Újra az idősek hiszékenységére épülnek a jutányosnak tűnő termékbemutatós lehetőségek, amelyek már éppen eltűnőben voltak a mindennapokból, a szemfényvesztés jellegzetes piaca azonban a Covid-járvány felbukkanásával újra virágozni kezdett – írja a Magyar Nemzet.
A 2015-ös törvénymódosítás hatására, a népegészségüggyel és rendőrséggel közös, folyamatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések következtében, a szigorú fellépések miatt elkopott árubemutatós kirándultatások, ingyenebédek divatja. Ám a fogyasztóvédelem fokozottan figyel, és úgy látja, mostanában reneszánszát éli a lehúzásra épülő módszer.
Ezek tipikus termékfajtái például
az idősebbeknek csábító, vásárlónként egyedi ajánlatban kínált gyógyhatású csodatermékek, készülékek.
„Az idős emberek védelme érdekében a kormány kiemelten fontosnak tartja az árubemutatók visszaszorítását” – hívta fel a figyelmet Cseresnyés Péter, a kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.
„Meg tudtuk tisztítani a piacot, de az új értékesítési formákat külön figyelemmel ellenőrzi a hatóság. Arra kérjük a fogyasztókat, hogy feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak, mert ezzel nagyban megkönnyíthetik a munkánkat” – fogalmazott.
A hatóság árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel öt százalékáig terjedő bírságot is kiszabhat.
Egy wellnesseszközöket a fogyasztóknak 700-800 ezer forintért áruló cég például tízmillió forintos büntetést kapott, miután hamis leleteket állított ki a vevőjelölteknek, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált nekik eladásra – idézett egy jellegzetes példát a politikus.
Már sokszor emlegetett, de még mindig hatásos régi-új csaló módszer, hogy az átverős cégek gyors, hatékony, fájdalommentes és főleg ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatra szóló időpontot ajánlanak, és célzottan, név szerint keresik meg telefonon a nyugdíjasokat, akiket aztán egy orvosi rendelő hangulatát keltő helyiségben fogadnak.
Terjedni kezdett az elsősorban egészségmegőrző hatással felruházott étrend-kiegészítők telefonos reklámozása, értékesítése is. Gyakori, hogy az első megrendelt csomagot ingyenesen, mindössze a szállítási költségért kapjuk meg postán, ez mindenképpen vonzó ajánlat, ami után észrevétlenül lekötelezett lehet a potyára hajló vevő.
Ezt úgy hívják, hogy „előfizetési csapda”, amelynek elkerüléséhez fontos észben tartani, hogy a rászedett vásárló valójában ekkor sincs csapdában, mivel ezekben az esetekben is megilleti a 14 napos elállási jog, amikor indoklás nélkül jogszerűen elállhat az üzlettől, egyszersmind a halmozódó és csapdaszerű követelésektől.
(Borítókép: képünk csak illusztráció! (Fotó: Török János, Délmagyarország)