Az év első negyedében tovább emelkedtek a hazai fuvarozás költségei, de az árak már nem követték ezt az emelkedést a független iparági szakértő Digilog Consulting Kft. Közúti Fuvarozási Árindexe szerint – írta meg a Világgazdaság. A lap cikke szerint a nemzetközi fuvarozásban 5,8 százalékkal, a belföldiben 7,2 százalékkal nőttek a költségek az év első három hónapjában 2022 átlagos költségszintjéhez hasonlítva.
A költségek növekedése az előző évhez képest lelassult, a szerkezete is megváltozott. Míg az előző évben az extrém növekedés fő okozója az üzemanyagár volt, addig ez az idei első három hónapban a várakozásokkal ellentétben jelentős csökkenést mutatott. A többi költségelem növekedése viszont a magas infláció miatt felgyorsult, így a gépjárművezetők bére, az autópályadíjak, a járművek vásárlásának és finanszírozásának költsége és szinte minden egyéb tényező jobban drágult a tavalyinál. Az is rontotta a szolgáltatók helyzetét, hogy rövid távon nem tudtak alkalmazkodni a visszaeső szállítási igényekhez, mivel az első negyedévben járműveik száma nem csökkent, hanem 1-2 százalékkal még nőtt is. Ez fokozta a túlkínálatot, ami pedig romló alkupozíciókat eredményezett.
– A Covid utáni globális konjunktúra azonban bőségesen ellátta a szektort megrendelésekkel, miközben az erőforráshiány miatt enyhe kapacitáshiány jellemezte a fuvarozási piacot. Ezen hatások szerencsés együttállása tette lehetővé, hogy a költségnövekedést szinte teljes mértékben áthárítsák ügyfeleikre, és sikeres gazdasági évet zárjanak – állapítja meg a fuvarozási árindex.
Az ágazatban 2023 egészére legalább 8-9 százalékos költségnövekedést vetít előre a Digilog, amit a kapacitásfelesleg megszűnéséig vélhetően nehezen tudnak majd áthárítani megbízóikra a közúti szolgáltatók.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)