A tavalyi év második felében kialakuló gyártási probléma, amely a chip és más alkatrészek hiányára, illetve egyenetlen szállítására vezethető vissza, a piacon furcsa helyzetet teremtett
– fejti ki az elemzés. A megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják kielégíteni, így az utolsó négy hónap a bázisévhez viszonyítva jelentős visszaesést mutat. Emiatt hiány alakult ki új autóból a piacon, amely értelemszerűen árfelhajtó hatású. Nem lehetett előre számolni az orosz-ukrán háború negatív hatásával sem, amely szintén a gépjárműgyártás folyamataiban szükséges anyagok hirtelen hiányát okozta. Emellett a forint-árfolyam nagymértékű és gyors ingadozása sem segíti a helyzetet. A magyar piacon egyelőre az érdeklődők és a megrendelők száma nem csökkent, problémákat az átadások elhúzódása okoz. Az év további részében is számolnunk kell a rendelések ütemének érezhető lassulásával
Veszünk, de milyet?
Az értékesítésben a benzines autók jelentős túlsúlya érzékelhető a dízelek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb lehet. A mild és full hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest rendkívül gyorsan növekszik, eközben a tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtású gépkocsik értékesítési rátája jelentősen, de alacsony volumen mellett növekszik, és a piacon (a tavalyi 6% után) már mintegy 9%-ot képvisel. Ezek növekedési üteme jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen hajtású modellek. A növekedés jelenleg állami támogatási program nélkül valósult meg, ami egyértelműen pozitív jel akkor is, ha a tavalyi támogatásnak vannak áthúzódó hatásai.
(Borítókép: PuzzlePix / Shutterstock)