A Magyar Nemzeti Bank (MNB) folyamatosan nyomon követi és elemzi a banki ügyfelek által fizetett pénzforgalmi díjak alakulását. Az jegybank 2021-es díjkimutatások adatainak felhasználásával készült tájékoztatója alapján megállapítható, hogy a számlacsomag tudatos megválasztásával jelentősen csökkenthetők a számlavezetési költségek.
A bankszámlaköltségek csökkentésében az ügyfelek számára nagy segítséget jelent az évente kézhez kapott díjkimutatás, amit idén január végéig megkapott minden ügyfél, és ami tartalmazza a bankszámlához kapcsolódó valamennyi lényeges költséget részletes bontásban.
A kötelezően kiküldött díjkimutatás a netbankban legtöbbször a számlakivonatok, dokumentumok, kivonatok vagy a szerződések menüpont alatt találja meg az ügyfél – figyelmeztet a jegybank keddi közleménye. Amennyiben egyik helyen sem található a tájékoztató, és levél sem érkezett erről, érdemes felkeresni a bank ügyfélszolgálatát. Számos ügyfelet érhet meglepetés, amikor szembesül azzal, hogy mennyit fizet olyan szolgáltatásért, amelyet olcsóbban is elérhetne.
Az MNB-hez érkezett adatok alapján az ügyfelek több mint negyede 6000 forintnál is többet fizetett a bankkártya szolgáltatásért, pedig a legtöbb banknál már elérhető évi 3-4000 forintért is bankkártya. Sem bolti, sem online vásárlások esetében nincs különbség a különböző típusú kártyák használati lehetőségei között, így ezzel évente több ezer forintot lehet spórolni.
Az SMS szolgáltatásért fizetett átlagos éves díj 6390 forint körül alakult. Azonban van, aki havonta fizet ennyit, és többszázezer ügyfél esetében az SMS-ekért fizetett díj meghaladta az évi 20.000 forintot. Az SMS-eket legtöbbször kiválthatja az általában ingyenes mobilértesítés (push üzenet).
A legnagyobb költségmegtakarítás akkor érhető el, ha mindenki a fizetési szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot választja és a különböző szolgáltatásokat tudatosan veszi igénybe.
Ebben segítséget nyújt a Magyar Nemzeti Bank megújult bankszámlaválasztó programja. A kalkulált eredmények alapján mindenki megtalálhatja a fizetési szokásaihoz leginkább illeszkedő számlacsomagot. Ha jelentős, akár több ezer forintnyi eltérés van a legkedvezőbb számlacsomagok és az ügyfél saját számlacsomagja között, érdemes számlacsomagot váltani, amely akár 13 munkanap alatt lehetséges az egyszerűsített bankváltás segítségével.
Erről további információk elérhetőek az MNB fogyasztóvédelmi honlapján, a Pénzügyi Navigátor oldalon. A bankok többségénél már van lehetőség online számlanyitásra is, így akár fél óra alatt elintézhető a számlaváltás úgy, hogy nem kell felkeresni sem a régi, sem az új számlavezető bank fiókját.
Nyitókép: Getty Images