Az Európai Unió (EU, EFTA, Egyesült Királyság) új személygépjármű-piaca elsősorban a koronavírus-járvány miatt visszaeső kereslet miatt az első negyedévben jelentős mértékben zsugorodott (-26,3 százalék), melyhez képest a magyar piac kevésbé esett vissza (-4,9 százalék). Ehhez képest az AutoWallis Belföldi disztribúciós üzletágának árbevétele 21 százalékkal 9,2 milliárd forintra, Nemzetközi disztribúciós üzletágának árbevétele 1 százalékkal 9,1 milliárd forintra, Autóipari szolgáltatói üzletágának árbevétele (amelybe a szerviz-szolgáltatások és az autókölcsönzés is tartozik) 13 százalékkal, 1,8 milliárd forintra emelkedett. Az AutoWallis három üzletágának együttes konszolidált árbevétele 10 százalékkal, 20,2 milliárd forintra bővült az első három hónapban, annak ellenére, hogy márciusban már a magyar piacon is érződtek a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásai, különösen a turizmus területén, mely jelentősen rontotta a gépjárműkölcsönzés eredményességét.
Ormosy Gábor, a társaság vezérigazgatója kiemelte, hogy bár az AutoWallis működése nem független az európai autópiactól, azonban a csoport tényleges működési régiója a tavaly meghirdetett stratégiának megfelelően Közép-Kelet-Európa és a Balkán, ahol elsősorban prémium gépjárműveket forgalmaz és nyújt ezekhez kapcsolódóan autóipari szolgáltatásokat. A vezérigazgató rámutatott, hogy a koronavírus-járvány rövidtávon ugyan kedvezőtlenül hat a piaci szereplőkre általában, de az említett régiók és a prémium szegmens számai tartósan jobbak lehetnek, mint az EU és a teljes autópiac mutatói. Ez a trend fennmaradhat, így továbbra is tartható az AutoWallis stratégiájában meghirdetett cél, mely szerint 2024-re organikus és akvizíciós úton 130 milliárd forint fölé emelkedhet az árbevétel.
Az AutoWallis eredményét az első negyedévében egyszeri tételek rontották: egyrészt – a korábbi rendkívüli közleményben már jelzettek szerint – a csoport két leányvállalatának telephelyéről összesen mintegy 250 millió forint nyilvántartási értékű eszköz jogellenes úton kikerült, melyből 158 millió forint az első negyedévet érintette, másrészt pedig 581 millió forint, pénzügyileg nem realizált átértékelési különbözet jelentkezett a negyedév utolsó napján. Ez utóbbi oka a koronavírus miatt a balkáni régióban életbe lépett gazdasági korlátozó intézkedések miatt március végére kiugróan magas szintre emelkedett készletállományhoz tartozó, és a likviditásmenedzselés érdekében ki nem fizetett magas, euróban számlázott szállítóállomány volt, melyet az IFRS szabályoknak megfelelően az időszak végi devizaárfolyamon át kell értékelni.
Fontos ugyanakkor, hogy ez az összeg csak egy pillanatnyi nem realizált érték, melynek számítása a március végén kiugróan gyenge forintárfolyam (359,09 HUF/EUR) alapján történt, és a készletállomány értékesítésével megindult euróalapú kiszámlázások, illetve a már alacsonyabb árfolyamon történt számla kifizetések a későbbiekben nagyságrendileg kompenzálják ezt a pénzügyileg nem realizált veszteséget.
A csoport eredményességét legjobban bemutató pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény, az EBITDA az eredményességet negatívan befolyásoló, egyszeri tételek nélkül 23 százalékkal 667 millió forintra, a teljes átfogó eredmény 35 százalékkal 156 millió forintra növekedett volna, az egyszeri, átmeneti tételekkel együtt azonban az EBITDA 509 millió forint, míg a teljes átfogó eredmény -582 millió forint volt.
A csoport anyagköltségei az első három hónapban 1 százalékkal 555 millió forintra, az igénybe vett szolgáltatások 6 százalékkal 609 millió forintra csökkentek.
Eközben az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevételnél némileg nagyobb mértékben, 12 százalékkal 18,1 milliárd forintra nőtt, mivel az Autóipari szolgáltatói üzletág árbevételének márciusi drasztikus visszaesését nem tudta azonnal követni a bérbeadásra tartott autók költségének szintje. A személyi jellegű ráfordítások 25 százalékos emelkedése (a csoport átlagos statisztikai létszáma 325 főre nőtt) a tavalyi évhez hasonlóan meghaladta a forgalomnövekedés átlagát, de a változás nominális összege az árbevétel emelkedésének mindössze 5 százaléka. Az AutoWallis Csoport kiemelt erőfeszítéseket tesz a növekedést is alátámasztó létszám és szakértelem biztosítására, és ennek megtartása elsődleges cél maradt a koronavírus-járvány időszakában is.
(Borítókép: Elnur, PuzzlePix/Shutterstock)