A most átadott húszmillió eurós költséggel megvalósított képzési központban folyó munka a BMW és a Debreceni Szakképzési Centrum közös duális képzésének része. A cél az, hogy az e képzésből kikerülő szakemberek – a gyár leendő munkavállalói – a legmodernebb technológiák által támasztott elvárásoknak is megfeleljenek és sikerre vigyék a BMW új korszakra vonatkozó törekvéseit. Idén négy szakmában száz diák kap lehetőséget arra, hogy az elektromos autógyártás során szükséges ismereteket és kompetenciákat megszerezzék. Az első elektromos autók a tervek szerint 2025-ben kerülnek piacra, a próbagyártás 2024 őszén indul.
A külgazdasági és külügyminiszter úgy értékelte, a BMW, Debrecen és Magyarország kormánya együttműködése biztosítja, hogy Debrecenben, az új modern kelet-európai autóipari központban a kellő számú munkaerő mindig rendelkezésre álljon. – A kormány 25 milliárd forintot biztosított a Debreceni Egyetem számára azért, hogy kibővítsék a műszaki-mérnöki kar kapacitásait, és hogy egy új járműtechnikai kutató intézet jöjjön létre, a szakképzési centrumban pedig – szemben a 2015-ös létszámmal – immáron több mint 12 ezer diák tanul.
– Az itt pallérozódó fiatalok által Magyarország általános versenyképessége is nagy mértékben növekedni fog. Ez kiemelt jelentőséggel bír egy olyan időszakban, mint amilyen a mostani, amikor is a beruházásokért elképesztően éles harc zajlik a világban – fogalmazott Szjjártó Péter. Nagyra értékelte, hogy a német autóipari konszern a legmodernebb technológiát hozza Debrecenbe, ahol egy teljesen új, jelenleg még nem létező, kizárólag elektromos platformú gyártást fog megvalósítani. – Ez a magyar emberekbe, a magyar munkavállalókba vetett legmagasabb fokú bizalom kifejezése a BMW részéről. A BMW ezzel a döntésével azt is világossá tette, hogy a magyar emberek fogják tudni a legjobban csinálni azt, amit egyelőre a világon más még nem csinál – fejtette ki a miniszter.
Magyarország az autóipari forradalom Európa-bajnoka
Magyarország elektromos autóipari átállásban játszott szerepe kapcsán úgy fogalmazott: Minden nagyképűség és túlzás nélkül állíthatjuk, Magyarország az autóipari átalakulásnak az Európa-bajnoka lett, ott vagyunk a világ éllovasai között. Ez nagyban annak köszönhető, hogy a német és a kínai vállalatok itt Magyarországon megtalálták a nyugodt együttműködés lehetőségeit. Ez fakad Európa legalacsonyabb adóiból, a legversenyképesebb európai beruházási környezetből, és abból a kölcsönös tiszteleten alapuló külpolitikai stratégiából, ami alapján Magyarország civilizált kapcsolatokat tud kiépíteni kelet és Nyugat irányban is.
Szijjártó Péter kiemelte, a BMW érkezése nagyon fontos mérföldköve volt ennek az Európa bajnokká válásnak. Ezzel ugyanis, Magyarország a világ azon három országa közé került – a másik kettő Németország és Kína – ahol a három TOP prémium autómárka jelen van. A BMW debreceni beruházásából fakadóan megindult nagy mértékű kínai beruházás beáramlás során a világ tíz legnagyobb keleti akkumulátorgyártójából öt elkötelezte magát Magyarország mellett. – Megmutattuk, hogy nemcsak lehetséges a kelet-nyugati gazdasági együttműködés, de az egymásrautaltság miatt törvényszerű is, és rendkívül pozitív hatásai vannak. Tömegével jönnek létre munkahelyek, és a legmodernebb technológia kerül bemutatásra majd alkalmazásra. Éppen ezére Magyarország kormánya minden olyan törekvést ellenez – jöjjön az bárhonnan, mondjuk, Brüsszelből – ami ezt a Kelet-nyugati munkamegosztást valamilyen mesterséges eszközökkel politikai-ideológiai okokból elvágja.
12 ezer milliárdos teljesítmény megfejelve
A nagy német autóipari vállalatokkal fenntartott együttműködésünk, a magyarországi nagy német autóipari beruházások a garanciáját jelentik annak, hogy Magyarország hogy ebből a jövőben is sokat tud majd profitálni. – Ennek csalhatatlan jele, hogy Magyarország tavaly végre áttörte az üvegplafont: az autóipari termelés először haladta meg a tízezer milliárd forintot, mindjárt úgy, hogy 12 ezermilliárd forintig ugrott fel. És hogy ez nem egy egyszeri csúcs, hanem egy kiegyensúlyozott teljesítménynövekedés van mögötte, mutatja az a tény, hogy 2023 első nyolc hónapjában újabb húsz százalék teljesítményt tudtunk az elmúlt évi rekord teljesítményre rápakolni. Ma Magyarország és Németország gazdasági együttműködésének, sikertörténetének egy újabb fejezetét írtuk meg. Magyarország kormánya továbbra is készen áll arra, hogy ezt a sikertörténetet. jó hosszan még tovább írja.
A miniszter megállapította, Az, hogy az autóipar elektromos lesz, eldőlt. Részben politikai döntések miatt, részben azért, mert a világ zöld céljait, a klímaváltozás elleni küzdelmet csak úgy lehet reálisan megvívni, ha a közúti közlekedést – ami jelenleg a világ káros anyag kibocsátásnak 14 százalékát adja. – Az ehhez szükséges beruházások részben már megvalósultak, részben folyamatban vannak úgy, mint Debrecenben. Egyes gyárak már megépültek, mások pedig, meg fognak épülni, a kérdés csak az, hogy hol. Az ezen beruházások megszerzéséért folytatott versenybe így vagy úgy minden ország benevez. Magyarország úgy, hogy a lehető legtöbb elektromos autóipari beruházást szeretné megszerezni.
Debrecen a BMW-vel belépett a jövőbe
A világ Debrecenre figyel, olyan van itt előkészülőben, ami új korszakot nyit az autóipar és a közlekedés történetében, és az új korszak nem elégszik meg a hagyományos tudással – állapította meg Papp László az új képzési központ átadásakor. – Debrecen polgármestere úgy fogalmazott, amikor beléptünk a BMW új oktatási központjába, beléptünk a jövőbe. Azt az üzenetet hordozza, hogy a tudás mindenek előtt. Nincs haladás tudás és annak folyamatos fejlesztése nélkül. Ahhoz hogy az elektormobilitás új európai központjával tartósan sikeresek legyünk, tehetséges fiatalokat kell megnyernünk közös ügyünknek. Tehetséges fiatalokból most van bőven, ami annak köszönhető, hogy néhány éve kénytelenek voltunk megszerezni a „jövőbe látás képességét”. Nyolc éve nem tudhattuk, hogy a BMW Debrecenben fog gyárat építeni, de hittünk a jövőben és meghirdettük a debreceni oktatás növekedési programját, aminek köszönhetően a szakképzésben tanuló fiatalok száma közel ötezerrel emelkedett. Ugyanez a dinamika jellemzi a Debreceni Egyetem mérnökképzését is: olyan szakmai képzések erősödtek meg, amik a debreceni gazdaság számára biztosítják a jövő tehetségeit. Van tehát miből kiválasztani a legjobbakat.
Borítókép: illusztráció/Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt