„Én már a gimnázium első osztályában azt írtam az osztályfőnök által mindenkinek kiosztott papírlapra, hogy szállodaigazgató akarok lenni. Ez onnan eredt, hogy Vas megyéből származunk és a 90’-es évek környékén nagybátyánk a Danubius büki szállodájának éttermi igazgatója volt és amikor a családdal egyszer meglátogattuk , engem annyira megfogott az a milliő, hogy onnantól nem volt kérdés milyen pályát válasszak , miként az sem, hogy csak a vendéglátóipari főiskolát írtam be a felvételinél. Mindezt az osztályfőnökünktől tudom, aki megőrizte ezeket a papírokat, amiket a 20 éves érettségi találkozón osztott ki az egykori diákjainak” – meséli az idősebb testvér, Polgár Tibor.
„Mivel a bátyám volt a példaképem, számomra természetes volt, hogy őt követem. Tibor egész eddigi pálya alakulásom során sok döntésben segített és még ma sem ritka, hogy a hangsúlyosabb ügyekben kikérem a véleményét. Így indult a szállodai irány, miközben az ehhez kötődő tudatosság kialakulásához időre és tapasztalatra volt szükségem, amelynek során megszerettem a szállodák elegáns világát. Az is kiderült, hogy a menedzseri munka érdekel a leginkább, amihez a megfelelő tudást is megszereztem”- fejti ki Polgár András.
Akinek bátyja, azért is lehetett példaképe, mert Tibor már 21 évesen balatoni szállodát vezetett, majd a Danubius karrierprogramjába bekerülve egészen fiatalon lett a Termál Hotel Visegrád nyitó igazgatója, majd később a Balatontourist Zrt. értékesítési, később pedig vezérigazgatója, illetve a Fly Balaton Airport ügyvezetője. 2012-től pedig 7 éven át a KÉSZ csoport szállodaigazgatójaként később a cégcsoport vezérigazgató-helyetteseként a kecskeméti Four Points by Sheraton, a szegedi és hódmezővásárhelyi szállodái és 30 további ingatéanjának üzemeltetéséért felelt, mielőtt 2019-től a német Deutsche Hospitalityhoz tartozó IntercityHotel Budapest igazgatójának és magyarországi cégvezetőjének nevezték ki.
„Tibor, aki két év tapasztalattal jár előttem, főleg a karrierem elején segített sokat az útkeresésben. Akkor rengeteget jelentett, hogy rálátást kaptam tőle a stratégiai helyzetekben hozott vezetői döntésekre. Persze így sem vagyunk egyformák, több olyan kérdés van, amiben a mai napig másként látok bizonyos dolgokat, amiben nyilván annak is szerepe van, hogy én jobban szeretek szárnyalni és ha valamit ígéretesnek látok hamarabb indulok el, minthogy megvan a terv. Ő viszont higgadtabb, megfontoltabb típus. Vezetőként viszont mindketten erős egyéniségek vagyunk, ami rögtön megmutatkozik, amikor együtt kell valamit véleményezni” – értékel Polgár András, akinek első munkahelye a bátyja által vezetett szállodában volt és a karriervonaluk abban is összefutott, hogy a szálloda igazgatójaként Tibor nyitotta azt a Thermal Hotel Visegrádot, amit most András vezet.
„Miközben mindig igyekeztünk egymásnak segíteni, mindketten ugyanazt a minőséget valljuk a magunkénak. Ezért, ha a szakmán belül a „Polgár testvérek” szóba kerül, akik ismerik a munkásságunkat, tudják, milyen nívót képviselünk és hol, mit csinálunk éppen, vagyis azt gondolom, hogy már sikerült valami nyomot hagynunk a szakmában” – magyarázza Polgár Tibor. Aki ars poeticája szerint mindig a minőségi és elvégzett munkában hisz. Mondván, tapasztalatai szerint ebben a szakmában is számtalan olyan szerencselovagot látni, akik miután gyorsan feltűntek, üstökösként el is tűnnek. „Ezért, ha visszanézek, hogy honnan indultam és a húszéves pályafutásom alatt milyen helyeken voltam, mit csináltam, úgy érzem büszke tud lenni az ember arra, hogy ezt így végig csinálta. Már csak azért is, mert már négy szállodanyitás fűződik a nevemhez, amit kevesen mondhatnak el a szakmában, miközben az is jelentős megmérettetés, hogy az elmúlt tíz évben már nemzetközi láncokhoz tartozó házakat vezetek”- magyarázza Polgár Tibor.
