Történelme legjobb negyedévét tudhatja maga mögött a Tesla:
az alapvetően elektromos autókat gyártó amerikai vállalat bevétele és nyeresége egyaránt rekordnagyságúra emelkedett a harmadik negyedévben
– derül ki a szerdai tőzsdezárás után közzétett gyorsjelentésből.
A szeptemberrel zárt három hónapban
a Tesla 8 milliárd 771 millió dollár bevételre tett szert, ami 39 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Ezen belül az autók értékesítéséből származó bevételek 42 százalékkal, 7 milliárd 611 millió dollárra kúsztak fel. Elemzők kisebb, 8,36 milliárd dolláros összbevételre számítottak.
Az amerikai számviteli szabvány (GAAP) szerint számolva a részvényesekre jutó nettó nyereség 331 millió dollár volt, részvényenként 27 cent. Egy évvel korábban kevesebb mint felére, 143 millió dollárra rúgott a profit, ami részvényenként 16 centet jelentett.
Az egyszeri tételek leszámításával kalkulált (non-GAAP) nyereség 874 millió dollárt tett ki az idei harmadik negyedévben,
ami 156 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 342 millió dollárt, így a részvényarányos nyereség 37 centről 76 centre nőtt.
Ahhoz, hogy a Tesla nyereséges tudjon lenni a rekordszámú autókiszállítások mellett az is szerepet játszott, hogy a zéró kibocsátású autói után járó környezetvédelmi kreditek értékesítéséből 397 millió dollár bevételhez jutott a harmadik negyedévben. Az idei év egészét tekintve a Tesla 1,18 milliárd dollár bevételt könyvelt el a más autógyártóknak értékesített kreditek után.
A tőzsdére tíz éve bevezetett Tesla az ötödik egymást követő negyedévről mutatott ki nyereséget, ami azért is fontos, mert ahhoz, hogy bekerüljön az egyik legfontosabb tőzsdeindex, az S&P 500-as mutató kosarát alkotó vállalatok közé, legalább négy egymást követő negyedévben kell profitot termelni.
A szerdai tőzsdei zárást követően közzétett eredménybeszámoló hatására
a Tesla részvénye több mint 4 százalékkal drágult az elektronikus kereskedésben.
A szélesebb autóiparra jellemző csökkenéssel ellentétben a Teslát nem rengette meg a koronavírus-járvány és a világgazdaság recessziója, stabil értékesítés mellett nyereséges negyedéveket zárt, aminek köszönhetően idén 400 százalékkal emelkedett az árfolyama. Piaci tőkeértéke meghaladja a 393 milliárd dollárt, amivel messze a világ legértékesebb autógyártó vállalata. A sorban következő japán Toyota „csak” több mint 218 milliárd, a német Volkswagen pedig több mint 84 milliárd dollárt ér.
(Borítókép: Kurucz Árpád, Magyar Nemzet)