Tóth Péter a 14. regionális közlekedési konferencián tartott nyitóelőadásában azt mondta, hogy az útépítéseket és fejlesztéseket – beleértve a mintegy 450 kilométernyi gyorsforgalmi útépítést is – több mint 50 százalékban magyar költségvetési forrásból valósítják meg.
A komplex útjavítási program keretében 100 milliárd forint értékű projekt indult el, a felújítások jelenleg is folynak. A Magyar falu program keretében pedig évi 50 milliárd forint áll rendelkezésre, ebből a forrásból mintegy 430 kilométer mellékút-hálózat ütemezett felújítása folyik az ötezer lakosúnál kisebb településeken – sorolta a helyettes államtitkár.
Tóth Péter beszélt a vasúti fejlesztésekről is, ennek keretében a Budapestet a százezer lakosúnál nagyobb megyei jogú városokkal összekötő vonalakon 120-160 kilométer óránkénti sebességet elbíró vasúti pályát, a többi megyei jogú város és a főváros között pedig 100-120 kilométerrel terhelhető pályát alakítanak ki annak érdekében, hogy a vasúti szállítás versenyképes legyen a közútival.
Hozzátette: 2018 és 2023 között 600 kilométer vasútipálya-felújítás fejeződik be.
A Szeged és Hódmezővásárhely között épülő tram-train villamosvasút-vonalon átépített algyői vasúti megállóhely 2019. május 13-án. A kiépülő villamosvonal és a meglévő vasútvonal összekapcsolásával gyorsabb és kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés, ezzel Szeged és Hódmezővásárhely központja között gyors és átszállásmentes kapcsolat jön létre. A projekthez olyan szerelvényekre van szükség, amelyek a városi villamoshálózaton és a vasútvonalon is egyaránt biztonságosan közlekednek. (MTI/Máthé Zoltán)
A kiemelt infrastruktúra fejlesztések közül megemlítette a Budapest-Belgrád vasútvonalat, a Debrecen észak-nyugati gazdasági övezetet, a Paksot érintő Közép-Duna-menti térséget és a zalaegerszegi tesztpályához kapcsolódó közlekedési infrastruktúra fejlesztéseket.
Folyamatban van a visegrádi országokat összekötő nagysebességű vasutak előkészítése, a hazai intermodális csomópontok felülvizsgálata, a Duna hajózhatóságának, illetve a regionális repülőterek fejlesztésének előkészítése is – ismertette Tóth Péter.
A konferencia megnyitását megelőzően Debrecen térségének közösségi közlekedésfejlesztéséről hatoldalú együttműködési megállapodást írtak alá az ITM, az önkormányzat, és négy közlekedési szolgáltató – MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. – képviselői.
Ennek kapcsán a közlekedési helyettes államtitkár mérföldkőnek nevezte, hogy Budapest után Debrecenben is elindulnak a pilot-programok, és megvalósulhat a menetrend és a tarifa összehangolása.
Barcsa Lajos, Debrecen alpolgármestere (Fidesz-KDNP) elmondta: az elmúlt 15 évben 55 ezerről 95 ezerre nőtt a gépjárművek száma Debrecenben, s olyan gazdasági növekedés indult el, amely tovább növeli a településen élők és dolgozók számát.
Jelenleg 700 hektáron folyik ipari célú területek kialakítása a városban, ahol néhány éven belül több mint tízezren fognak dolgozni,újabb feladatok elé állítva a helyi közösségi közlekedést.
Az alpolgármester üdvözölte a közlekedési szolgáltatók együttműködését, amelynek eredményeként a közlekedés minőségének a javulását is várják. Az önkormányzat saját forrásból is hozzájárul a közlekedési körülmények javításához. Ezek között említette 53 belvárosi csomópont átalakítását, és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztését.
A kétnapos debreceni regionális közlekedési konferencia résztvevői egyebek mellett áttekintik a közlekedési rendszerekben rejlő együttműködési lehetőségeket, a gazdaságfejlesztés hatását a régió közlekedésére, illetve a kommunikáció és a közlekedés összefüggéseit.
Akusztikus útburkolatot előjelző hangjegy az épülő R67-es úton Somogybabodnál 2019. május 23-án. A burkolat jobb szélén bordákat helyeztek el, amelyekre ráhajtva Republic együttes 67-es út című dala szólal meg. A Kaposvárt az M7-es autópályával összekötő gyorsút Somogyaszaló, Mernye, Mernyeszentmiklós, Vadépuszta és Somogybabod településeket kerüli el. A falvak közötti szakaszokon részben a meglévő 67-es főutat építik át gyorsúttá, a tervek szerint 2019 szeptemberére készül el a teljes út. (MTI/Varga György)
Borítófotó: Az épülő R67-es út Somogybabodnál 2019. május 23-án. A Kaposvárt az M7-es autópályával összekötő gyorsút Somogyaszaló, Mernye, Mernyeszentmiklós, Vadépuszta és Somogybabod településeket kerüli el. A falvak közötti szakaszokon részben a meglévő 67-es főutat építik át gyorsúttá, a tervek szerint 2019 szeptemberére készül el a teljes út. (MTI/Varga György)