TikTok-betiltás: az üzleti érdek és a szólásszabadság überelheti a nemzetbiztonságot?

Hírek vg.hu
Az amerikai képviselőházon is simán átment a TikTok megregulázását célzó javaslat, amelyet az érintett felhasználók a szólásszabadság korlátozásaként értelmeznek. A TikTok betiltásáról persze szó sincs, az viszont alapelvárás, hogy az amerikai üzletág üzemeltetőjének ne legyenek kétes kínai kapcsolatai. A ByteDance-ről ezt kétséget kizáróan nem tudták megállapítani, a bemondás pedig ebben az esetben nem játszik.

Az amerikai képviselőház múlt szombaton, majd a szenátus szerdán – egy csomagban az Ukrajnának nyújtandó 61 milliárd dolláros katonai segéllyel – tükörsimán megszavazta a kínai hátterű TikTok videómegosztó platform amerikai tevékenységének korlátozásáról szóló törvényt, amelyet Joe Biden elnök azonnal alá is írt, ezzel a jogszabály törvényerőre emelkedett

Ennek értelmében a népszerű közösségimédia-platform üzemeltetőjének, a kínai ByteDance-nek tizenkét hónapja van arra, hogy amerikai kézbe adja az ottani tevékenységét – nem ingyen.

A TikTok betiltása még nem kész tény

Pontosabban kilenc hónapja van vevőt találni, és további három arra, hogy nyélbe üsse az üzletet. Ha nem teszi meg, akkor egyszerűen betiltják a videómegosztó használatát, és elesik egy olyan felhasználói-fogyasztói piactól, amelyhez foghatót másutt nem talál. (Legfeljebb Kínában.) A cég persze rögtön jogorvoslatért kiáltott, közleményében alkotmányellenesnek nevezte a döntést, és minden létező fórumot felhasznál arra, hogy igazolja: nincs mélyen becsatornázva a pekingi párt- és kémközpontba, és az amerikai felhasználók érzékeny adataival sem akar visszaélni.

Ami biztos, hogy az amerikai képviselőház által akceptált nemzetbiztonsági aggályok nem légből kapottak, alaptalanul ennyivel nem lő mellé az amerikai törvényhozás sem. Ilyen egyetértést pedig ritkán tapasztalni a demokraták és a republikánusok között.

Mindenesetre perek, fellebbezések sora következik most, ezek kimenetele miatt izgulhatnak a TikTokkal szórakozó, de inkább az azzal maguknak pénzt kereső amerikai felhasználók, legfőképp az influencerek.

A TikTokot Trump és Biden vállvetve szapulja

A TikToknak tulajdonképpen még mázlija is van, mert egy korábbi törvényjavaslat hat hónapot adott volna arra, hogy az eladást vagy a betiltást és a következményeket vállalja. A jogi csatározások várható elhúzódása miatt azonban még évekbe is telhet a végső megoldás megtalálása.

A viszonyuk nem felhőtlen. Fotó: AFP

Még az is elképzelhető, hogy ismét a TikTok dühödt ellensége, Donald Trump lesz akkor az amerikai elnök. Ő már 2020-ban kirohant a gyanútlan amerikai felhasználókra veszélyt hozó TikTok-jelenség ellen, a ByteDance akkor is a szokásos ellenérveit hozta fel, majd Trump helyébe Biden lépett.

A TikTok elleni haragot most egyébként maga a ByteDance szította, arra hergelve a 170 millió amerikai felhasználót, hogy gyakoroljanak nyomást a törvényhozókra

Csakhogy ezzel a kongresszus mindkét házában felbőszítették a megválasztott politikusokat, akik közül kevésnek van csak saját TikTok-fiókja. Az pedig meglehetősen morbid felvetés, hogy amerikaiak egy kínai cég érdekeinek megfelelően tüntessenek saját hazájuk érdekeivel szemben.

A TikToknak vannak életképes alternatívái

Arról nem is szólva, hogy több más, TikTokhoz hasonló szolgáltatás létezik, elég a Facebook-anyacég, a Meta Platforms Reels nevű platformjára emlékeztetni. Mark Zuckerberg szíves-örömest kiszolgálná a hozzá „törvényerővel” átterelt közösséget. A TikTokot egyébként az EU-ban is vizsgálják, meg máshol is.

Nem hagyjuk abba a harcot és az önökért való kiállást – harsogta Shou Zi Chew, a TikTok vezérigazgatója egy videóban, amelyet a múlt hónapban tettek közzé a platformon, és amely az alkalmazás felhasználóinak szólt. Hozzátette, mindent megtesznek azért, hogy megvédjék ezt a „csodálatos platformot”, amelyet közösen építettek fel. A szóbeli hadviselés keretében most az is felmerült, hogy a ByteDance inkább egyszerűen bezárja az amerikai divízióját, mintsem eladná jó pénzért.

Állítólag a bevétele negyede onnan származik, a cég eközben veszteségesként hirdeti magát, miközben egyetlen megbízható pénzügyi adatot sem hajlandó közzétenni. Globális bevétele tavaly a 120 milliárd dollárt súrolta alulról egy cégközeli forrás szerint, azaz 30 milliárd származhatott az amerikai piacról, miközben az ottani felhasználók aránya alig 5 százalék.

Azt pedig, hogy az amerikai piacuk veszteséges, hitelt érdemlően sehol sem igazolták a kínaiak.

A TikTokkal amúgy nem lenne semmi baj, ha az Egyesült Államok fővárosában, Washingtonban, az amerikai képviselőházban plusz a szenátusban nem uralkodott volna el a Kína-fóbia. A kongresszus technológiai kérdésekben eddig többnyire óvakodott a nyílt állásfoglalástól, noha a tech vezérek visszatérő vendégek voltak a bizottsági meghallgatásokon, meg is izzasztották néhányukat – írja az AP.

A tiktokkerek most a törvényhozók szemére hányják, hogy a többi között a gyermekek online védelmére, a felhasználók magánéletének megóvására és a vállalatoknak a platformjukon közzétett tartalmakért való felelősségvállalásának a szigorítására irányuló erőfeszítéseket sem vették komolyan, bezzeg egy kipécézett cég ellen összehangoltan is képesek fellépni – csak azért mert kínai.

 

A cikk folytatódik és itt olvasható.

Címlapfotó: AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink