Míg az ipari termelés viszonylag hamar talpra állt, addig a koronavírus-járvány alaposan megütötte a szolgáltatószektort, Szénási István mégis a szépségiparban építette fel hosszútávú perspektívát kínáló vállalkozását a Covid-válság kellős közepén. A gyorsfodrászatok és a hagyományos szalonok közti átmenetre akart megoldást kínálni a 43 éves üzletember, aki a korábbi tapasztalatait főként a médiában és a rendezvénypiacon gyűjtötte. A fodrászszakmához legfeljebb annyi köti, hogy az édesanyjára és a feleségére is várt már eleget, míg elkészül a hajuk. Szénási István arra alapozott, hogy az emberek többsége gyorsan, időhatékonyan foglalkozna a külsejével, akár a napi bevásárlással, ügyintézéssel kombinálva. Éppen ezért egy-két kivételtől eltekintve az elmúlt két évben nyitott 25 SzalonSkicc fodrászat többségét hipermarketek üzletsorán indította az útjára. Ezáltal együttműködik a Tescóval és az Auchannal, de már tárgyal a formátumban érdekelt más nagy áruházlánccal is.
Országos a hálózat, már most vidéki túlsúllyal, csak az üzletek harmada működik Budapesten és az agglomerációban.
„Ez egy külföldi koncepció, de könnyen adaptálható a magyar piacra is. Azzal együtt is jól működő megtérülési forma, hogy nemcsak a gyorspénzt kínáló, 30 perces férfi hajvágás a kifizetődő, hanem belefér az is, ha egy nagymunka, például egy hajfestés három órára leköti egy fodrász figyelmét. Ezért könnyebb is lojális vendégkört a nők körében felépíteni” – mondta a Figyelőnek Szénási István alapító-tulajdonos. Míg egy belvárosi mesterfodrászatot felépíteni sok idő, energia és marketingköltség, addig a hipermarketes modellben az adott élelmiszer-kiskereskedő vendégköre ugyanúgy bevonzza a potenciális vendégkört, mint a bevásárlóközpont egyéb szolgáltatásai. Működésük meghatározó eleme a Schwarzkopf Professionallel kötött, hosszú távú stratégiai együttműködés. Legyen szó hajformázásról, hajfestésről vagy hajápolásról, a nagy gyártó termékpalettájára támaszkodnak, olyan szaloncikkeknél, amelyekkel a partner nem foglalkozik, legyen az fodrászolló vagy hajvitamin, szabad az út más beszállítónak is.
A 25 üzletre havi bontásban vetítve a 10 ezer feletti vendégszám már jónak mondható – de egy erősebb időszakban a 11-12 ezer is elérhető –
az árérzékeny fogyasztók miatt az átlagos fejpénz viszont továbbra sem haladja meg a 3000-3500 forintot.
Ez azt jelenti, hogy a Covid-válságból kifelé jövet, egy lezárásoktól mentes évnek már hoznia kell legalább 350-400 millió forintos összforgalmat, az egymilliárdos árbevételi álomhatár eléréséhez pedig négy-öt esztendőre biztosan szükség lesz. A SzalonSkicc alapítója a szezonalitásra is felhívta a figyelmet: durván a forgalom fele a hónap első tíz napjára tevődik összhangban a fizetésnappal. Egy adott napon belül a vendégek többsége jellemzően munka előtt vagy után érkezik, de egyre többen az ebédszünetben vágatnak, így napközben sincs üresjárat. A további növekedés útját azonban a franchise hálózat létrehozásában látja Szénási István, ez viszont részben újfajta megközelítést hoz a rendszerbe.
„Az üzemeltetési tapasztalatok átadása az alapvető célunk, zajlanak a tárgyalások, a terjeszkedést már 2021 végén, 2022 elején megkezdenénk. Első körben 10-15 új üzlettel számolunk ebben a formában, az már egy közel Bio Hair-méretű hálózat”
– bocsátotta előre az alapító. A konkurenciára nézve egészséges versenyhelyzetet lát, ugyanakkor próbálnak előnyt kovácsolni abból, hogy a láncolatuk erős, egységes, nem pedig elaprózott struktúra jellemzi, így üzletileg gyorsan, hatékonyan képes működni. A megtérülésre azt a példát hozta fel, hogy ha valakinek ma van 20-25 millió forintja, és vesz belőle egy kis lakást Budapesten, az albérletként kiadva jóval lassabban térül meg, mint egy fodrászat indítása a rendszerükben. A franchise díjakkal együtt is visszajön 8-10 év alatt a befektetés, de lokációtól függően ez lehet akár 5-6 esztendő is.
A brand használatával egységes arculatot kínálnak, emellett szakmai támogatást a helyszínválasztáshoz, az üzlet költséghatékony kialakításához, berendezéséhez.
Az új belépőket éppúgy segítheti az eredményes indulásban a közös árubeszerzés, mint a csoportszinten elért, jutányos bérleti díj, de az oktatást, képzést is központilag szervezik majd, mint ahogy a marketinget is. A rendszer dinamikus bővítésével pedig az országhatároknál sem állna meg a SzalonSkicc: belátható időn belül megcélozzák a környező országok magyarlakta területeit, a terv az, hogy ha sikeres a piacnyitás, Erdély után Szlovákia felé vegyék az irányt. Ez azért is lehet fontos stratégiai lépés, mert egy bizonyos üzletszám felett a belföldi piacon már leginkább akvizícióval lehet növekedni, ezzel együtt középtávon évente öt-hat új fodrászattal számolnak itthon is.
A teljes cikk a Figyelő legújabb számában olvasható.
(Borítókép: Szénási István, Szalonskicc (Fürjes Viktória)