Aki szerint a nemzetközi tapasztalat azért is sokat jelent, mert idehaza elég gyakoriak a nemzetközi sztenderdektől idegen, „csináld magad” megoldások és a turizmus területén sem mi határozzuk meg a trendeket. Sőt – ahogy mondja -, például a technológiai újítások, a digitalizáció területén is jelentősen el vagyunk maradva ebben a térségben, miközben a legmodernebb üzemeltetési és menedzseri tudást is csak a nemzetközi vonalon keresztül lehet megszerezni.
A szállodanyitások kapcsán Polgár Tibor úgy érzi, egészen különleges varázsa van annak, amikor az ember láthatja, amint a még több helyütt betonozásra váró épületből egy minden igényt kielégítő szálloda születik.
„Számomra az jelenti az igaz alkotást, az adja az adrenalint, amikor az ember, a lehetőségeken belül olyannak alakítja ki a frissen nyitó szállodát, amilyennek azt a vendégek szempontjából a legjobbnak gondolja. Emellett pedig olyan csapatot is kialakítani hozzá, amellyel képes meg teremteni azt a vendégelégedettséget, ami a sikeres üzemelés alapját képezi”- elemez Polgár Tibor.
Akinek ezt a jó érzését, az IntercityHotel Budapest kapcsán jelentősen beárnyékolta az, hogy a nyitás időpontja éppen a Covid járvány közepére esett és így még a hivatalos ügyintézést is úgy kellett elvégeznie, hogy közben az egész közigazgatás home office-ban dolgozott.
„Én is azt vallom, hogy a munkát sosem szabad megspórolni, mert a minőség kapcsán ugyanazt az értékrendet valljuk Tibivel. Ezért van az, hogy amit bevállalunk azt mindig tisztességgel végig visszük és így olyan érték kerül ki a kezünkből, amire utólag is büszkék tudtunk lenni. Ami kettőnk közül eltérő, hogy én már hosszú évek óta magyar magántulajdonban lévő vidéki szállodákat vezetek, ami a Thermal Hotel Visegrád esetében, amit 3. éve irányítok annyiban más, hogy a tulajdonos maximális szabadságfokot biztosít a menedzsmentnek”- mondja Polgár András. Hozzátéve: ennek köszönhető az is, hogy a most őszre belül teljesen felújított szállodában a 2021-es és az idei nyár kiemelkedő eredményeit visszaforgatva már korábban megkezdődött az az energetikai fejlesztés, ami különösen az energiaköltségek mostani elszabadulásakor jó lehetőséget teremt a további eredményes üzemelésre.
A két szakember arról is örömmel beszél, hogy a maguk tudását, attitüdjét átadva, több olyan fiatal szakember kinevelésére is büszkék lehetnek, akik azóta már magasan jegyzett szállodákban dolgoznak menedzseri, vagy vezető menedzseri pozícióban. Azt is fontos visszajelzésnek tartják, hogy amikor munkahelyet váltottak, eddig mindig velük tartottak azok a kollégák, akiket magukkal szerettek volna vinni.
A munkatársak kiválasztásánál mindig a jelentkező mentalitását tartják a legfontosabbnak, mondván, ha ez megvan, a szakmai mesterfogások biztosan elsajátíthatók, megtaníthatók. Hozzátéve: különösen a kulcspozíciókban olyan szakemberekkel szeretnek együtt dolgozni, akik már valamelyik nemzetközi szállodaláncnál láncnál szerzett rendszerszemlélettel, szakmai tapasztalattal is rendelkeznek. A szállodaipart, vendéglátást érintő jelenlegi nehéz helyzet egyetlen pozitívumának azt tartják, hogy az eddigi szakemberhiány után már nemcsak Budapesten, hanem ahol igazán nehéz volt a helyzet, már vidéken is találni olyan motivált, elkötelezett munkaerőt, aki nemcsak akar, de tud is dolgozni. Méghozzá kompromisszummentesen, mert ahogy Polgár András mondja, olyanokkal nem szabad együttműködni, akinek a nagyjából jó is jó, mert az csak úgymond vidéki jó lesz, ami egyáltalán nem képvisel megfelelő minőséget, pedig ebben a tekintetben sosem lehet kettéválasztani a főváros és a vidéket.
