A konténeres szállítás árai annyira elszabadultak, hogy a Coca-Cola ömlesztett anyagok, például szén szállítására alkalmas teherhajókra vált – írta a Bloomberg.
Békeidőkben a vállalat ugyanazokat a 20 lábas (kicsivel több mint hatméteres) acéldobozokat használja a fuvarozáshoz, amelyeket a játék- vagy bicikligyártók is.
Az árak emelkedése, illetve a kapacitáscsökkenés miatt most viszont úgy döntöttek, hogy három, alapvetően ömlesztett anyagok – például szén vagy vasérc – szállítására alkalmas teherhajóval továbbítják 60 ezer tonnás szállítmányukat. Minderről Alan Smith, a cég beszerzési igazgatója számolt be LinkedInen.
A korábban használt konténerek gyártási és felhasználási helye között hatékonyan működő ellátási láncok alakultak ki. Ezzel szemben a teherhajók ugyan olcsóbbak, de a szállítandó árukat előbb a kikötőkbe kell juttatni, ez pedig kényelmetlenséget jelent – emelte ki a VG szemléje.
A Drewry Shipping adatai szerint egy 40 lábas konténer szállítása Rotterdamból Sanghajba jelenleg 14558 dollár. (2016-ban például 2 ezer dollár volt.) Az elmúlt évtizedben semminek sem emelkedett ilyen mértékben az ára.
A konténerek lecserélése Alan Smith szerint a legjobb példája a beszerzési csapatok és a beszállítók közötti kiváló együttműködésnek. Hozzátette, a következő hónapokban még további változások várhatók.
(Borítókép: 2020.05.13. Légi felvétel a Taman kikötő és ipari park rakodó kikötőjéről, amelyet az Egyesült Közlekedési és Szállítmányozási Társaság (OTEKO) épített és birtokol, mintegy 180 km -re nyugatra Krasnodar déli városától, Oroszországban. Port Taman Oroszország legnagyobb magánkikötője, rakomány-, gabona-, szén- és száraz ömlesztett terminálokkal, valamint olaj, olajtermékek és LPG (cseppfolyós kőolaj) szállításának lehetőségével. (Vitaly Timkiv, Europress/AFP)