Az ÁSZ 2017. október 3-án közölte, hogy a Jobbik többszöri értesítés, illetve helyszíni adatkérés ellenére – 2015-16-os évek valamint az ellenőrzés megkezdéséig tartó időszak vonatkozásában – nem tett eleget a számvevőszéki ellenőrzés lefolytatásához szükséges törvény szerinti adatszolgáltatási kötelezettségének, ezzel pedig akadályozta az ellenőrzés lefolytatását.
Az ügyészség októberben nyomozást is elrendelt a Jobbik számvevőszéki ellenőrzésével összefüggésben az ÁSZ beadványa alapján. Az ÁSZ jelzését az Ügyészség feljelentésként értékelte, és pénteken nyomozást rendelt el ismeretlen tettes ellen. A feladattal a Nemzeti Nyomozó Irodát bízták meg, a határidő pedig épp a mai nap, december hatodika, de indokolt esetben ez meghosszabbítható.
Az ÁSZ korábban arról is tájékoztatta a közvéleményt, hogy hatósági jelzést kapott a Jobbik 2017. első félévi plakátszerződéseivel kapcsolatban – a gazdasági társaságok hirdetési listaáraitól jelentősen elmaradó egységárak miatt – és ezeket a dokumentumokat a vonatkozó ellenőrzési programnak megfelelően az ellenőrzés lefolytatása során felhasználja.
Mindezek alapján az ÁSZ összeállította a Jobbik Magyarországért Mozgalom – 2015-2016. évekre, illetve az ellenőrzés megkezdéséig tartó időszakra vonatkozó – ellenőrzéséről szóló jelentéstervezet, és 2017. december 6-án megküldte az ellenőrzött szervezet részére, amely a törvényi előírás szerint 15 napon belül írásban észrevételt tehet.
A megküldött jelentéstervezetben az ÁSZ rögzíti, hogy az ellenőrzés akadályozása miatt a Jobbik Magyarországért Mozgalom nem igazolta a közpénzekkel való átlátható és ellenőrizhető gazdálkodás alapjainak megteremtését, a közpénzek szabályos, átlátható módon történő felhasználását, valamint a céljaira rendelt vagyon jogszerű használatát, megőrzését. Továbbá a Jobbik a 2015-2016. évekre vonatkozóan nem igazolta, hogy a működéséhez szabályszerűen igénybe vehető forrásokat használt fel.
Az ÁSZ a jelentéstervezetben tájékoztatta a pártot, hogy a hatósági kockázatjelzésben rögzített politikai hirdetések kihelyezésére kötött szerződések alapján, a Jobbik összesen 331 millió 660 ezer forint nem pénzbeli vagyoni hozzájárulást fogadott el jogi személyektől, amely a párttörvény 2014. január 1-től hatályos rendelkezései szerint tiltott, nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül.
A törvény szerint tiltott, nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül, ha egy párt a mindenki számára elérhető piaci árnál lényegesen olcsóbban vesz igénybe, vagy rendel meg szolgáltatásokat. A törvény arról is rendelkezik, hogy a tiltott támogatás mértékét az ÁSZ állapítja meg, amelyet a párt az ÁSZ felhívásától számított 15 napon belül köteles befizetni a központi költségvetésnek. Emellett a párt központi költségvetésből juttatott támogatását a Magyar Államkincstár az ÁSZ által megállapított összeggel csökkenti. A pártok ellenőrzéséről és a tiltott támogatás megállapításáról itt olvashat részletesen.
Az Állami Számvevőszék a jelentéstervezetet a 15 napos észrevételezés után véglegezi, és hozza nyilvánosságra a honlapján. Az ÁSZ 2017 augusztusában hét párt – közte a Jobbik – ellenőrzését kezdte meg.