A szállodák egy részét végveszélybe sodró energiaárrobbanás kapcsán Polgár András azt emeli ki, hogy a Thermal Hotel Visegrádban most befejeződött energiahatékonysági fejlesztések mellett az is nagy könnyebbség, hogy az energiahordozók – igaz mérsékeltebb -, áremelkedését látva, már korábban, 2024-ig leszerződtek az áramra. Ami akkor nehéz döntés volt, de most azért is többszörösen megtérül, mert a több évtizede épült hotel elavult gépészettel rendelkezik, aminek kiváltását most igyekeznek felgyorsítani. Emellett azokon a területeken, ahol lehetséges, minden fogyasztást áttereltek a gázról az áramra. Még a meleg víz ellátást és a szobák fűtésének egy részét is az olcsóbb elektromos árammal oldják meg, ami ugyan nem energia hatékony, de rövid távon a túlélést segíti.
„A mostani költségnövekedés olyan dimenziót jelentett volna, ami biztos, hogy minket is maga alá temet, ha a most befejezett energiahatékonysági fejlesztéseket nem lépjük meg. Amit emellett még nagyon rövid idő alatt meg tudtunk oldani, az az, hogy mivel a medencéinkben termálvíz van, most ennek a temperálását teljesen függetlenítettük a gáztól, miközben azt is vizsgáljuk, miként lehetne a termálvizet energia hatékonyan akár a fűtésre is hasznosítani – fejti ki Polgár András – De már azokkal a lépésekkel is, amit eddig megtettünk, 40-50 százalékára csökkentettük le a gázfogyasztást, amivel időt tudtunk nyerni. Év végéig pedig még lesz egy nagyobb beruházásunk, amelynek eredményeként a teljes hűtési-fűtési szisztémát modern, energia hatékony rendszerekkel váltjuk ki és akkor nagyjából 10-20 százalék közé tudjuk leszorítani a gázfelhasználásunkat, miközben a jövőben még egy napelem park telepítését is tervbe vettük. Mindezek mellett most biztosan nem kényszerülünk a bezárásra, de a másik oldalon azt, hogy milyen lesz a kereslet még nem látni előre.”
Polgár Tibor annyiban szerencsésebb helyzetben van, hogy az Intercity Hotel Budapest a német hotellánc energiatudatos tapasztalatait hasznosítva, a fenntartható szemlélet jegyében létrehozott szálloda, ahol már eleve minden az energiatudatosságról és a zöld szemléletről szól.
„A mostani helyzetben így is tulajdonosi elvárás a 15 százalékos energiamegtakarítás, ami már apró változásokkal megoldható. Így például ha nincs a házban konferencia, csökkentjük a légkezelők üzemidejét. Csökkentettük az éjszakai szobai befúvások intervallumát, mind a 312 szobában kihúztuk a minibárt, és ha nincs teltház leszakaszoljuk az emeleteket, miközben a lobbytól kezdve mindenütt csökkentettük az eddigi világításképeket.. A konyhán úgy szakosítottuk a hűtőket, hogy közben letudtunk kapcsolni egy hűtőkamrát és mindezzel összesen már 20 százalék energiamegtakarítást érünk el. A melegvizet biztosító kazán 60 helyett csak 58 fokra fűti fel a vizet – természetesen a Legionella előrírásokat betartva – és emellett a szobákban 21-ről 19 fokra vesszük vissza az alapjelet, amik úgy jelentenek érdemleges energiamegtakarítást hogy az közben a vendég komfortérzetét nem csorbítja jelentősen” – magyarázza Polgár Tibor.
A két szakember szerint nem véletlen, hogy a maga adottságait, lehetőségeit vizsgálva az egész szakma azt a határt keresi, ami még úgy teszi lehetővé a gazdaságos üzemelést, hogy közben a vendégélmény is megmarad. Ami különösen a korszerűtlen, nagy energiafogyasztású hotelek esetében állítja kegyetlen döntés elé a tulajdonosokat: betegyenek-e több száz milliót azért, hogy télen is üzemeljen a ház, vagy inkább zárjanak be és tartalékoljanak.. Mert emellett ott a másik nagy kérdőjel: az, hogy meddig tart ez a jelenlegi, kezelhetetlen helyzet és a mai infláció mellett mennyi pénzük marad az embereknek szállodákba járni?