A Phillips aukciósház féléves jelentése szerint 2021 első felében több mint félmilliárd dolláros forgalmat realizáltak, ami 25 százalékos növekedés 2019 azonos időszakához képest.
A magáneladások, a privat sales megemelkedése és az ázsiai kereslet volt a növekedés fő hajtóereje
– derült ki az augusztus 2-án megjelent értékesítési adatokból, ahogy arról a VG is beszámolt.
A New York-i Park Avenue-n saját igényei szerint kialakított új központi épületbe költözött aukciósház az év első hat hónapjában 542,7 millió dolláros árbevételt ért el, ami 25 százalékos növekedés 2019 azonos időszakával összevetve. A magánértékesítések 90,7 millió dollárt tettek ki, ami az aukciósház szerint 107 százalékos bővülés. Mindemellett, bár kisebb mértékben, nőttek az aukciós eladások is, ezek összesen 452 millió dollárt tettek ki, az emelkedés 15 százalékos a 2019-es hasonló adathoz viszonyítva.
Az ázsiai eladások képezték a növekedés másik nagy hajtóerejét, ezek 107 százalékkal nőttek.
A cikk kiemelte, a művészeti piacon a 2021-es adatokat jellemzően és általában a 2019-essel hasonlítják össze, mivel a világ nagy részét 2020 márciusa óta sújtó leállás szélsőségesen torzította a tavalyi év számait.
A Sotheby’s és a Christie’s mögött a harmadik legfontosabb aukciósház a piacon az 1796-ban Londonban alapított Phillips, amely néhány éve New Yorkba tette át a székhelyét, és az ázsiai piacon is egyre nagyobb teret nyer. A cég 2018 óta dinamikusan fejlődik, miután a kortárs felé fordult (Basquiat-képet is árverezett), fejlesztette online platformját, és luxuscikkek, elsősorban órák és ékszerek aukcionálásával kezdett foglalkozni. 2014 óta Edward Dolman az aukciósház igazgatója – előtte 27 évig a Christie’snél dolgozott, és fontos szerepe volt a Phillips eredményeiben – rendkívülinek nevezte az idei első fél év eredményeit, és kiemelte, hogy a fontos árveréseken New Yorkban, Genfben és Hongkongban – minden jelentős művet eladtak, ami szerinte
nagyszerű optimizmust és bizalmat jelez a piacon.
Cheyenne Westphal, a Phillips globális elnöke szerint pedig generációváltás zajlik, a kalapács alá kerülő művek alkotói egy olyan új, feltörekvő művészgenerációból kerültek ki, akik erős hatást gyakorolnak korunkra, és ez az újabb és újabb rekordokban is megmutatkozik.
Az aukcióspiac összességében fellendülést élt át a járvány kezdete óta, az árveréseken is élénk keresletet látunk, és a világ vezető aukciósházai egyöntetűen a privát értékesítés megugrásáról beszélnek.
Sikeres volt a hibrid és online aukciókra való gyors áttérés is a Phillipsnél, ezzel új vásárlókat vonzottak, és a világ minden tájáról egyre több érdeklődőt regisztráltak.
A koronavírus-járvány okozta krízis idején a digitális termékek fejlesztésére erősítettek rá, kifejlesztették, majd hozzáférhetővé tették az Articker nevű adatkezelési eszközt, amely nyomon követi és pontozza a művészeket a médiában való jelenlétük alapján. A Phillips vezetői azért tartják fontosnak az Artickert, mert hamarabb ad visszajelzést arról, hogy mely kortárs és azon belül mely feltörekvő művészek alkotásaiba érdemes befektetni, mint a másodpiac aukciós leütései, hiszen aki sokat szerepel a médiában, akiről sokat beszélnek, az magasabb áron is ad el.
Nagyon sikeresek voltak az óraárveréseik is, ezen a tavaszon saját aukciós rekordot döntöttek, a cég történetének legmagasabb eladási összértékét érték el a New Now, Design, Editions és Watches elnevezésű árverésükön. Emellett eladták Hongkongban, Genfben és az online értékesítésben kínált összes órát, több mint 68 millió dollárt realizálva. Soha nem látott eredményt értek el a genfi óraaukción, ahol az eladás 42,3 millió dollárt tett ki.
(Borítókép: Getty Images)