádi Zsolt Mol-vezér 2023 áprilisában még azt mondta a Reutersnek, hogy a Mol 2025 végére vagy 2026 elejére képes lesz választani, hogy orosz vagy nem orosz nyersolajat használjon finomítóiban. A csúszás oka Sverla szerint a finomítók fejlesztését célzó 24 projekt megvalósításának előre nem látható bonyolultsága, valamint a tárolási és keverési kapacitásokba történő további logisztikai beruházások szükségessége.

Elmondása szerint ezeket a beruházásokat a társaság két éven belül be tudja fejezni 500 millió dollárból, ami a korábban jelzett, 500-700 millió dolláros befektetési céltartomány alsó része.

Tárgyalnak a Janaffal is, de az orosz olaj létfontosságú

Sverla beszélt arról is, hogy a Mol tárgyalásokat folytat az Adria-vezetéket működtető horvát Janaffal is egy hosszú távú olajszállítási szerződésről, ám a tervezett volumenről vagy a tranzitdíjakról sem osztott meg konkrét részleteket.

Nem igazán vagyunk elégedettek a jelenlegi tranzitdíjakkal, és bízunk abban, hogy a jövőben csökkenteni tudjuk ezeket, ám ennél is fontosabb számunkra, hogy hosszú távú szerződést kössünk – hangsúlyozta a Mol vezető tisztségviselője.

Hozzátette, hogy a Barátság-vezeték ezzel együtt „létfontosságú a számukra”, és változatos olajbeszerzésre törekednek, ami egyaránt támaszkodik orosz és nem orosz energiahordozókra.

Borítókép: Mol

Ezek is érdekelhetnek

További híreink